ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

یک بررسی آماری: چرا مردان بیشتر از زنان قربانی کرونا می‌شوند؟

نزدیک به 2.4 میلیون نفر در سراسر جهان به کرونا مبتلا شده‌اند و این ویروس جان بیش از ۱۷۱ هزار نفر را گرفته است. با توجه به آمارهای منتشر شده، بیشتر قربانیان کووید-۱۹ را مردان تشکیل ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۲۱:۳۰

نزدیک به 2.4 میلیون نفر در سراسر جهان به کرونا مبتلا شده‌اند و این ویروس جان بیش از ۱۷۱ هزار نفر را گرفته است. با توجه به آمارهای منتشر شده، بیشتر قربانیان کووید-۱۹ را مردان تشکیل می‌دهند، اما علت این موضوع چیست؟

در سراسر جهان، از چین و ایتالیا گرفته تا ایالات متحده آمریکا و استرالیا، در میان قربانیان کرونا مردان بیشتر از زنان به چشم می‌خورند. آیا ژنتیک، هورمون‌ها و سیستم ایمنی در این میان نقشی دارند یا تفاوت رفتار زنان و مردان باعث چنین موضوعی می‌شود؟ شاید جالب باشد بدانید که کرونا تنها بیماری نیست که این دو جنس واکنش متفاوتی نسبت به آن از خود نشان می‌دهند، در اکثر بیماری‌ها شاهد چنین موضوعی هستیم که در ادامه به بررسی علت آن می‌پردازیم.

نگاهی به آمار قربانیان کووید-۱۹

در ایتالیا و چین تعداد قربانیان مرد بیش از دو برابر زنان است و در شهر نیویورک، ۶۱ درصد جان باختگان کرونا را مردان تشکیل می‌دهند. این آمار را در استرالیا نیز شاهد هستیم، البته بیشتر قربانیان در این کشور در رده سنی ۷۰ تا ۷۹ سال و ۸۰ تا ۸۹ سال قرار گرفته‌اند. یکی از متغیرها در میزان مرگ و میر مبتلایان به کرونا، سن است اما این موضوع نمی‌تواند ربطی به جنسیت قربانیان داشته باشد.

کووید-۱۹

بیش از نیمی از قربانیان کرونا را مردان تشکیل می‌دهند

میزان مرگ و میر مردان در رده‌های سنی مختلف از ۳۰ سال تا بالای ۹۰ سال یکسان است. زنان معمولا ۶ سال بیشتر از مردان عمر می‌کنند، بنابراین جمعیت زنان سالخورده بیشتر از مردان سالخورده است. علاوه بر کرونا، در سایر بیماری‌ها نیز مانند بیماری‌های قلبی، دیابت و سرطان باز هم این مردان هستند که بیشتر جان خود را از دست می‌دهند. با توجه به این موضوع، چرا مردان بیشتر از زنان قربانی ویروس کرونا می‌شوند؟

مردان و زنان از نظر بیولوژیکی تفاوت دارند

مردان و زنان در کروموزوم‌های جنسی و همچنین ژن‌هایی که روی آن‌ها قرار دارند، متفاوت هستند. زنان دو نسخه از یک کروموزوم با اندازه متوسط دارند که با نام کروموزوم X شناخته می‌شود اما مردان تنها یک کروموزوم X دارند که توسط کروموزوم کوچک Y با مقدار کمی ژن همراهی می‌شود.

 

مردان تنها یک کروموزوم X دارند

یکی از ژن‌های Y با نام SRY، جنسیت را مشخص می‌کند و باعث شکل‌گیری XY می‌شود. این کروموزوم‌ باعث شکل‌گیری صفات مردانه می‌شود و هورمون‌های تولید شده رشد کودکان و تبدیل آن‌ها به یک مرد بالغ را در پی دارند. اگر SRY وجود نداشته باشد، جنین دختر خواهد شد. هورمون‌ها اکثر تغییرات ظاهری ما را کنترل می‌کنند و همچنین تاثیر زیادی در رفتار ما دارند.

کروموزوم‌ Y و هورمون‌ها

کروموزوم‌ Y حاوی ژن‌های دیگری جز SYR نیست، اما بیشتر پر از یک توالی تکراری است. شاید این کروموزوم با گذر عمر قادر به تنظیم بدن نباشد و همین موضوع، روند پیری را در مردان سرعت می‌بخشد و آن‌ها را مستعد ابتلا به کرونا می‌کند. در این میان یک مشکل بزرگتر برای مردان وجود دارد و آن هورمون‌‌هایی هستند که با فعالیت SRY در بدن آزاد می‌شوند.

تستوسترون می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌ها را افزایش دهد

سطح تستوسترون روی بسیاری از بیماری‌ها مانند بیماری‌های قلبی و همچنین طول عمر تاثیر می‌گذارد. مردان همچنین به علت سطح پایین استروژن که از زنان در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌ها مانند بیماری‌های قلبی قرار می‌گیرند. هورمون‌های مردانه علاوه بر بیماری، روی رفتار نیز تاثیر می‌گذارند که برای مثال می‌توان به انجام کارهای پرخطر مانند سیگار کشیدن و عدم توجه به توصیه‌های پزشکی اشاره کرد.

آمار بالای مصرف سیگار در میان مردان خود باعث ایجاد بیماری‌های مختلف مانند سرطان ریه می‌شود، اما این موضوع خود نمی‌تواند آمار بالای مرگ و میر در میان مردان را توجیه کند. شاید کروموزوم‌های جنسی تاثیر بیشتری روی ما داشته باشند.

دو کروموزوم X بهتر از یک کروموزوم است

یک کروموزوم X حاوی بیش از ۱۰۰۰ ژن با عملکردهای مختلف است. وجود دو کروموزوم X در زنان باعث می‌شود در صورت جهش یک کروموزوم، دیگری برای مدتی کار آن را انجام دهد. مردان تنها یک کروموزوم X دارند و به همین علت بیشتر مستعد ابتلا به بیماری‌هایی مانند هموفیلی (امکان ایجاد لخته و انعقاد خون در ‌آن‌ها ضعیف است) هستند. بر اساس مطالعه‌ای که روی موش‌ها صورت گرفته، تعداد کروموزوم‌های X تاثیر زیادی روی متابولیک دارد.

زنان نه تنها دو برابر مردان ژن‌های X دارند، بلکه ممکن است از دو نوع مختلف از هر ژن نیز بهره‌مند شوند. این موضوع می‌تواند نشان دهنده علت بالای نرخ مرگ و میر در میان مردان در مقایسه با زنان باشد. علاوه بر این، مردان در زمینه سیستم ایمنی نیز با مشکلاتی مواجه هستند.

زنان سیستم ایمنی قوی‌تری نسبت به مردان دارند

از مدت‌ها قبل می‌دانیم که زنان سیستم ایمنی قوی‌تری نسبت به مردان دارند که البته این موضوع در تمام شرایط مزیت محسوب نمی‌شود و این افراد را مستعد ابتلا به برخی بیماری‌ها مانند لوپوس می‌کند. با این وجود، سیستم ایمنی قوی‌تر به معنای مقاومت بالاتر در برابر ویروس‌هایی مانند سارس و مرس است که خود میزان مرگ و میر در میان زنان را کاهش می‌دهد.

در نهایت باید به این موضوع اشاره کنیم که ابتلا به بیماری‌ها تنها میان زنان و مردان تفاوت ندارد، بلکه اکثر پستانداران نیز چنین رفتاری را از خود نشان می‌دهند. پستانداران ماده سیستم ایمنی قوی‌تری نسبت به نرها دارند تا بتوانند به خوبی از بچه‌ها نگهداری کنند که این موضوع خود مقاومت آن‌ها در برابر اکثر بیماری‌ها را افزایش می‌دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • pylordvader
    pylordvader | ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹

    بر خلاف تبلیغات فمینیست ها اولا خود زن ها علاقه ای به کار بیرون ندارند ثانیا زن ها به صورت فطری علاقه به اویزان شدن از مردان دارند تا حقوق مردم ها را بالا بکشند مرد های بیچاره هم صبح تا شب وسط کرونا کار می کنند

  • ARRIIA
    ARRIIA | ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹

    از این جور مقالات بیشتر بذارید

مطالب پیشنهادی