ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

واکسن کرونا
علمی

تست واکسن کرونا روی داوطلبان روز گذشته در بریتانیا آغاز شد

روز گذشته و هم راستا با تلاش های بین المللی برای پیدا کردن راه درمان کووید ۱۹، تست واکسن کرونا روی داوطلبان سالم در بریتانیا آغاز شد. محققان دانشگاه آکسفورد دز مشخصی از واکسن یاد ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۲:۳۰

روز گذشته و هم راستا با تلاش های بین المللی برای پیدا کردن راه درمان کووید ۱۹، تست واکسن کرونا روی داوطلبان سالم در بریتانیا آغاز شد.

محققان دانشگاه آکسفورد دز مشخصی از واکسن یاد شده را به داوطلبان تزریق کردند و قصد دارند طی روز های آتی این آزمایش را روی صدها نفر دیگر انجام دهند تا در نهایت بی خطر بودن و کارایی واکسن کرونا برای استفاده جهانی مشخص گردد.

آنها برای ساخت این واکسن ژن های پروتئینی که در سطح کرونا ویروس وجود داشت را گرفتند و آنها را به یک ویروس بی خطر تزریق کردند. سیستم ایمنی بدن داوطلبان در ادامه پروتئین خارجی را تشخیص داده و آنتی بادی های لازم برای مقابله با آن را می سازد و در صورتی که فرد در معرض کووید ۱۹ قرار بگیرد این آنتی بادی ها به سرعت وارد عمل خواهند شد.

واکسن کرونا

در این پژوهش ها معمولا واکسن واقعی یا داروی بی اثر به داوطلبان تزریق می شود. افرادی که روز گذشته واکسن واقعی را دریافت کردند احتمالا کمی بعد  دچار تب خفیف و گلودرد ملایم می شوند و این یعنی افرادی که داروی بی اثر دریافت کرده اند به سرعت متوجه این مسئله خواهند شد چراکه عوارض واکسن را در بدن خود مشاهده نمی کنند.

همین امر میتواند بر رفتار داوطلبان اثر بگذارد و شاید باعث شود که خود را در معرض ویروس قرار دهند و در نتیجه دانشمندان به سختی میتوانند تشخیص دهند که آیا واکسن موثر بوده یا خیر.

بنابراین تیم محققان آکسفورد تصمیم گرفتند که به نیمی از داوطلبان یک واکسن قدیمی مربوط به بیماری دیگر را تزریق کنند تا علائم مشابه به سرماخوردگی در آنها نیز ظهور کند.

همین حالا که این مقاله را می خوانید ده ها داوطلب واکسیناسیون در سراسر دنیا مراحل مختلف آزمایش را پشت سر میگذارند اما محققان هشدار داده اند که حتی اگر همه چیز هم درست پیش برود دست کم به یک سال زمان نیاز است تا بتوان از این واکسن ها به صورت گسترده استفاده کرد.

یکی از شرکت هایی که به پیشرفت های خوبی هم در ساخت واکسن دست پیدا کرده است کمپانی چینی CanSino Biologics است که وارد فاز دوم تست واکسن کرونا شده و رویکردی شبیه به دانشگاه آکسفورد را در این باره اتخاذ کرده است.

دو شرکت آمریکایی نیز هم اکنون مشغول تست واکسن کرونا هستند که با استفاده از کد ژنتیکی این ویروس ساخته شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی