ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خفاش میزبان کرونا ویروس
علمی

کشف چهار «خاله زاده» تازه برای خفاش میزبان کرونا ویروس جدید

گونه های جدیدی از خفاش که با عنوان «خاله زاده های» خفاش میزبان کرونا ویروس از آنها یاد شده، توسط محققان در آفریقا کشف شدند. طبق مقاله منتشر شده در ZooKeys محققان دست کم چهار گونه جدید ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۰

گونه های جدیدی از خفاش که با عنوان «خاله زاده های» خفاش میزبان کرونا ویروس از آنها یاد شده، توسط محققان در آفریقا کشف شدند.

طبق مقاله منتشر شده در ZooKeys محققان دست کم چهار گونه جدید خفاش های برگ بینی را پیدا کرده اند که خاله زاده های خفاش های نعل اسبی هستند؛ همان پستاندارانی که به عنوان میزبان کرونا ویروس جدید شناسایی شده بودند.

کرونا ویروس نخستین بار در ماه دسامبر (آذرماه گذشته) در شهر ووهان چین کشف شد. با وجود آنکه دانشمندان هنوز نحوه انتقال کرونا ویروس جدید به انسان را تشخیص نداده اند شواهدی به دست آمده که نشان این بیماری از خفاش ها نشات می گیرد و در ادامه ویروس آن به حیوان دیگری منتقل شده (احتمالا مورچه خوار پولک دار) و سپس این حیوان در یکی از بازارهای مواد غذایی دریایی ووهان چین به زنجیره غذایی انسان راه یافته است.

بوریس پترسون از مولفان مقاله منتشر شده در این باره چنین می گوید:

کووید ۱۹ رفتاری جنون آمیز را در جمعیت انسانی از خود نشان داده است. ویروس این بیماری از خفاش نعل اسبی نشات می گیرد که هم اکنون ۲۵ تا ۳۰ گونه مختلف از آن در چین زندگی می کنند و هیچکس نمی داند که کدامیک از این گونه ها میزبان اصلی بوده اند. بنابراین ضروری است که ما بیشتر در مورد این پستانداران و خویشاوندانشان بدانیم.

خفاش میزبان کرونا ویروس

در این پژوهش محققان دانشگاه Maasai Mara کنیا، موزه ملی کنیا و موزه فیلد به مطالعه ژنتیکی خفاش های برگ بینی در میان گونه های نگهداری شونده در موزه های مختلف دنیا پرداختند که طی یک دهه اخیر در کنیا جمع آوری شده بودند.

تحقیقات ژنتیکی آنها به کشف دست کم چهار گونه جدید از خفاش ها منجر شد که اطلاعات کمی هم در موردشان وجود دارد (آنها حتی اسم هم ندارند). البته این گونه های جدید نقشی در دنیاگیری کووید ۱۹ نداشتند اما محققان یادآور شده اند که خاله زاده های آنها یعنی خفاش های نعل اسبی از جمله عاملین اصلی کرونا ویروس جدید هستند.

اشاره کنیم که همه حیوانات انواع ویروس را در بدن خود دارند اما به نظر می رسد که خفاش ها از توانایی خوبی برای انتقال ویروس ها به انسان برخوردارند و علت نیز به توانایی آنها در پرواز و تمایلشان به زندگی جمعی مربوط می شود. از آنجایی که این موجودات به صورت گروهی زندگی می کنند و از هم مراقبت میکنند طولی نمی کشد که پاتوژن از یک بخش کلونی خفاش ها به بخش دیگرش منتقل شود.

از طرف دیگر متابولیسم بالای بدنی و سیستم ایمنی قوی بدن خفاش ها باعث شده که DNA آنها به راحتی بتواند خود را ترمیم کند و این یعنی خفاش ها میتوانند به پناهگاهی برای انواع بیماری بدل شوند بی آنکه خودشان بیمار شوند. این در حالی است که همان پاتوژن ها میتوانند برای انسان خطرناک باشند و در زمان مواجهه انسان با خفاش سلامتی او را تهدید کنند.

خفاش میزبان کرونا ویروس

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Mr Ali
    Mr Ali | ۴ اردیبهشت ۱۳۹۹

    مادر هر چی خفاش رو من ماییدم

مطالب پیشنهادی