ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گفتگو با مدیرعامل الوپیک درباره رقابت، سرمایه‌گذاری و آینده این پلتفرم

مدیر عامل الوپیک در گفتگو با برنامه «آنتک» (لایو اینستاگرام دیجیاتو) درباره وضعیت این سرویس در ایام شیوع کرونا و بخش‌های جدیدی که به سوپر اپلیکیشن آنها اضافه شده صحبت کرد و به معضل سرمایه‌گذاری ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۰

مدیر عامل الوپیک در گفتگو با برنامه «آنتک» (لایو اینستاگرام دیجیاتو) درباره وضعیت این سرویس در ایام شیوع کرونا و بخش‌های جدیدی که به سوپر اپلیکیشن آنها اضافه شده صحبت کرد و به معضل سرمایه‌گذاری در ایران پرداخت. او همچنین انتقاداتی به رویه فعالیت «اسنپ» را بیان کرد؛ رویه‌ای که به زعم او «انحصارگرایی» و «دامپینگ قیمت‌» است و به کل بازار ضربه خواهد زد.

«مهدی نایبی» در این لایو اینستاگرامی اعلام کرد زمانی که در خارج کشور مشغول به کار بوده همیشه نیم‌نگاهی به بازار ایران داشته و باور داشته که با رشد اینترنت در ایران می‌توان یک کسب‌وکار آنلاین ویژه را راه‌اندازی کرد. نایبی با اشاره به اینکه در سال ۲۰۱۱ اولین شرکت خود را در لندن راه‌انداخت و پس از ۴ سال از این شرکت جدا شده و به ایران بازگشت، گفت: «همین سفر چند ماهه، سرآغاز راه‌اندازی الوپیک شد، در ابتدا می‌خواستیم یک شرکت Ride Sharing راه بیندازیم اما با مشاهدات دیگر و فقدان یک سرویس پیک موتوری آنلاین، تصمیم عوض شد و الوپیک تاسیس شد.»

درباره الوفروش

او گفت که در ماه‌های اول هم ایده بخش الوفروش در ذهن تیم بود. او درباره این سرویس گفت: «در خیلی از مناطق دنیا فروشگاه‌های آنلاین کوچک و بزرگ بخش لجستیک خود را به تیم‌های دیگر می‌سپارند. الوفروش همین قصد را دارد و می‌خواهد به تمامی فروشگاه‌ها از فروشگاه‌های اینستاگرامی تا بزرگتر سرویس بدهد و دغدغه حمل و نقل آن‌ها را برطرف کند و ویژگی پرداخت در محل در این سرویس باعث شده که اطمینان مشتریان نیز در انجام خرید اینترنتی بیشتر شود.»

به گفته نایبی در الوفروش آنها سهمی از سود فروشگاه نمی‌خواهند و برای هر جابجایی هزار تومان به الوپیک می‌رسد. او باور دارد بخش الو فروش در حال حاضر در مراحل تست اولیه خود است و این امکان وجود دارد که روزی یک محصول جداگانه بشود.

درباره الوپست

به گفته نایبی شرکت ملی پست در ابتدای امر چندان موافق همکاری با یک شرکت خصوصی نبوده و قصد داشتند خودشان اپلیکیشن‌هایی برای این امر راه‌اندازی کنند: «اپلیکیشنی به نام پیک زرد داشتند و در آن زمان می‌خواستند که خودشان یک محصول را ایجاد کنند و رقیب یک سرویس خصوصی باشند و یک همکاری در کار نباشد.»

به گفته نایبی با عوض شدن بخشی از مدیریت شرکت ملی پست، آنها توانستند در عرض ۶ ماه به تفاهم برسند و این شرکت قدیمی دولتی همکاری را به جای ایجاد یک محصول جدید ترجیح داد. او اذعان دارد که آنها در حال تغییر در الگوی الوپست هستند تا بتوانند این سرویس را بهتر و ارزان‌تر به مردم ارائه دهند.

درباره الوفود و الومارکت

او درباره منحل شدن بخش‌هایی چون الوفود و الومارکت که در اسفند ۹۷ صحبت‌های اولیه آن انجام شد توضیح داد که دلایل مختلفی باعث این اتفاق شده است:

«هزینه‌های راه‌اندازی و سرمایه‌گذاری روی این دو بخش بسیار زیاد بود و مشکلات اقتصادی که بر سر ارز پیش آمد هم در این مورد بی‌تاثیر نبود. در ماه‌های اولیه سال ۹۸ برخی از مشتریان خود را به دلیل همین مشکلات اقتصادی از دست دادیم و اوضاع را نابسامان می‌دیدیم. ما برنامه داشتیم که سرمایه جدیدی از خارج جذب کنیم و وارد جنگ با بزرگترین رقیب خود یعنی اسنپ بشویم چرا که از لحاظ فنی مشکلی نداشتیم اما مشکلات تحریم‌ها باعث شد که این موضوع را نتوانیم محقق کنیم.»

نایبی تاکید می‌کند که این شرایط باعث شد تا آنها مجبور شوند کل برنامه را عوض نمایند تا بتوانند به بقای خود در اکوسیستم ادامه دهند: «از شرکتی که در اوج رشد خودمان بودیم، روند را عوض کردیم تا به سمت کسب سود برویم. مجبور شدیم تعدیل انجام دهیم و کمیسیون خود را درست و حسابی بگیریم.»

نایبی درباره چرایی خرید دکان به دیجیاتو گفت: «هم دکان جز الوپیک شد و هم یک سرمایه از گروه فیروزه وارد الوپیک شد، شرایطی پیش آمد که باید این معامله را انجام می‌دادیم و باور دارم که وجود گروه فیروزه در الوپیک می‌تواند در دراز مدت بسیار به نفع ما باشد، به خصوص اینکه شاید بتوانیم با کمک این گروه وارد بورس هم بشویم.»

مشکلات سرمایه‌گذاری در ایران

یکی از ضعف‌های اصلی اکوسیستم ما نداشتن یک شبکه سرمایه‌گذاری درست است. نایبی در همین رابطه گفت: «شرکت‌های مرحله Seed تا شرکت‌های بزرگی مثل ما و دیجی کالا و غیره، نیازمند به صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند و نه بانک‌ها و موسسات مالی که درکی از محیط استارتاپ ندارند و ظرف چند ماه سود می‌خواهند.»

او باور دارد که این موضوع یک خطر بزرگ برای اکوسیستم است: «با این شرایط ما نمی‌توانیم شرکت‌های بزرگ جدید خلق کنیم.» نایبی می‌گوید که در ایران خیلی سرمایه و پول وجود دارد و یک تعامل باید بین کسب‌وکارهای نو و صاحبان این سرمایه بشود: «از دو طرف و بیشتر از سمت سرمایه‌دارها، باید بدانند که به یک سری واسطه اعتماد داشته باشند و یک سری صندوق سرمایه‌گذاری ایجاد شود و مدیریت آنها به درستی انجام شود. ارقام در حال حاضر صندوق‌ها رقمی نیست که بتواند برای شرکت‌ها مناسب باشد.»

انتقادات به اسنپ

او در مورد انتقادی که به روش فعالیت اسنپ دارد نیز به دیجیاتو می‌گوید: «کشور در یک وضعیت بحرانی است. در این وضعیت اسنپ قیمت‌ها را بعد از سال نو نصف کرده‌ چون که درخواست کم است و می‌خواهند این مساله را جبران کنند.»

او در پاسخ به این سوال که وضعیت بحرانی کشور باعث می‌شود که قدرت خرید مردم کم شود، می‌گوید :«پیک موتوری‌ها از این کار منصرف می‌شوند چون برایشان نمی‌صرفد. یک پیک موتوری در تهران ۱۰ درخواست دارد و چگونه با این قیمت‌ها کار کند؟ ما هم به پیک‌ها می‌گوییم سرویس‌های اسنپ با نرخ پایین را قبول نکنید ولی آنها می‌ترسند اگر قبول نکنند، اسنپ آنها را از سرویس‌شان بیرون کند.»

نایبی باور دارد که ارزان‌فروشی دائمی همه چیز راه درستی نیست: «اسنپ تنها گروهی در ایران است که از سرمایه‌گذار خارجی می‌تواند استفاده کند چرا که ترکیب سرمایه‌گذاری آنها درست است. زیرساخت سرمایه‌گذار آنها شرکت خارجی راکت اینترنت است و همکاری خود را با MTN ایرانسل در ایران آغاز کرد. راکت اینترنت در همه جای دنیا این رویه را دارد که وارد کشورهای در حال توسعه و کشورهای فقیرتر می‌شوند (چرا که قوانین درستی در این مناطق حاکم نیست) و آنقدر پول در داخل بازار می‌ریزند که بازار را بگیرند و قیمت شکنی کنند.»

مدیرعامل الوپیک می‌گوید قیمت‌شکنی و دادن سوبسید دائمی روش درستی برای به دست گرفتن بازار نیست: «اصلا نمی‌خواهم بگویم اسنپ کم‌کاری کرده و خلاقیت انجام نمی‌دهد. ما هم گاهی اشتباه مدیریتی داشتیم و آنها بهتر رفتار کردند. در این شکی نیست اما مواردی مثل مسدود کردن اپلیکیشن رانندگان الوپیک که پیش‌تر صورت می‌گرفت یا ارائه دویست درصد سوبید و دیگر روش‌هایی که این مجموعه انجام داده درست نیست، نباید به خاطر رقابت دو پلتفرم، وضعیت معیشت پیک موتوری‌ها که در حال ارائه سرویس هستند را از بین ببریم.»

نایبی باور دارد برخلاف تصور اینکه وضعیت شیوع کرونا باعث رونق کسب‌وکارهایی چون الوپیک شده، تقاضا بسیار کم شده است: «سرویس کارباکس اسنپ هم برای این راه‌اندازی نشده تا پاسخگوی حجم افزایش درخواست‌ها باشد بلکه می‌خواهد جبرانی برای کمبود درخواست ماشین‌ها باشد. مردم می‌ترسند و شرکت‌هایی که مشتریان اصلی ما هستند هم بسیاری‌شان تعطیل شده است.»

آینده B2B الوپیک

نایبی تاکید دارد که آینده الوپیک به سمت مسیری پیش می‌رود که قابل پیش‌بینی‌تر است و می‌خواهند به یک شرکت لجستیک ۳۶۰ درجه تبدیل شوند. او با اشاره به ویژگی‌هایی همچون ناوگان اختصاصی که قرار است به زودی از فاز تست خود خارج شود تصریح می‌کند که این ویژگی‌های جدید در الوپیک می‌تواند مسیر روشنی را برای آنها فراهم بیاورد و تبدیل به یک پلتفرم B2B کامل بشوند.

می‌توانید ویدیوی کامل این مصاحبه اینستاگرامی را در کانال آپارات دیجیاتو نیز مشاهده نمایید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی