ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

ترفندهایی برای داشتن یک لایو موفق و حرفه ای در شبکه های اجتماعی

استریم لایو از جمله ابزارهای جالب و به شدت ارزشمندی است که در بسیاری از پلتفرم های اجتماعی ارائه می شود و میتواند در راستای رشد برند و کسب و کارها در فضای آنلاین به ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۲۲:۰۰

استریم لایو از جمله ابزارهای جالب و به شدت ارزشمندی است که در بسیاری از پلتفرم های اجتماعی ارائه می شود و میتواند در راستای رشد برند و کسب و کارها در فضای آنلاین به خدمت گرفته شود.

البته یک لایو حرفه ای که با مشارکت بالای کاربران هم همراه باشد از عهده هر کسی ساخته نیست و فاکتورهای متعددی در موفقیت آن نقش ایفا می کنند. در ادامه این مطلب قصد داریم نکاتی کاربردی را برای یک لایو حرفه ای و پر بازده با شما در میان بگذاریم.

تنظیمات اولیه قبل از استریم

فعالیت هایی که باید قبل از اجرای برنامه داشته باشید، قدم اول در فرایند استریم لایو محسوب می شوند و موفقیت شما منوط به تنظیمات دقیق و البته سفت و سختی است که در این مرحله انجام می دهید. برای آنکه یک لایو عاری از نگرانی را تجربه کنید نکات زیر را در نظر داشته باشید.

۱- وسایل را محدود و ساده نگه دارید: هر ابزار یا تجهیزات جدیدی که به سیستم خود اضافه می کنید به پیچیدگی تنظیمات می افزاید و اگر یکی از آنها دچار ایراد شود موفقیت کل برنامه در خطر قرار می گیرد. بنابراین بهتر است که تنظیمات را تا حد ممکن ساده نگه دارید و احتمال بروز خطای فنی را به پایین ترین میزانش برسانید.

۲- تجهیزات لازم برای بکاپ را در دسترس داشته باشید. حتی با ابزارها و وسایل ساده و محدود هم این احتمال وجود دارد که عملکرد آنها با خطا روبرو شود. به طور معمول مشکلی در عملکرد دوربین یا خود برنامه مورد استفاده در لایو پیش نمی آید اما گاهی لوازم جانبی وابسته به آنها نظیر کابل و مانیتور با مشکل روبرو می شوند. بنابراین بهتر است که وسایل دیگری را به عنوان بکاپ داشته باشید.

۳- مطمئن شوید پهنای باند کافی را در اختیار دارید. شبکه مورد استفاده تان را بشناسید. سرعت آپلود خود را تست کنید تا اطمینان حاصل کنید که پهنای باند لازم برای این کار را در اختیار دارید؛ در غیر اینصورت مخاطبان شما نمی توانند محتوای تولیدی را مشاهده کنند.

۴- از بابت کیفیت صدا مطمئن شوید. در اغلب استریم های لایو کیفیت صدای پایین بخش اعظمی از توجه کاربران را به خود معطوف می کند. کیفیت صدای خوب برای داشتن یک لایو حرفه ای از جمله ضروریات است. بنابراین مطمئن شوید که نویز محیط به حداقل میزان ممکن رسیده است و آکوستیک صدا را تست کرده اید.

۵- با یک اکانت دیگر لایو خود را تست کنید. یکی از راه های خوب برای تست برنامه پیش از آنکه به صورت لایو پخش شود استریم کردن آن از طریق یک اکانت پشتیبان است. برای مثال در اینستاگرام میتوانید یک اکانت جدید فاقد دنبال کننده بسازید و همه اعلان های انتشار آن را هم در وضعیت پرایوت یا خصوصی قرار دهید. در حالی که استریم شما از اکانت تستی در حال پخش است میتوانید وارد اکانت اصلی خود شوید و کیفیت برنامه را از نگاه یک مخاطب ببینید.

۶- نشر خودکار را مجددا چک کنید. لایو فیسبوک و یوتیوب تنظیماتی دارند که با فعال کردنشان استریم شما به صورت خودکار و در یک زمان خاص شروع به پخش می شود. به این قابلیت زمانبندی رویداد لایو گفته می شود. اما به نظر می رسد که این قابلیت به صورت صد در صدی هم درست کار نمی کند و بهتر است پیش از زمانبندی رویداد مورد نظرتان مجدد صحت عملکرد آن را بررسی نمایید.

۷- پیدا کردن موضوع برای لایو به مرور زمان راحت تر می شود. اگر برای پیدا کردن موضوع لایو خود با مشکل روبرو هستید نگران نباشید چراکه به مرور زمان پیدا کردن سوژه برایتان راحت تر می شود. همینکه با مخاطبان خود تعامل پیدا می کنید راحت تر با موضوعات مورد علاقه شان آشنا می شوید و میتوانید سوژه یابی کنید.

ترفندهای استریم لایو برای حرفه ای ها

تصور کنید که تنظیمات پیش از برنامه را انجام داده اید و همه چیز حاضر است. گام بعدی چیست؟ وقت شروع لایو است. موارد زیر میتوانند اطلاعات خوبی را برای داشتن یک لایو حرفه ای در اختیارتان قرار دهند.

۸- با یک نمایشگر اکسترنال لایو خود را زیر نظر بگیرید. پایش محرمانه از جمله ضروریات برای اطمینان از کیفیت استریم های لایو است. برای این منظور میتوانید از یک نمایشگر اکسترنال کمک بگیرید  چراکه نمایی ارزشمند را در اختیارتان قرار می دهد و میتوانید از چشمان مخاطبان خود برنامه را مشاهده کنید. مثلا در حالی که مشغول لایو اینستاگرام از طریق موبایل خود هستید میتوانید یک نمایشگر اکسترنال را در کنار خود داشته باشید و هر از گاهی آن را نگاه کنید.

۹- به دوربین نگاه کنید نه صفحه نمایش. اگر از مانیتورهای بزرگ برای لایو استفاده میکنید یا با گوشی موبایل تان قصد اجرای زنده را دارید یادتان باشد که به دوربین گوشی نگاه کنید.

۱۰- در صورت امکان به کامنت های مخاطبان در لایو پاسخ دهید. در استریم های لایو کامنت ها عمر کوتاهی دارند، پس بهتر است سرعت عمل داشته باشید و آنها را ببینید. در صورت امکان به برخی از آنها پاسخ دهید و اگر چنین امکانی برایتان وجود ندارد به آنها توجه نکنید. اما در نظر داشته باشید که تعامل داشتن با مخاطبان باعث درگیر شدن هرچه بیشتر مخاطب شده و باعث می شود که آنها مرتبا لایو های شما را دنبال کنند.

۱۱- قبل از برنامه زمان زیادی را صرف آماده شدن کنید. آماده شدن برای یک لایو حرفه ای بیشتر از چیزی که تصور میکنید وقت شما را می گیرد. مرتب بودن و آمادگی ذهنی برای لایو از جمله فاکتورهای ضروری برای افزایش کیفیت این برنامه ها هستند. برای کم کردن استرس قبل از برنامه و اطمینان از کیفیت کار زمان قابل توجهی را صرف آماده شدن برای آن کنید و بدون آمادگی پشت دوربین قرار نگیرید.

۱۲- در صورت امکان از یکی از دوستان خود بخواهید لایو را مانیتور کند. اینکه یک جفت چشم دیگر داشته باشید و لایو را از منظر آن چشم ها هم ببینید بسیار اهمیت دارد. این فرد در واقع نقش حامی شما را ایفا خواهد کرد و اگر مشکلی پیش بیاید که از چشمان شما دور مانده به سرعت شما را مطلع خواهد کرد؛ مثلا اگر صدا سینک نباشد یا نرخ فریم تصویر بیش از اندازه پایین باشد به سرعت شما را با خبر می کند.

۱۳- یک میهمان یا میزبان دیگر را هم اضافه کنید. استریم های لایو با دو یا تعداد بیشتری مجری هم جالب تر می شوند هم اینکه مشارکت مخاطبان را هم به دنبال خواهند داشت؛ در این موارد فرد دوم میتواند دیدگاه های متفاوتی را نسبت به موضوع مورد بحث ارائه کند تا لایو شما جالب تر شود. دعوت از میهمان در لایو هم ایده ای فوق العاده برای بهبود تبلیغ چندجانبه است؛ شما میهمان را تبلیغ می کنید و میهمان نیز شما را!

۱۴- بعدا نسخه ویرایش شده لایو را هم پخش کنید. اگر شروع لایو شما آنطور که باید مطابق خواسته تان پیش نرفته نگران نباشید چرامه می توانید پس از لایو آن را ادیت کرده و نسخه بهتر برنامه را با مخاطبان خود به اشتراک بگذارید.

در این بخش قصد داریم ترفندهایی را برای افزایش تعداد احتمالی مخاطبان لایو و تبلیغ هرچه بهتر برای برندتان به شما بگوییم.

۱۵- اشتراک گذاری ویدیوی لایو در دیگر پلتفرم ها. اگر لایو خود را در اینستاگرام ضبط کرده اید توصیه میشود آن را در پلتفرم های دیگر نیز به اشتراک بگذارید تا مخاطبان آن پلتفرم ها را نیز با خود همراه کنید.

۱۶- از متن روی نمایشگر استفاده کنید: بهتر است گهگاهی دیتایی که در لایو ارائه می کنید را به صورت نوشته روی صفحه نمایش دهید تا از این طریق توجه مخاطب را بیشتر به موضوع مورد بحث جلب کنید و از یکنواخت شدن برنامه نیز کم کنید. توجه داشته باشید که متن باید در یک سوم پایینی صفحه نمایش داده شود و دیتای جذابی در آن به نمایش در بیاید.

۱۷- از عناوین متنی استفاده کنید. هر بار قرار است به موضوع جدیدی بپردازید با نمایش تیتر متنی روی لایو مخاطب را باخبر کنید. نمایش موضوع صحبت در هر بخش از ویدیو باعث میشود که مخاطب از سردرگمی خارج شده و محتوا به صورت دسته بندی شده و مرتب در اختیارش قرار بگیرد.

۱۸- ثبات قدم داشته باشید. انتشار محتوای لایو را به صورت مستمر در برنامه خود قرار دهید چراکه بی نظمی در این باره باعث ناامید شدن مخاطبان می شود. ثابت قدم بودن در انتشار استریم های لایو همچنین بازاریابی و تبلیغ برای محصولات شما را راحت تر خواهد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی