ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آلودگی هوا
علمی

آلودگی هوا ریسک مرگ ناشی از کرونا را افزایش می‌دهد

کرونا، بزرگترین بحران کنونی بشر روزانه افراد زیادی را به کام مرگ می‌کشد و تحقیقات جدید نشان می‌دهند که آلودگی هوا می‌تواند خطر مرگ افراد مبتلا به این بیماری را افزایش دهد. یکی از این ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۹:۰۰

کرونا، بزرگترین بحران کنونی بشر روزانه افراد زیادی را به کام مرگ می‌کشد و تحقیقات جدید نشان می‌دهند که آلودگی هوا می‌تواند خطر مرگ افراد مبتلا به این بیماری را افزایش دهد.

یکی از این تحقیقات با تمرکز روی ایالات متحده آمریکا و دیگری روی کشورهای اروپایی انجام شده که هر دو به ارتباط نگران‌کننده‌ای میان شدت آلودگی هوا و خطر مرگ ناشی از کووید-۱۹ دست پیدا کرده‌اند. نتایج این تحقیقات می‌توانند به داشمندان در دستیابی به پاسخ این سوال که چرا نرخ مرگ و مرگ در برخی مناطق بالاتر است، کمک کنند. علاوه بر این، تحقیقات جدید یکبار دیگر نشان می‌دهند که کاهش آلودگی هوا اهمیت بالایی دارد و می‌تواند جان افراد زیادی را نجات دهد.

در اولین تحقیق که توسط دانشجویان دانشگاه هاروارد انجام شده، اطلاعات کیفیت هوا از ۳۰۰۰ بخش ایالات متحده آمریکا جمع آوری شده و همراه با میزان مرگ و میر روزانه ناشی از کرونا مورد بررسی قرار گرفته. در این مقاله نوشته شده:

«نتایج این مقاله نشان می‌دهد که قرارگیری در معرض آلودگی هوا برای مدت طولانی، میزان آسیب‌پذیری افراد مبتلا به کرونا را افزایش می‌دهد. ما از نظر آماری به مدارک قابل توجهی دست پیدا کرد‌‌ه‌ایم که نشان می‌دهد افزایش ۱ گرم در متر مکعب در PM2.5، می‌تواند نرخ مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ را تا ۱۵ درصد افزایش دهد.»

PM2.5 به ذرات میکروسکوپی معلق در هوا با قطر کمتر از ۲.۵ میکرومتر گفته می‌شود. این نوع ذرات از سوختن سوخت‌های فسیلی شکل می‌گیرد و هم اکنون ارتباط زیادی با مرگ و میر زودرس ناشی از حمله قلبی و مشکلات ریوی مانند سرطان دارد. حالا به نظر می‌رسد این ذرات خطر مرگ ناشی از کرونا را نیز افزایش می‌دهند. محققان برای دستیابی به این نتیجه، جمعیت، تعداد تخت‌های بیمارستان و متغیرهای دیگری را مورد بررسی قرار داده‌اند.

تحقیق دوم توسط یک محقق آلمانی، «یارون اوگن» صورت گرفته و نشان می‌دهد که نوع دیگری از آلودگی هوا، نیتروژن دی اکسید نیز نرخ مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ را افزایش می‌دهد. نیتروژن دی اکسید اغلب توسط خودروها، کامیون‌ها و نیروگاه‌ها وارد هوا می‌شوند. اوگن برای مقاله خود از اطلاعات ماهواره‌ای برای بررسی میزان نیتروژن دی اکسید در اروپا استفاده کرده و سپس تعداد قربانیان کرونا در ۶۶ منطقه در کشورهای اسپانیا، ایتالیا، فرانسه و آلمان را تا تاریخ ۲۹ فروردین را جمع آوری کرده است. اوگن در مقاله خود اعلام کرده:

«نتایج نشان می‌دهند که از ۴۴۴۳ مرگ، ۳۴۸۷ (۷۸ درصد) مورد در ۵ منطقه در شمال ایتالیا و مرکز اسپانیا رخ داده که این مناطق بالاترین غلطت نیروژن دی اکسید را تجربه می‌کنند. این نتایج مشخص می‌کنند که قرارگیری در معرض آلودگی هوا برای مدت طولانی می‌تواند خطر مرگ ناشی از کووید-۱۹ را افزایش دهد.»

اگرچه تا به امروز تمام تحقیقات علمی به تاثیر منفی آلودگی هوا روی سلامت انسان اشاره کرده بودند، اما تحقیقی درباره با ارتباط میان آن و نرخ مرگ و میر ناشی از کرونا صورت نگرفته بود. با وجود این مقالات، برای نتیجه گیری نهایی باید تحقیقات بیشتری در این زمینه صورت بگیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی