ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سرعت اینترنت
تکنولوژی

گزارش Speedtest: سرعت اینترنت در ایران کاهش داشته است

آخرین گزارش Speedtest از سرعت اینترنت موبایل و ثابت کشورهای مختلف در ماه مارس منتشر شده است. بر اساس این آمار، سرعت اینترنت ایران با شیوع کرونا کاهش شدیدی داشته و رتبه آن در این ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۰:۵۸

آخرین گزارش Speedtest از سرعت اینترنت موبایل و ثابت کشورهای مختلف در ماه مارس منتشر شده است. بر اساس این آمار، سرعت اینترنت ایران با شیوع کرونا کاهش شدیدی داشته و رتبه آن در این ماه در بخش اینترنت موبایل به ۷۹ و در اینترنت ثابت به ۱۵۳ در جهان رسیده است.

با شیوع کرونا بسیاری از مردم در سراسر جهان قرنطینه و خانه نشین شدند که این موضوع افزایش فشار روی اینترنت جهانی را در پی داشت. برخی کشورها توانستند در این مدت کیفیت اینترنت خود را افزایش دهند، اما تعدادی از آن‌ها در این زمینه ناموفق عمل کردند که یکی از آن‌ها، ایران است. بر اساس جدیدترین آمار منتشر شده توسط Speedtest که یکی از محبوب‌ترین ابزارهای اندازه‌گیری سرعت اینترنت در ایران هم به شمار می‌رود، میانگین سرعت موبایل جهانی برای دانلود و آپلود در ماه مارس به ترتیب برابر با ۳۰.۴۷ و ۱۰.۷۳ مگابیت بر ثانیه بوده و در اینترنت ثابت به ترتیب به ۷۶.۶۴ و ۴۰.۰۷ مگابیت بر ثانیه رسیده است.

در ماه مارس رتبه ایران در بخش اینترنت موبایل با ۴ پله سقوط به ۷۹ در جهان رسیده و در این ماه میانگین سرعت دانلود و آپلود به ترتیب برابر با ۲۲.۷۲ مگابیت بر ثانیه و ۱۰.۹۷ مگابیت بر ثانیه بوده. اگر نگاه دقیق‌تری به آمار منتشر شده داشته باشیم، به این موضوع پی می‌بریم که با شیوع کرونا سرعت اینترنت موبایل در ایران روند کاهشی پیدا کرده. برای مثال در ماه ژانویه میانگین سرعت اینترنت موبایل در ایران برابر با ۲۷.۵۳ مگابیت بر ثانیه بود و در ماه مارس به ۲۲.۷۲ مگابیت بر ثانیه رسید.

سرعت اینترنت ایران
متوسط سرعت اینترنت موبایل ایران در ماه ژانویه و مارس.

اگرچه اینترنت موبایل ایران در ماه مارس نسبت به فوریه ۹ رتبه سقوط داشته، اما اینترنت ثابت وضعیت بسیار بدتری را تجربه کرده؛ که احتمالاً دلیل آن خانه نشینی بخش زیادی از مردم در ایام عید است. رتبه اینترنت ثابت ایران در ماه مارس به ۱۵۳ رسیده که ۲۳ پله نسبت به ماه قبل از آن کاهش داشته. در این ماه میانگین سرعت دانلود و آپلود به ترتیب برابر با ۱۰.۱۰ مگابیت بر ثانیه و ۵.۶۸ مگابیت بر ثانیه بوده. در ماه ژانویه و پیش از شیوع کرونا، سرعت اینترنت ثابت در کشورمان بسیار بالاتر بوده و در سرعت دانلود و آپلود آن به ترتیب برابر با ۱۸.۳۷ مگابیت بر ثانیه و ۱۲.۱۸ مگابیت بر ثانیه بوده. در این ماه ایران به رتبه ۱۲۳ دست پیدا کرده بود.

سرعت اینترنت ایران
متوسط سرعت اینترنت ثابت ایران در ماه ژانویه و مارس

کرونا علاوه بر ایران، کشورهای منطقه را نیز درگیر کرده ولی سرعت اینترنت در تمامی این کشورها کاهش نداشته. سرعت اینترنت موبایل در ترکیه با کاهش ۵ رتبه‌ای به ۳۲ مگابیت بر ثانیه رسیده اما سرعت اینترنت در کشورهای ارمنستان و امارات متحده عربی نسبت به ماه فوریه افزایش و به ترتیب به ۲۹.۳۲ و ۸۳.۵۲ مگابیت بر ثانیه رسیده. در حقیقت امارات متحده عربی توانسته به بالاترین سرعت اینترنت موبایل در ماه مارس در جهان دست پیدا کند و قطر نیز در رتبه سوم قرار بگیرد.

متوسط سرعت اینترنت موبایل و ثابت امارات متحده عربی در ماه مارس.

در حالی که افغانستان و ترکیه به ترتیب با کاهش ۲ و ۱۲ پله‌ای به رتبه ۱۶۳ و ۱۰۲ در بخش سرعت ثابت در ماه مارس دست پیدا کرده‌اند، سرعت اینترنت  ثابت در ارمنستان و امارات متحده عربی افزایش داشته و رتبه آن‌ها با بهبود ۸ و ۳ پله‌ای همراه بوده. امارات متحده عربی با میانگین سرعت اینترنت ثابت ۱۰۰.۹۵ مگابیت بر ثانیه، در رتبه ۲۶ام جهان قرار گرفته است.

با شیوع کرونا فشار مضاعفی به اینترنت جهانی وارد شد و سرعت اینترنت جهانی کاهش پیدا کرد. بر اساس آماری که Speedtest برای دو هفته پیش منتشر کرده، سرعت اینترنت ثابت و موبایل در جهان به ترتیب کاهشی ۳ و ۶ درصدی نسبت به اوایل ماه مارس داشته و به ۷۴.۳۷ و ۳۰.۸۴ مگابیت بر ثانیه رسیده، البته سرعت در حال بازگشت به حالت طبیعی است چرا که محدودیت‌ها در برخی کشورها در حال برداشته شدن هستند.

میانگین سرعت هفتگی اینترنت موبایل و ثابت در جهان.

با افزایش قابل توجه ترافیک و مصرف داده‌ توسط کاربران، اپراتورهای اینترنتی در ایران تلاش کرده‌اند تا بتوانند سطح خدمات خود را در حد قابل قبولی نگه دارند، هرچند که کاربران در شبکه‌های اجتماعی همچنان گلایه‌هایی را در این رابطه مطرح می‌کنند.

کاهش سرعت اینترنت ایران و همچنین فشار مضاعف به شبکه باعث شده وزیر ارتباطات به دنبال باند فرکانسی 700 و 800 مگاهرتز باشد، باندهایی که هم اکنون در اختیار صدا و سیما قرار دارند و علاقه‌ای به آزادسازی آن‌ها نیز ندارد. در برخی کشورها این باندهای فرکانسی آزاد شده که برای مثال می‌توان به چین اشاره کرد که اخیرا چنین پروژه‌ای را شروع کرده.

این باند فرکانسی علاوه بر کاهش فشار روی شبکه اینترنت، روند توسعه شبکه 5G را نیز سرعت می‌بخشد. هنوز معلوم نیست اختلاف نظر میان صدا و سیما و وزارت ارتباطات چه زمانی به پایان می‌رسد و آیا کیفیت و سرعت اینترنت ایران در آینده نزدیک بهبودی را تجربه می‌کند یا خیر.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (15 مورد)
  • Ramyar Ahmadi
    Ramyar Ahmadi | ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹

    از سرعت اینترنت دیتا موبایل راضی هستم ولی قیمت ها گرون می باشد.

  • Mohammad amirseifi
    Mohammad amirseifi | ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹

    خلاصه سرعت نت ایران از افغانستان و ترکیه هم ‌کمتر و گرونتره

  • pylordvader
    pylordvader | ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹

    جدای از نظر خودم که کلا با اینترنت مخالفم ولی واقعا سرعت 4G مربوط به هات اسپات موبایل خیلی از مودم 4G و اینترنت ثابت بهتر است اینترنت ثابت که علاوه بر سرعت مشکل سیم کشی هم دارد اگر دوستان کارشان با اینترنت ثابت و حجم محدود ان راه می افتد می توانند با مدیریت حجم و سرعت خیلی بهتر موبایل خودشان را هات اسپات بکنند

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی