ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

قهوه حساسیت حس چشایی به مزه شیرین را بیشتر می‌کند

مطالعات جدید محققان دانمارکی نشان می‌دهند که خصوصیات تلخِ قهوه می‌توانند حس چشایی فرد را نسبت به مزه شیرین حساس تر کنند. این مطالعه نشان می‌دهد که این تأثیر ارتباطی به کافئین نداشته و یکی ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۸:۰۰

مطالعات جدید محققان دانمارکی نشان می‌دهند که خصوصیات تلخِ قهوه می‌توانند حس چشایی فرد را نسبت به مزه شیرین حساس تر کنند. این مطالعه نشان می‌دهد که این تأثیر ارتباطی به کافئین نداشته و یکی از دلایل تمایل افراد به نوشیدن قهوه با شکلات تلخ را توضیح می‌دهد.

محققان دانشگاه آرهوس دانمارک (Aarhus University) برای آزمایش اثرات قهوه روی حس چشایی و بویایی، از ۱۵۶ نفر درخواست کردند تا اسپرسوی ولرم بنوشند و سپس آزمایشات اولیه برای سطوح بو و مزه را انجام دادند. محققان پس از مدت کوتاهی از آن‌ها خواستند تا با نوشیدن آب، گیرنده‌های چشایی را پاک کنند و برای دومین مرتبه آزمایشات بو و مزه را انجام دادند. پژوهشگران تغییری در حس بویایی افراد پیدا نکردند، ولی متوجه شدند گیرایی مزه شیرین پس از نوشیدن قهوه افزایش یافته است.

قهوه

«Alexander Wieck»، یکی از محققان می‌گوید:

«زمانی که افراد را پس از نوشیدن قهوه آزمایش کردیم، متوجه شدیم آن‌ها حساسیت بیشتری به مزه شیرین پیدا کرده‌اند ولی حساسیت آنها نسبت به تلخی کمتر شده است.»

نتایج این تحقیق غیرمنتظره بوده است؛ چون تحقیقاتی که در گذشته انجام شده‌اند نشان می‌دهند مصرف زیاد مواد تلخ مزه معمولاً مانع از ادراک مزه شیرین می‌شود. برای مثال تحقیقات قبلی نشان داده‌اند که «کافئین» و «کینین»، دو ترکیب موجود در قهوه، به طور مستقیم مانع از فعالیت برخی گیرنده‌های مزه شیرین می‌شوند.

محققان آزمایش را برای دومین بار و با قهوه بدون کافئین انجام دادند و باز هم به نتیجه آزمایش اول رسیدند. این یعنی کافئین نقش مهمی در تغییر دادن حس چشایی پس از نوشیدن قهوه بازی نمی‌کند.

محققان با اشاره به تحقیقات قبلی می‌گویند قهوه ترکیبات ناشناخته‌ای دارد که تغییراتی را در حس کردن مزه تلخ و شیرین به وجود می‌آورند.

این تحقیق یکی از دلایل علاقه افراد به نوشیدن قوه با شکلات تلخ را توضیح داده و بینش‌های جدیدی در مورد حس چشایی می‌دهد. علاوه بر این به امکان ساخت افزودنی‌های جدیدی اشاره می‌کند که می‌توانند ادراک مزه شیرین را بدون افزایش شکر بالا ببرند.

این تحقیق در ژورنال Foods منتشر شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • island
    island | ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹

    جالب بود.
    ولی باید توجه داشت که همونطور که نتایج این تحقیق، با تحقیقات گذشته متفاوت بوده ممکنه نتایج تحقیقات آینده هم با نتایج این تحقیق متفاوت باشه.

مطالب پیشنهادی