طبق گزارش گروه تهدید سنجی گوگل ده ها گروه تحت حمایت دولت ها در سراسر دنیا تلاش دارند با استفاده از فرصت پیش آمده به خاطر شیوع کرونا ویروس حملات فیشینگ و کلاهبرداری های بدافزاری مختلف را به راه بیاندازند. طبق اعلام گوگل در یکی از این کمپین ها، هکرها پیام های ساختگی را از سوی فست فودهای آمریکا برای آنها ارسال می کردند که حاوی پیشنهاداتی برای تهیه غذای رایگان یا کوپن تخفیف بودند و کاربران را به سمت وبسایت های جعلی هدایت می کردند تا به اطلاعات هویتی آنها دسترسی پیدا کنند.

گروه تهدید سنجی گوگل اعلام کرده که گروه های تحت حمایت دولت ها در برهه کنونی تلاش دارند بدافزارهای ساخت خود را منتشر کنند و اطلاعات هویتی مردم را به سرقت ببرند که این اتفاق چندان هم تازگی ندارد. صبح امروز نیز نشریه نیویورک تایمز گزارشی را به نقل از مقامات آمریکایی منتشر کرد مبنی بر اینکه عوامل چینی برای ایجاد اختلاف در میان مردم این کشور اقدام به انتشار اخبار نادرست در مورد کووید ۱۹ کرده اند.

البته گروه تهدید سنجی گوگل در گزارش خود اعلام کرده که افزایش چندانی در حملات فیشینگ توسط گروه های تحت حمایت دولت ها رخ نداده است و صرفا با تغییر در تاکتیک های آنها روبرو هستیم.

این گروه همچنین به افزایش تلاش های مجرمانه سایبری علیه سازمان های بهداشتی بین المللی و ملی اشاره کرده و برای نمونه از افشای ۲۵ هزار ایمیل و پسورد متعلق به کارکنان سازمان بهداشت جهانی یاد کرده است که روز گذشته خبرش منتشر شد. در این گزارش همچنین به افزایش تلاش های غیرقانونی برای ورود به اکانت های گوگل و درخواست ها برای بازیابی پسورد اشاره شده و آنطور که اعلام شده هم اکنون بالغ بر ۵۰ هزار اکانت پر خطر گوگل وجود دارد.

کلاهبرداری آنلاین

گوگل در راستای حمایت از تحقیقات امنیتی در حوزه آنلاین اعلام کرده که مجموعا ۲۰۰ هزار دلار پاداش را در چارچوب جایزه صندوق تحقیقات آسیب پذیری کووید ۱۹ در نظر گرفته است. این شرکت پیش بینی کرده که در روزهای آینده شاهد بیشتر شدن کلاهبرداری های آنلاین خواهیم بود و در نتیجه وعده داده که کارشناسانش به تلاش برای مقابله با این فعالیت ها ادامه خواهند داد.