ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مغز
علمی

مسیر گفتار در مغز حداقل 25 میلیون سال قدمت دارد

در گذشته تصور می‌شد قدمت مسیر گفتار در مغز حدود 5 میلیون سال است و از یک جد مشترک نشات گرفته شده. اما به تازگی دانشمندان به این موضوع پی برده‌اند که این مسیر حداقل ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۵:۰۰

در گذشته تصور می‌شد قدمت مسیر گفتار در مغز حدود 5 میلیون سال است و از یک جد مشترک نشات گرفته شده. اما به تازگی دانشمندان به این موضوع پی برده‌اند که این مسیر حداقل 25 میلیون سال قدمت دارد.

دستیابی به این موضوع برای دانشمندان فعال در حوزه عصب شناسی تفاوتی با پیدا کردن فسیل برای نشان دادن تکامل ندارد، البته یک تفاوت این میان وجود دارد که آن، عدم ایجاد فسیل مغز است. دانشمندان باید اسکن‌های مغز را مطالعه و آن‌ها را با انسان‌ها مقایسه کنند. پروفسور «کریس پتکوف» از دانشکده علوم پزشکی دانشگاه نیوکاسل، انگلستان که در تحقیق جدید مشارکت داشته، اعلام کرده:

«این موضوع شبیه آن است که یک فسیل جدید از اجداد گمشده خود را پیدا کرده‌ایم. این احتمال وجود دارد که انسان تاریخچه طولانی‌تر داشته باشد که هیجان انگیز است.»

در این تحقیق جدید تیمی از دانشمندان کشورهای اروپایی و ایالات متحده آمریکا حضور داشته‌اند و اسکن‌های مغز را مطالعه و نواحی مربوط به شنوایی مسیر مغز انسان‌ها، کپی‌ها (حیواناتی مانند شامپانزه) و میمون‌ها را مورد بررسی قرار دادند. آن‌ها در این تحقیق بخشی از مسیر کلام در مغز انسان که قشر شنوایی و لوب پیشانی را بهم مرتبط می‌کند و برای پردازش گفتار و زبان اهمیت بالایی دارد، شناسایی کردند.

مغز

در حالی که گفتار و زبان برای انسان‌ها منحصر به فرد است، پیوند از طریق مسیر شنوایی در نخستی‌سانان نشان می‌دهد که آن‌ها نقش ابتدایی در تکامل شناخت شنیداری و ارتباط صوتی داشته‌اند. پروفسور پتکوف در این زمینه اعلام کرده:

«ما این موضوع را پیش‌بینی کرده‌ایم اما با اطمینان نمی‌دانیم که مسیر کلام انسان پایه تکاملی در سیستم شنوایی نخستی‌سانان دارد یا خیر. من اعتراف می‌کنم که ما پس از کشف مسیر مشابه در سیستم شنوایی نخستی‌سانان، شگفت زده شدیم.»

این تحقیق تحول چشمگیری در مسیر زبان انسان را نشان می‌دهد و دانشمندان به یک تفاوت منحصر به فرد پی برده‌اند. سمت چپ این مسیر مغزی برای انسان‌ها قوی‌تر بوده و به نظر می‌رسد که سمت راست از نمونه تکاملی شنوایی جدا شده تا قسمت‌های غیر شنوایی مغز را درگیر کند.

ncl
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Hossein MI
    Hossein MI | ۴ اردیبهشت ۱۳۹۹

    شگفت انگیزه

مطالب پیشنهادی