ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

دستگاه تنفس مصنوعی
علمی

عرضه رایگان طراحی دستگاه تنفس مصنوعی ناسا؛ قطعات کمتر، قیمت پایین‌تر

ویروس کرونا بزرگترین بحران کنونی بشر است که تا به امروز بیش از ۲.۸ میلیون نفر در سراسر جهان به آن مبتلا شده‌اند. حجم بالای بیماران باعث فشار زیادی به سیستم‌های درمانی شده و بیمارستان‌ها ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۰

ویروس کرونا بزرگترین بحران کنونی بشر است که تا به امروز بیش از ۲.۸ میلیون نفر در سراسر جهان به آن مبتلا شده‌اند. حجم بالای بیماران باعث فشار زیادی به سیستم‌های درمانی شده و بیمارستان‌ها با کمبود شدید دستگاه‌های کمک تنفسی روبه‌رو هستند. به تازگی تیمی از مهندسان ناسا موفق به توسعه و تولید دستگاه تنفس مصنوعی با قطعات بسیار کمتری نسبت به نمونه‌های کنونی شده‌ که می‌تواند به سرعت وارد تولید انبوه شود.

این تیم از مهندسان در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا در کالیفرنیا این دستگاه را در مدت زمان ۳۷ روز طراحی و تولید کرده‌اند. این دستگاه که نام VITAL (فناوری دستگاه تنفس مصنوعی که به صورت محلی قابل دسترس است) برای آن انتخاب شده، تنها به یک هفتم قطعات مورد استفاده در دستگاه‌های کنونی نیاز دارد که تولید انبوه ساده‌تر و ارزان‌تر آن را در پی دارد.

ناسا اعلام کرده برای این محصول مجوز رایگان در نظر گرفته تا روند تولید آن سریع‌تر شود و بتوان در کمترین زمان ممکن آن را به بیمارستان‌ها رساند. متخصصان پیش بینی کرده‌اند که با برداشته شدن محدودیت‌ها در کشورهای مختلف مخصوصا ایالات متحده آمریکا، موج دوم شیوع کرونا از راه می‌رسد و بیمارستان‌ها باید منتظر بیماران جدید باشند.

دستگاه تنفس مصنوعی

نمونه اولیه این دستگاه تنفس مصنوعی در مدرسه پزشکی آیکان در مانت ساینای در نیویورک مورد آزمایش قرار گرفته. «دیو گالاگر»، دستیار مدیر آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا روز پنجشنبه نتیجه این آزمایش را فوق العاده اعلام کرد.

با توجه به این موضوع که کمبود شدیدی برای قطعات دستگاه‌های تنفس مصنوعی در بازار وجود دارد، مهندسان ناسا قطعات موردنیاز دستگاه خود را تا جای ممکن کاهش دادند تا امکان تجاری سازی سریع آن وجود داشته باشد و به تولید انبوه در کوتاه‌ترین زمان ممکن برسد. در حقیقت ناسا امیدوار است که تولیدکنندگان بتوانند دستگاه آن را همراه با دستگاه‌های تنفس مصنوعی عادی بسازند و تداخلی میان آن‌ها وجود نداشته باشد.

در حال حاضر هزینه تولید این محصول به صورت دقیق اعلام نشده، اما این تیم پیش بینی کرده که این هزینه به ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ دلار می‌رسد که در مقایسه با دستگاه تنفس مصنوعی جنرال موتورز با هزینه بیش از ۱۶ هزار دلار، بسیار ارزان‌تر است. انتظار می‌رود این دستگاه تا آخر هفته بتواند از سوی سازمان غذا و دارو ایالات متحده آمریکا تاییدیه بگیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Milad
    Milad | ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹

    اینم تقدیم افرادی که میگفتن تو این وضعیت ناسا به چه دردی میخوره...

  • آریا
    آریا | ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹

    JPL ساخته. ? ?
    اینها ربات مریخ نورد میسازن دیگه ساختن ونتیلاتور که براشون مثل آب خوردنه
    دکتر فیروز نادری هم یک زمانی مدیر همین سازمان بود

  • nemox
    nemox | ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹

    خوبیه نوآوری کفار اینه که نه آنتن تلویزیون داره نه لازمه بشقاب بکنی دستت

مطالب پیشنهادی