ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

افشای ۲۵ هزار ایمیل و پسورد کارمندان سازمان جهانی بهداشت و CDC

امروز روز مناسبی برای عضو بودن در جامعه آنلاین نیست. پس از لو رفتن اطلاعات ۲۶۷ میلیون کاربر فیسبوک، اکنون نوبت به سازمان‌هایی رسیده که با ویروس کرونا مقابله می‌کنند. بر اساس گزارش‌های موجود، ۲۵ ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۸:۴۵

امروز روز مناسبی برای عضو بودن در جامعه آنلاین نیست. پس از لو رفتن اطلاعات ۲۶۷ میلیون کاربر فیسبوک، اکنون نوبت به سازمان‌هایی رسیده که با ویروس کرونا مقابله می‌کنند. بر اساس گزارش‌های موجود، ۲۵ هزار ایمیل و رمز عبور کارمندان مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های ایالات متحده، بنیاد خیریه گیتس، سازمان جهانی بهداشت و چندین مرکز کنترل بیماری دیگر افشا شده و از آن‌ها به منظور نشر اخبار جعلی پیرامون ویروس کرونا استفاده می‌شود.

به گزارش واشنگتن پست، ۲۵ هزار ایمیل و رمز عبور افشا شده احتمالا متعلق به ۶ سازمان مبارز با ویروس کرونا هستند. این سازمان‌ها اکثرا در خط مقدم ریشه‌کن کردن ویروس کرونا قرار دارند و از مهم‌ترین مراجع اطلاعاتی برای بیماری کووید-۱۹ به حساب می‌آیند. بر اساس گزارش این وب سایت معتبر، افراد سودجو که عموما راستگراهای افراطی‌اند، به کمک حساب‌های کاربری به دست آمده مشغول نشر اخبار کذب پیرامون این ویروس کشنده هستند.

ویروس کرونا

بر اساس تحقیقات گروه امنیتی سایت (SITE) که در زمینه نظارت بر عملیات‌های تروریستی آنلاین فعالیت می‌کند، عمده اخبار کذبی که توسط این افراد منتشر می‌شود تئوری‌های توطئه در رابطه با ویروس کروناست. برای مثال در برخی از اخبار جعلی منتشر شده توسط این حساب‌ها می‌توان رابطه بین HIV و ویروس کرونا را هم دید. سازمان SITE توانسته ایمیل و رمز عبورهای افشا شده را به برخی از سازمان‌های بهداشت و سلامت نسبت دهد:

  • ۹۹۳۸ حساب متعلق به انجمن ملی سلامت آمریکا
  • ۶۸۵۷ حساب متعلق به مرکز پیشگیری و درمان بیماری‌های آمریکا
  • ۵۱۲۰ حساب متعلق به بانک جهانی

گفتنی است حملات سایبری مرتبط با پخش اخبار کذب ویروس کرونا تقریبا در تمامی کشورهای درگیر این ویروس دیده شده، ولی چیزی که این موضوع را متمایز می‌کند، استفاده از سازمان‌های مرجع مبارز با ویروس کروناست (مانند سازمان جهانی بهداشت). مدیر اجرایی سایت به نام ریتا کاتز (Rita Katz) می‌گوید:

«نئونازی‌ها و نژادپرستان افراطی به شدت در حال پخش این حساب‌ها در شبکه‌های خود هستند. آن‌ها ابتدا شبکه 4chan را انتخاب کرده و سپس به توییتر روی آوردند. آن‌ها به کمک این حساب‌ها، کمپین‌های آزار و اذیت‌های سایبری راه ‌انداختند و در حال پخش تئوری‌های توطئه پیرامون پاندمی کرونا هستند. توزیع اطلاعات این حساب‌های کاربری نیز یکی دیگر از تلاش‌های چند ماه آن‌ها به منظور استفاده از کووید-۱۹ به عنوان یک سلاح است..»

ویروس کرونا

با وجود این که سایت نتوانسته صحت این ایمیل‌ها را تایید کند، یکی دیگر از فعالان حوزه امنیت سایبری مدعی شده با وارد شدن به سیستم سازمان جهانی بهداشت، توانسته ۲۷۳۲ ایمیل را چک و تایید کند. بر اساس گفته‌های این شخص، ۴۸ نفر از کارمندان WHO از کلمه «password» به عنوان رمز عبور خود استفاده می‌کردند، در حالی که بسیاری از نام کوچک یا واژه «changme» استفاده کرده بودند.

هیچ کدام از این سازمان‌ها چنین چیزی را تایید یا رد نکرده‌اند، البته بنیاد خیریه گیتس می‌گوید ۲۶۹ ایمیل برای کارمندان این بنیاد بوده و شرایط را تحت نظر دارد. همچنان پیشنهاد می‌شود اخبار ویروس کرونا را حتما و حتما از مراجع معتبر دنبال کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • ℳԊT
    ℳԊT | ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹

    عجب افشا در افشایی شده
    کاش حداقل میگفتین کجا افشا کردن

مطالب پیشنهادی