ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

سیاره فراخورشیدی «ناپدید شونده» احتمالا بقایای برخورد دو دنباله‌دار است

یافته‌های جدید نشان می‌دهند نخستین سیاره‌ای که خارج از منظومه شمسی کشف شده، یک سیاره نیست و احتمالاً یک ابر عظیم از غبارهاست که از برخورد دو سیارک یخی به وجود آمده است. دوازده سال ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۰۸:۳۰

یافته‌های جدید نشان می‌دهند نخستین سیاره‌ای که خارج از منظومه شمسی کشف شده، یک سیاره نیست و احتمالاً یک ابر عظیم از غبارهاست که از برخورد دو سیارک یخی به وجود آمده است.

دوازده سال قبل اخترشناسان سیاره‌ای را در فاصله ۲۵ سال نوری از زمین که گمان می‌رفت شبیه به زحل باشد، در سامانه ستاره‌ای «فم الحوت» (Fomalhaut) شناسایی کردند و نام «فم الحوت بی» (Fomalhaut b) را روی آن گذاشتند.

اما حالا محققان دانشگاه آریزونا مدعی شده‌اند که تصاویر مرئی و فروسرخ این «سیاره» که توسط تلسکوپ فضایی هابل گرفته شده‌اند، در واقع یک برخورد بسیار عظیم را نشان می‌دهند. آن‌ها تصاویر را با دقت بیشتری بررسی کردند و متوجه شدند تصاویر یاد شده اثرات به جای مانده از برخورد دو ستاره دنباله دار با پهنای ۲۰۱ کیلومتر را نشان می‌دهند.

فم الحوت بی
ستاره فم الحوت که گمان می رفت سیاره فم الحوت بی به دور آن گردش می کند. این ستاره که در فاصله ۲۵ سال نوری از زمین واقع شده، بسیار داغ تر از خورشید و ۱۵ برابر درخشان تر از آن است.

دنباله دارها پس از برخورد، ابری از ذرات غبار در حال گسترش را بر جای گذاشته‌اند که تصویر آن مدت کوتاهی پس از برخورد توسط تلسکوپ فضایی هابل ثبت شده است. دانشمندان می‌گویند چنین برخوردی به طور تخمینی هر ۲۰۰ هزار سال یک بار رخ می‌دهد و اطلاعات تازه‌ای در مورد تکامل سیارات می‌دهد.

پژوهشگران می‌گویند دنباله دارها در فاصله ۱۷.۷ میلیارد کیلومتری از ستاره «فم الحوت» و در صورت فلکی «ماهی جنوبی» (Piscis Austrinus) با هم برخورد کرده‌اند. به گفته محققان برخوردهایی شبیه به این در سامانه‌های دیگر هم رخ داده‌اند، اما تاکنون برخوردی با این عظمت در منظومه شمسی رصد نشده بوده است.

تصاویر تلسکوپ فضایی هابل از ابر غبار در حال گسترش فم الحوت بی، بین سال های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۳. این ابر پس از برخورد دو ستاره دنباله دار که حول ستاره فم الحوت در گردش بوده اند، به وجود آمده است.

تلسکوپ هابل دیگر نمی‌تواند باقی مانده برخورد را رصد کند، چون ابر غبار از ذرات بسیار کوچکی تشکیل شده که یک پنجاهم قطر موی انسان هستند. این ابر پس از رصد در سال ۲۰۰۴ در حال گسترش بوده و گفته می‌شود حالا وسعت آن از مدار زمین به دور خورشید (۱۴۹ میلیون کیلومتر) نیز فراتر رفته است.

تحلیل تصاویری که هابل سال ۲۰۱۴ از «فم الحوت بی» گرفته بود، نشان داد که این جرم ناپدید شده است؛ بنابراین دیگر شکی باقی نماند که این جرم سیاره نیست. علاوه بر این محققان می‌گویند تصاویر اولیه نشان داده‌اند که این جرم به مرور زمان در حال محو شدن بوده و وقوع چنین چیزی برای سیارات بسیار دور از انتظار است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • pylordvader
    pylordvader | ۴ اردیبهشت ۱۳۹۹

    سومریان باستان تمدنی بودند که بدون هیچ ردی در تاریخ پدید آمدند و بی هیچ ردی نیز ناپدید شدند، محل سکونت آنها بین النهرین بود که بخشهایی از عراق و ایران کنونی را شامل میشد در متون سومری آمده است که خدایانی شبیه پرندگان از نیبیرو آمدند و مارا خلق کردند، تا برایشان طلا استخراج کنیم، تا اینکه روزی در هنگام فرود گرفتار طوفان شدند و از بین رفتند و از آن زمان به بعد اثری از انها مشاهده نشد.

    نیبیرو سیاره ایست که چرخش آن به دور خورشید ۳۵۰۰ سال طول میکشد، و به علت گرمای زیاد آن در آن زمان به کمک طلا این گرما را کاهش میدادند، حال پس از ۳۵۰۰ سال نیبیرو خصوصا در منطقه خاورمیانه از سال ۲۰۱۸ به کمک یک عینک دودی یا بهتر از آن شیشه سیاه جوشکاری در نزدیک خورشید قابل مشاهده است

  • pylordvader
    pylordvader | ۴ اردیبهشت ۱۳۹۹

    سیاره نیبرو در حال حرکت پر شتاب به سمت زمین است ستاره باستانی سومریان با ماموریت جدیدی به سوی زمین می آید

مطالب پیشنهادی