ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

۳۱۴ میلیون دانلود و آپدیت: گزارش کافه بازار از تاثیر کرونا بر رفتار کاربران

کافه بازار جزء اولین استارتاپ‌های بزرگ اکوسیستم است که سال‌هاست گزارش‌های فصلی دقیقی را منتشر می‌کند. واکاوی این گزارش‌ها  با توجه به جمعیت بیشتر از ۴۰ میلیونی کاربران بازار، می‌تواند اطلاعات جامع و مفیدی را ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۰۹:۳۰

کافه بازار جزء اولین استارتاپ‌های بزرگ اکوسیستم است که سال‌هاست گزارش‌های فصلی دقیقی را منتشر می‌کند. واکاوی این گزارش‌ها  با توجه به جمعیت بیشتر از ۴۰ میلیونی کاربران بازار، می‌تواند اطلاعات جامع و مفیدی را به توسعه‌دهندگان یا تصمیم‌گیران ارائه کند. با این حال اکنون کافه بازار یک گزارش متفاوت را منتشر کرده است که حاکی از رفتار کاربران در دوران کرونا است. این گزارش یک بازه زمانی ۴۵ روزه را (از ابتدای اسفند تا پایان هفته دوم فروردین) در بر می‌گیرد که با نگاهی دقیق‌ به آن می‌توان به رشد استفاده از بخش‌های گوناگون این پلتفرم توسط مردم پی برد.

آنطور که کافه بازار در گزارش خود بیان می‌کند، در اواسط اسفند که نقطه اوج گیری اخبار شیوع ویروس کرونا در کشور بود، بسیاری از مردم کلماتی مانند کرونا و کلمات مشابه را جستجو کردند. کلماتی چون کرونا، تست کرونا، سامانه مقابله با کرونا سه مورد از بیشترین جستجوی کلمات مردم پیرامون کرونا هستند. نکته جالب قرار گرفتن گزینه «بازی کرونا» در رتبه چهارم است و به نظر می‌رسد در اوج این نگرانی‌ها، عده زیادی از کاربران با روحیه بالای خود دنبال یک بازی ویدیویی پیرامون کرونا بودند. امروزه با جستجوی بازی کرونا به گزینه‌های متعددی می‌رسیم و به نظر می‌رسد بازی‌سازان و توسعه دهندگان از این قافله عقب نمانده‌اند.

نرم افزار کرونا رتبه ۵ام جستجوی کاربران را در اختیار دارد و در ادامه دو مورد تب سنج کرونا و کرونا سنج در میان جستجوی کاربران دیده می‌شود، مواردی که بارها و بارها اعلام شده که واقعی نیستند و خوشبختانه جستجوی این عبارات در کافه بازار نیز به برنامه‌های جعلی نظیر تب سنج و... منجر نمی‌شود. کلمه «ویروس کرونا» نیز رتبه هشتم را در میان جستجوها در اختیار دارد.

کافه بازار در بخش دیگر گزارش خود به آمار بازدید ویدیوها در این پلتفرم پرداخته و تاکید کرده که بیش از ۷۴ درصد رشد در این مورد دیده می‌شود. ویدیوهای آموزشی مرتبط با کرونا بیش از ۳.۵ میلیون دقیقه توسط مردم دیده شدند و آمار صعودی این بخش از اسفند ماه و همزمان با شیوع ویروس کرونا آغاز شده و تا نوروز ۹۹ ادامه داشته است. با باز شدن برخی ادارات و تمام شدن تعطیلات، آمار بازدید ویدیوها نیز روندی نزولی پیدا کرده است.

به گزارش کافه بازار، کاربران از ابتدای اسفند ماه سال جاری، ۳۳ درصد بیشتر از هفته‌های قبل در سال ۹۸ برنامه‌های جدیدی به گوشی خود اضافه کرده‌اند و یا برنامه‌های پیشین خود را به روز رسانی نموده‌اند. همانطور که انتظار می‌رود برنامه‌های بخش دارو و درمان بیشترین رشد میانگین هفتگی را داشته‌اند و پس از آن برنامه‌های مرتبط با خبر و نشریات با رشد ۱۸۷ درصدی همراه بودند که این مهم احتمالا برای باخبر شدن از اوضاع و احوال جهان درگیر کرونا رخ داده است.

برنامه‌های موسیقی و صدا نیز رشدی ۳۳ درصدی پیدا کردند که عموم برنامه‌های این بخش برای گذراندن وقت در ایام شیوع کرونا و قرنطینه خانگی به کار می‌آیند. از آن سو برنامه‌های ورزشی (با تعطیل شدن مسابقات ورزشی) و سیر و سفر (با ممنوع شدن سفر و خانه نشین شدن آحاد زیادی از جامعه) و همچنین برنامه‌های آب و هوا (به علت عدم مراجعه به بیرون و شهرهای دیگر و طبعا بی‌نیازی از دانستن آب و هوای مسیر) بیشترین کاهش را داشته‌اند.

بازی‌های استراتژی نیز با رشد ۵۳ درصدی همراه شده‌اند و پس از آن بازی‌های خانوادگی (برای تجربه آنها در جمع‌های کوچک خانواده قرنطینه شده در خانه) و بازی‌های ماجرایی (به علت سرگرم کننده بودن و درگیر کردن مخاطب با داستان غنی) بیشترین رشد را پیدا کرده‌اند. بازی‌هایی مانند شبیه سازی و آموزشی و اکشن کمترین رشد را در این روزها داشته‌اند و به نظر می‌رسد مخاطبین دوست داشتند لااقل در امر بازی‌های ویدیویی از مسائل آموزشی دور باشند.

۲۰۷ میلیون دانلود برنامه از اول اسفند تا پایان ۱۵ فروردین ماه ۹۹ در کافه بازار رخ داده و ۱۰۷ میلیون بازی نیز در همین بازه زمانی دانلود شده است. نکته جالب اینجاست که بیشترین رشد دانلود بازی‌ها به روزهای آخر تعطیلات نوروز با آمار ۲۲ میلیون بار دانلود برمی‌گردد و مشخص نیست چرا همزمان با اتمام تعطیلات، دانلود بازی‌ها بیشتر شده است. این مساله در بخش برنامه‌ها نیز تکرار شده و روزهای پایانی نوروز ۹۹ بیشترین آمار دانلود برنامه‌ها با ۳۸ میلیون بار دانلود شکل گرفته است. به نظر می‌رسد مردم به واسطه بلاتکلیفی که بعد از این ایام تعطیلات برای مدارس و ادارات و... در پیش روی خود می‌دیدند، ترجیح داده‌اند تا بیشتر از پتانسیل فضای مجازی بهره ببرند.

برنامه‌های مرتبط با «درمان» بیشترین رشد نصب را داشته‌اند و در این بین اپلیکیشن‌ پزشکت با ۲۶۶۸ درصد رشد بیشترین رشد را داشته است، بیلبوردهای شهری این اپلیکیشن و تبلیغات گسترده آن در سطح شهر جواب داده است.

اپلیکیشن ماسک که به تازگی معرفی شده در بین برنامه‌های با ضریب رشد بالا قرار می‌گیرد و برنامه‌ای همچون گهواره نیز ۱۲ درصد رشد را در این روزها تجربه کرده است. برنامه سفیران سلامتی نیز از دیگر اپلیکیشن‌های سلامت محور است که توانسته رشد خوبی را در این روزها تجربه کند. ناگفته نماند برنامه رسمی ستاد مقابله با کرونا نیز توانسته یک میلیون نصب فعال در روز داشته باشد و از این حیث رکوردشکنی نماید.

از سوی دیگر بسیاری از شرکت‌ها با شیوع کرونا به دورکاری روی آورده‌اند و از همین رو کافه بازار به رشد اپلیکیشن‌های مرتبط با دورکاری نیز پرداخته است. بر اساس آماری که این مجموعه منتشر ساخته برنامه Adobe Connect بیشترین بخت و اقبال را در بین کاربران کافه بازار داشته و رشد ۳۹۱ درصدی را در این ایام تجربه کرده است. پس از ادوبی کانکت، برنامه‌های Cloud Zoom Meetings و تمام کننده و اسکایپ رشد داشته‌اند که وجود یک اپلیکیشن ایرانی در بین این موارد، موضوع قابل توجهی است، هرچند به نظر می‌رسد بخش آموزش از راه دور این اپلیکیشن ارائه خدمات بوده که در این ایام بیشتر دیده شده چرا که مواردی چون دروس مدارس و کنکور گرفته تا آشپزی و موسیقی در این اپلیکیشن به صورت از راه دور آموزش داده می‌شود.

در بخش بازی‌ها نیز بازی ماشین سواری دریفت بی‌نهایت ۲ ۱۱۸ درصد رشد داشته و پس از آن بازی ادبازی یا همان پانتومیم رشد خوبی پیدا کرده، یک بازی خانوادگی که می‌تواند لحظات قرنطینه خانگی را بهتر سازد. علاقه کاربران به بازی‌های مسابقه‌ای در ادامه لیست پررشدترین دانلود بازی‌ها ادامه داشته و دو عنوان Real Flying Car و Dog Run (که تقریبا در همین سبک و سیاق است) به ترتیب سومین و چهارمین بازی موبایلی هستند که در این ایام رشد بالای ۵۰ درصدی داشته‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • reza_zarchi
    reza_zarchi | ۴ اردیبهشت ۱۳۹۹

    به لطف دانشگاه آزاد، اپلیکیشن منسوخ و بدردنخور ادوبی کانکت جزو پردانلودترین اپلیکیشن‌های کافه بازار بوده. شما رتبه و بازخوردهای خارجی اونو توی گوگل پلی ببینید. حتی از زبان فارسی هم پشتیبانی نمیکنه. چرا دانشگاه آزاد و پیمانکار آموزش از راه دورش سراغ چنین چیز مزخرفی رفتن؟

  • herogame
    herogame | ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹

    بازار بدرد نخور ترین برنامه هایه کلا وجود داره و دانلود ازش کلا خطرناکه باید برنامه هارو از منبع اصلیش دانلود کرد نه بازار که دلالی میکنه این وسط

مطالب پیشنهادی