ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

محققان هیدروژلی توسعه داده‌اند که گرمای گوشی را به برق تبدیل می‌کند

محققان چینی هیدروژلی توسعه داده‌اند که گرمای وسایل الکترونیکی را به الکتریسیته تبدیل کرده و دمای آن‌ها را کاهش می‌دهد. آن‌ها توانستند به کمک این اختراع دمای باتری گوشی را ۲۰ درجه سانتی گراد کاهش ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۲۰:۰۰

محققان چینی هیدروژلی توسعه داده‌اند که گرمای وسایل الکترونیکی را به الکتریسیته تبدیل کرده و دمای آن‌ها را کاهش می‌دهد. آن‌ها توانستند به کمک این اختراع دمای باتری گوشی را ۲۰ درجه سانتی گراد کاهش دهند.

این لایه نازک هیدروژلی که از پلیمر و آب تشکیل شده است، می‌تواند گرما را از باتری، گوشی، تبلت و کامپیوتر دور کرده و از داغ شدن بیش از حد آن‌ها جلوگیری کند. علاوه بر این می‌تواند قسمتی از گرمای جذب شده را به الکتریسیته تبدیل کند.

این هیدروژل ترموگالوانیک روی باتری گوشی نصب شده و ساختار آن با توجه به دما تغییر پیدا می‌کند. درون این هیدروژل شبکه‌ای از پلیمر ارگانیک به نام «پلی اکریل آمید» (Polyacrylamide) قرار دارد که با آب و یون‌های مخصوصی پر شده است.

توسعه هیدروژل توسط محققان که گرمای گوشی را به برق تبدیل می کند

زمانی که هیدروژل گرم می‌شود، یون‌های «فریسیانید» (Ferricyanide) و «فروسیانید» (Ferrocyanide) الکترون‌ها را بین الکترودها انتقال داده و الکتریسیته تولید می‌کنند. در عین حال آب درون هیدروژل بخار شده و سطح آن را خنک می‌کند. پس از هر بار استفاده هیدروژل آب مورد نیاز را از هوای اطراف جذب می‌کند. آب درون هیدروژل در فرایندی کنترل شده از هیدروژل فرار کرده و دوباره به آن وارد می‌شود.

محققان برای آزمایش توانایی‌های این هیدروژل، آن را به باتری گوشی که با قابلیت فست شارژ در حال شارژ شدن بود، وصل کردند. هیدروژل قسمتی از گرمای گوشی را به ۵ میکرو وات الکتریسیته تبدیل کرد و دمای گوشی را ۶۸ درجه فارنهایت (۲۰ درجه سانتی گراد) کاهش داد.

محققان می‌گویند اختراع آن‌ها برای اولین بار هم وسایل برقی را خنک می‌کند و هم گرمای مازاد را به الکتریسیته تبدیل می‌کند. به گفته آن‌ها این وسیله از خرید گوشی جدید پس از مدت کوتاه به خاطر خراب شدن باتری جلوگیری کرده و گوشی‌ها را با محیط زیست سازگارتر می‌کند.

یافته‌های این تحقیق در ژورنال Nano Letters چاپ شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • احسان
    احسان | ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹

    حضرت چین و دیگر هیچ....سریع تر از اونچه که فکر میکنید انجام میشه و میتونن تولید کنن...صحبت سره سود و اقتصاد وقتی میتونن چیزایی که بیست سال پیش اختراع کردن بفروشن چرا علم جدیدشون رو بفروشن...مخصوصا کمپانی های گوشی که همگی فقط دارن سو استفاده میکنن از کاربر همه چیزو قطره چکونی ارتقا میدن

  • fayyaz.saeed
    fayyaz.saeed | ۵ اردیبهشت ۱۳۹۹

    این پتنت ها و ایده های آزمایشگاهی تا بخواد تبدیل به کالای قابل مصرف بشه فاصله ی سنگ چخماق تا ماکروفره !
    جذب رطوبت و تبخیر آب در محیط داخلی گوشی بیشتر به شوخی شبیهه!

مطالب پیشنهادی