ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

وای فای 6E
تکنولوژی

وای‌فای 6E چیست و چه تفاوتی با وای‌فای 6 دارد؟

کمیسیون ارتباطات فدرال ایالات متحده (FCC) اخیراً از آزادسازی فرکانس 6 گیگاهرتز برای استفاده های بی نیاز از مجوز در ایالات متحده جهت استفاده در وای فای خبر داده بود. با این حال این استاندارد ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۲۱:۰۰

کمیسیون ارتباطات فدرال ایالات متحده (FCC) اخیراً از آزادسازی فرکانس 6 گیگاهرتز برای استفاده های بی نیاز از مجوز در ایالات متحده جهت استفاده در وای فای خبر داده بود. با این حال این استاندارد برای عرضه در تمام جهان همچنان باید از سد مجوزها در دیگر کشورها نیز بگذرد. در این مطلب قصد داریم نگاهی داشته باشیم به تکنولوژی وای فای 6E و تفاوت های آن با وای فای 6 و در عین حال به سوالات در مورد این استاندارد پاسخ دهیم.

وای فای 6E  چیست؟

دستگاه های وای فای نسل های قبل (از جمله وای فای 6) با فرکانس های 2.4 و 5 گیگاهرتز کار می کنند اما دستگاه های سازگار با وای فای 6E امکان استفاده از فرکانس های 6 گیگاهرتز را هم دارند. این دستگاه های مشابه با مدل های سازگار با وای فای 6 (در فرکانس 5 گیگاهرتز) کار می کنند اما در عوض کانال های آنها با سیگنال های 5 گیگاهرتزی هم پوشانی ندارد و به عبارت دیگر خبری از تداخل وای فای 6E با تجهیزات وای فای 6 نیست.

وای فای 6E

وای فای 6E به تجهیزات سازگار این امکان را می دهد که از 14 کانال 80 مگاهرتزی اضافه یا 7 کانال 160 مگاهرتزی اضافه بهره ببرند. این کانال ها با همدیگر یا با کانال های استاندارد وای فای 6 هم‌پوشانی ندارند و به همین دلیل مشکل تداخل در مکان هایی که شبکه های متعددی در حال کار هستند کاهش می یابد. علاوه بر این، طیف جدید (یا همان کانال های متعدد جدید)، پهنای باند قابل ارائه توسط دستگاه های بهره مند از وای فای 6E را بیش از پیش افزایش می دهد.

آیا دستگاه های فعلی با وای فای 6E سازگار هستند؟

دستگاه های سازگار با استاندارد وای فای 6E توانایی کار با فرکانس های 2.4 و 5 گیگاهرتر را نیز دارند. اما برای این که از مزایای این استاندارد در فرکانس 6 گیگاهرتز بهره ببرید نیاز به  تجهیزات سازگار با وای فای 6E در هر دو طرف دارید. به عنوان مثال باید هم روتر 6E داشته باشید و هم گوشی موبایل یا کامپیوتر با کارت شبکه وایرلس 6E. با این حال اگر یکی از دو طرف به این استاندارد مجهز نباشد، ارتباط از طریق استانداردهای قابلی از جمله وای فای 6 یا وای فای 5 صورت می گیرد.

وای فای 6E تا چه حد مشکلات فعلی وای فای من را حل می کند؟

اگر در اتصال دستگاه ها به وای فای خود مشکل دارید و مطمئن هستید که تمامی تنظیمات شبکه را هم صحیح انجام داده اید، احتمالاً تقصیر به گردن ازدحام شدید شبکه در مکان مورد نظر شما است. زمانی که یک دستگاه (از جمله موبایل یا کامپیوتر) به اکسس پوینت یا روتر وای فای متصل می شود، انتقال اطلاعات روی باند مشخص (مثلاً 2.4 گیگاهرتز) و کانال مشخص فرکانس وای فای (مثلاً کانال 3 با محدوده 2.411 تا 2.433 گیگاهرتز) انجام می گیرد. با این حال مشکل شبکه های وای فای (به ویژه روی فرکانس های معمول 2.4 گیگاهرتز) محدودیت کانال ها است. به همین دلیل ممکن است روتر وای فای قدیمی شما با روتر همسایه دیوار به دیوارتان روی کانال های مشابه یا نزدیک به هم کار کنند. همین موضوع می تواند موجب تداخل ارتباط دستگاه ها با روتر شود.

وای فای 6E

در این شرایط استفاده از کانال های دیگر یا مهاجرت به باند 5 گیگاهرتز معمولاً مشکل را حل می کند اما متاسفانه ممکن است سایر کانال ها یا باندهای دیگر هم با مشکل تداخل مواجه شده باشند. این جاست که استفاده از وای فای 6E با فرکانس کاری متفاوت 6 گیگاهرتز می تواند راه حل مشکل باشد. برای وای فای 6E امکان استفاده از 7 کانال مجزا و بدون تداخل 160 مگاهرتزی با حداکثر ظرفیت یا 14 کانال 80 مگاهرتزی در نظر گرفته شده است.

با این حال این نکته را هم نباید از یاد برد که سیگنال های 2.4 گیگاهرتز در شرایط مشابه برد بیشتری دارند اما در عوض سیگنال های 6 گیگاهرتزی امکان دسترسی به سرعت بالاتر را فراهم می کنند. اگر اولین نفری باشید که از تجهیزات با این استاندارد جدید در آپارتمان خود استفاده می کنید می توانید به خوبی از سرعت بالا و عدم تداخل آن لذت ببرید اما به مرور و در چند سال آینده دستگاه های بیشتری سازگار با این استاندارد روانه بازار خواهند شد. در این صورت کانال های متفاوت وای فای 6E کمک می کند که همچنان با کاهش تداخل ها، سیگنال وای فای، قدرتمند باقی مانده و سرعت بالای تبادل اطلاعات حفظ شود.

وای فای 6E چه قدر سریع تر است؟

از نظر فنی حداکثر سرعت وای فای 6 گیگاهرتزی مشابه شبکه های 5 گیگاهرتزی فعلی (با استاندارد وای فای 6)، یعنی 9.6 گیگابیت بر ثانیه است. با این حال نباید فراموش کرد که در عمل هیچ گاه دستیابی به این سرعت ممکن نیست اما امواج با فرکانس جدید می توانند به افزایش سرعت کمک کنند. دلیل این موضوع به محدودیت های طیف کانال های شبکه در وای فای 5 گیگاهرتزی مرتبط است و در واقع سیگنال های وای فای 5 گیگاهرتز به آن اندازه که باید، بزرگ نیستند. اما در فرکانس 6 گیگاهرتز روترها با حداکثر اندازه ممکن طیف در هر کانال، امکان ارسال داده ها را پیدا می کنند.

وای فای 6E

به گفته محققان، گوشی های آینده، با اتصال به وای فای 6E می تواند به سرعت یک تا 2 گیگابیت بر ثانیه دست پیدا کنند که تقریباً مشابه سرعت موج های میلی متری در شبکه های مخابراتی 5G است. با این حال باید به این موضوع هم توجه داشت که حداکثر سرعت اینترنت به عوامل دیگری از جمله محدودیت سرعت ارائه شده از سوی شرکت ارائه کننده اینترنت هم بستگی دارد و با سرعت اینترنت در ایران، وای فای 6E برای بیشتر کاربران سرعت بالاتری در گشت و گذار در اینترنت به همراه نخواهد داشت اما می تواند در تبادل داده انبوه در شبکه یا غلبه بر مشکل تداخل فرکانس کاربرد داشته باشد.

دستگاه های سازگار با وای فای 6E چه زمانی به بازار می آیند؟

انتظار می رود اولین دستگاه های مجهز به این استاندارد در سه ماهه انتهایی 2020 یعنی پاییز سال جاری روانه بازار شوند. اما تجهیزاتی که به طور رسمی گواهینامه اتحادیه وای فای را داشته باشند احتمالا در اوایل 2021 به بازار می آیند.

بسیاری از تولید کنندگان از همین حالا برای عرضه محصولات خود آماده شده اند. برادکام، چیپ های وای فای 6E ویژه موبایل ها را تولید کرده و کوالکام هم از پشتیبانی نسل بعدی محصولات بیسیم از خود از این استاندراد گفته است. اینتل هم قرار است محصولات مجهز به وای فای 6 گیگاهرتزی خود را از ژانویه سال 2021 روانه بازار کند. دو شرکت مطرح تولید کننده روتر، «لینک سیس» و «نت گیر» از آمادگی خود برای عرضه محصولات سازگار گفته اند.

احتمالاً گوشی های هوشمند از جمله اولین دستگاه های ویژه مصرف کنندگان خواهند بود که از وای فای 6 گیگاهرتزی پشتیبانی می کنند. پیش بینی می شود در سال 2021 به تعداد 316 میلیون دستگاه با پشتیبانی از وای فای 6E روانه بازار شوند. پس از آن نوبت به تبلت ها و در نهایت در سال 2022 نوبت به تلویزیون ها می رسد.

آیا در خرید تجهیزات منتظر وای فای 6E بمانیم؟

همین امروز هم بسیاری از لپتاپ ها، موبایل ها و روترها و تجهیزات وایرلس از وای فای 6 پشتیبانی می کنند. وای فای 6 (یا همان 802.11ax) در مقایسه با استانداردهای قبلی (از جمله وای فای 5 یا 802.11ac) سرعت فوق العاده بالاتری ندارد اما در کل از مزایای دیگری از جمله بهبود مشکل ازدحام و مصرف بهینه تر باتری در گوشی ها و لپ تاپ ها بهره می برد.

وای فای 6E

به همین دلیل می توان گفت که حتی شاید خرید تجهیزات وای فای 6 هم برای بسیاری از کاربران توجیه اقتصادی نداشته باشد؛ چه برسد به وای فای 6E که هنوز تا عرضه انبوه تجهیزات سازگار به بازار (و البته مهمتر از آن صدور مجوزهای مورد نیاز در کشورهای مختلف) چندین ماه فاصله دارد. در نتیجه بهتر است از حالا برای خرید هیچ یک از تجهیزات وای فای 6E یا حتی وای فای 6 عجله نداشته باشید..

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی