ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

فعالیت فراصندوق ستارگان با سرمایه ای ۵۵۰ میلیارد تومانی رسما آغاز شد

فراصندوق ستارگان که از چندی پیش مجوزهای خود را از سازمان بورس دریافت کرده بود حالا بیشتر از یک ماه است که فعالیت رسمی خود را آغاز کرده و در نشست آنلاین امروز خود با صندوق‌های ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۸:۲۰

فراصندوق ستارگان که از چندی پیش مجوزهای خود را از سازمان بورس دریافت کرده بود حالا بیشتر از یک ماه است که فعالیت رسمی خود را آغاز کرده و در نشست آنلاین امروز خود با صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر (VC) اعلام کرد که قصد دارد در فاز اول ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه از سازمان‌های دولتی گوناگون جذب کرده که قصد تزریق آنها را به این صندوق‌ها دارد. فراصندوق ستارگان آماده دریافت پیشنهادات صندوق‌های جسورانه (VC) بوده و می‌خواهد آینده روشنی برای این صندوق‌ها و اقتصاد ایران رقم بزند.

«حمیدرضا امیری نیا»، مدیر تاسیس فراصندوق ستارگان و مشاور ریاست ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در ابتدای این نشست اعلام کرد که امروزه ۴۳ درصد اقتصاد آمریکا از طریق VC ها پشتیبانی می‌شود و ۵۷ درصد ارزش بازار آمریکا هم چنین شرایطی دارد. به گفته امیری نیا این موضوع می‌تواند ثابت کند که کشورها می‌توانند چنین تحولات مشابهی را در سیستم خود پیاده‌سازی کنند؛ او باور دارد که جایگاه صندوق‌های جسورانه در ایران هنوز بسیار اندک است و این صندوق‌ها باید رسالت خود را بیشتر باور داشته باشند: «چرا که شرط پایداری ایران در آینده در این حوزه است و صندوق‌های خطرپذیر دیگر انتخاب نیستند بلکه ضرورت هستند».

به گفته امیری‌نیا در توسعه کارآفرینی ۱۴ شاخص وجود دارد که یکی از آن‌ها میزان ریسک‌پذیری است، موردی که در اکوسیستم اقتصادی آمریکا سهم ۹۹.۴۳ درصدی دارد و در ایران تنها به ۱.۶ درصد ختم می‌شود: «اگر ده شرکت بزرگ دنیا را ببینیم، می‌فهمیم که حداقل ۵ مورد از آنها توسط VCها پشتیبانی شده‌اند اما در ایران اصلا چنین نیست».

مدیر تاسیس فراصندوق ستارگان باور دارد که مسیر فراصندوق آنها یک رویکرد کاملا جدید در ایران است که جواب خود را در سیستم‌های جهانی گرفته و حالا برای اولین بار در کشور پیاده‌سازی می‌شود. او معتقد است که با کمک این فراصندوق که در واقع یک صندوق سرمایه‌گذاری روی صندوق‌های سرمایه‌گذار خطر پذیر به شمار می‌رود، می‌توان کاری کرد که VC ها روی پروژه‌های متوسط و بزرگ تمرکز بیشتری داشته باشند و در عرصه بین‌المللی نیز تجربیات خوبی رقم بخورد: «باید مدل بومی این فراصندوق را به دست بیاوریم؛ قصد داریم کاری کنیم که تا ۵ سال دیگر شرکت‌هایی از دل این صندوق با کمک دیگر صندوق‌ها بیرون بیایند که اقتصاد ایران را متحول سازند».

امیری‌نیا تاکید می‌کند که آنها قصد دارند در تامین زنجیره حوزه دانش‌بنیان در کنار نهادهایی چون معاونت علمی و ریاست جمهوری قدم بردارند و به عنوان یک صندوق غیردولتی این زنجیره را تکمیل نمایند: «ما با صندوق‌هایی چون صندوق نوآوری و شکوفایی به تفاهمی رسیده ‌ایم تا بتوانیم کمک بزرگی به توسعه اقتصاد دانش بنیان کشور کنیم».

او با اشاره به سرمایه‌گذارانی که در کنار این صندوق و در مسیر آن خواهند بود از آنها تشکر می‌کند و می‌گوید اینکه ‌این نهادهای دولتی و حاکمیتی در این شرایط اقتصادی وارد این فرآیند سرمایه‌گذاری شده‌اند نشان می‌دهد که ایران می‌داند برای آینده اقتصاد خود باید چه مسیری را پیش بگیرد: « در مجموع سازمان اقتصادی کوثر (۱۰۰ میلیارد تومان)، مجتمع اقتصادی کمیته امداد امام خمینی(ره) (۱۰۰ میلیارد تومان)، دانشگاه آزاد اسلامی (۱۰۰ میلیارد تومان)، موسسه دانش بنیان برکت (۵۰ میلیارد تومان)، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری (۵۰ میلیارد تومان)، آستان قدس رضوی (۵۰ میلیارد تومان)، همراه اول (۵۰ میلیارد تومان)، شرکت توسعه اعتماد نوین (۵۰ میلیارد تومان)،که همراه ما بوده‌اند و در مجموعه توانستیم با آنها به رقم ۵۵۰ میلیارد تومان به تفاهم برسیم که ده درصد از این مبلغ نیز وصول شده و آماده تزریق است».

امیری‌نیا می‌گوید آنها در فاز اول شروع کار خود به نهادهایی که با آنها همکاری را آغاز کرده‌اند وعده داده‌اند که در ابتدای راه ۶۰ درصد میزان سرمایه‌گذاری به صورت خطر پذیر خواهد بود: «چرا که نمی‌توانستیم از همان ابتدای مسیر تمام مبلغ را وارد این پروسه بکنیم و باید به تدریج این فرهنگ را جا بیندازیم و با موفقیت‌های بیشتر، بتوانیم در راندهای بعدی هم جذب سرمایه بیشتری داشته باشیم و هم بیشتر روی VCها تمرکز کنیم. ما حتی برآورد کرده‌ایم که اگر مسیرمان با موفقیت همراه بشود بتوانیم رقم ۵۵۰ میلیارد تومان را به ۱۵۰۰ میلیارد تومان جذب سرمایه از نهادها برسانیم».

مدیرعامل فراصندوق ستارگان با تاکید بر این موضوع که این فراصندوق وابسته به هیچ‌ نهادی نیست و با ده موسس خود کارش را در چارچوب قوانین بورسی آغاز کرده، تصریح می‌کند که آنها به دنبال کار و فعالیت اقتصادی در ایران هستند و مسئولیت دارند که نسبت به سرمایه‌ای که جذب کرده‌اند، سودی نشان دهند. امیری‌نیا همچنین اظهار دارد که آنها نیامده‌اند تا جای صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطر پذیر و غیرخطرپذیر را بگیرند و یا اینکه نظارت خاصی روی عملکرد آنها داشته باشند بلکه همراه و پشتیبان این مجموعه‌ها هستند تا در کنار یکدیگر به موفقیت برسند: «می‌خواهیم کاری کنیم تا سال دیگر همین موقع همگی خوشنود باشیم. ما وارد صندوق‌ها نمی‌شویم و مدیریت را از آنها نمی‌گیریم اما طبعا در جریان تصمیمات قرار میگیریم».

این صندوق در حال حاضر بنا به قوانین بورسی کشور می‌تواند روی صندوق‌های بورسی سرمایه‌گذاری کند و به زودی قصد دارد تا روی تمامی صندوق‌ها اعم از دانش‌بنیان و غیردانش‌بنیان سرمایه‌گذاری کند و هم‌اکنون نیز آمادگی دریافت پیشنهادات را دارد، امری که «علیرضا دلیری»، معاون توسعه و مدیریت منابع معاونت علمی و فناوری نیز به آن اشاره می‌کند.

دلیری می‌گوید باید فرهنگسازی وی‌سی (Venture Capital) شکل بگیرد و این موضوع به آگاهی همگان برسد که این حوزه، حوزه پرسودی است و می‌تواند خروجی مناسبی داشته باشد. او باور دارد آنها وظیفه دارند که ریسک سرمایه‌گذاری را کمتر کنند و در فراصندوق نیز دنبال این بودند که با نهادهای دیگر بتوانند هولدینگ‌های اقتصادی و خصولتی بزرگ را ترغیب به سرمایه‌گذاری خطرپذیر سازند: «تاکید هم داشتیم این سرمایه‌گذاری مستقل صورت نگیرد و اقتصاد و چندین مجموعه را درگیر سازد. می‌خواستیم نهادهای بزرگ دولتی بیایند به طور غیرمستقیم روی شرکت‌های دانش بنیان سرمایه‌گذاری کنند».

به گفته او دلیل شکل‌گیری اولیه و متدهای ابتدایی این صندوق ترسیم شده و هم‌اکنون فراصندوق ستارگان آمادگی سرمایه‌گذاری را دارد و پذیرای پیشنهادات مختلف است: «باید این صندوق کار خود را با دریافت پیشنهادات آغاز کند تا بتوان مشکلات ریز و درشت آن را درآورد و حل و فصل کرد».

دلیری باور دارد آنها می‌توانند در یک دوره کوتاه مدت کاری کنند که سهامداران اصلی سایر سرمایه‌های خود را نیز تزریق نمایند و منبع صندوق‌‌های جسورانه پربارتر شود: «پیشنهادات می‌تواند هم پروژه‌هایی باشد که خود صندوق‌های VC در نظر دارند و هم می‌تواند پروژه‌های کلان کشوری باشد که شاید ما بتوانیم توافقی حاصل کنیم و صندوق‌های VC را به آنها ترغیب کنیم تا فایلی در آن ها داشته باشند.« دلیری تاکید دارد که بحران کرونا یک فرصت است و می‌توان در همین دوران هم قراردادهایی را داشت، او ابراز امیدواری می‌کند تا در ۶ ماه اول فعالیت فراصندوق، منابع موجود آنها کاملا پوشش داده شود: «ما دوست داریم دغدغه دریافت منابع جدید و تزریق آنها را زودتر پیدا کنیم.» او تاکید دارد که فراصندوق روی تمامی پروژه‌های فناورانه و علمی امکان سرمایه‌گذاری دارد و با اشاره به شرایط شیوع کرونا در کشور می‌گوید که در حال حاضر پروژه‌های سلامت محور ارجحیت بیشتری دارند.

فراصندوق ستارگان قصد دارد سیستم Fund Of Funds که بیش از ۵۰ سال است در اقتصاد جهانی شکل گرفته را وارد چرخه اقتصادی ایران کند. در واقع باید گفت فرا صندوق یا صندوق در صندوق به جای اینکه سرمایه‌اش را روی اوراق قرضه، سهام، طلا، کسب و کارها و … سرمایه‌گذاری کند، روی صندوق های سرمایه گذاری دیگر با سبد دارایی‌های مختلف سرمایه‌گذاری می‌کند و با این‌کار ریسک بسیار کمتری را به VCها اعطا می‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Decadecimal Dream Life
    Decadecimal Dream Life | ۴ اردیبهشت ۱۳۹۹

    در همه زمینه‌ها آمریکا در حال زواله بعد پای بیزینس و منافع اقتصادی آقایون که میاد وسط آمریکا میشه الگو...برید جمع کنید کاسه کوزتونو دوقطبی‌های شارلاتان??

  • ازکجا به کجا
    ازکجا به کجا | ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹

    مشاور ستاد اجرایی فرمان امام یه شرکت تاسسی کرده با چیزی هایی که خوندین و هیچ وابستگی نداره ? ? ? آره آره

  • ali
    ali | ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹

    اینم دیر یا زود گندش در میاد. ببینید کی گفتم

مطالب پیشنهادی