ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اینتل
تکنولوژی

مشخصات فنی پردازنده‌های تایگر لیک منتشر شد؛ ادامه اصرار اینتل به ۱۰ نانومتر

کمپانی اینتل آخرین وضعیت پردازنده‌های نسل یازدهم خود به نام تایگر لیک را اعلام کرده و باید شاهد عرضه آن‌ها در میانه سال ۲۰۲۰ باشیم. این پردازنده‌ها با توان پردازشی و گرافیکی بالا در کنار ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۲۰:۰۰

کمپانی اینتل آخرین وضعیت پردازنده‌های نسل یازدهم خود به نام تایگر لیک را اعلام کرده و باید شاهد عرضه آن‌ها در میانه سال ۲۰۲۰ باشیم. این پردازنده‌ها با توان پردازشی و گرافیکی بالا در کنار مصرف بهینه و لیتوگرافی ۱۰ نانومتری پلاس به بازار عرضه خواهند شد. در ادامه به بررسی اجمالی ویژگی‌های مهم این پردازنده‌ها خواهیم پرداخت.

ویژگی‌های مشترک میان پردازنده‌های نسل یازدهم اینتل

اینتل

تمامی پردازنده‌های تایگر لیک اینتل (U، Y و H) بر بستر نسل دوم لیتوگرافی ۱۰ نانومتری اینتل و با معماری جدید «Willow Cove» به بازار عرضه می‌شوند. اینتل عنوان کرده ۵۰ مدل مختلف لپ‌تاm در اواسط سال ۲۰۲۰ از این پردازنده‌ها بهره خواهند برد که سری کم‌مصرف‌تر U و Y بخش عمده آن‌ها را تشکیل می‌دهند. سری قوی‌تر H از پردازنده‌های نسل یازدهم نیز کمی بعدتر و در لپ‌تاپ‌های قدرتمندتر گیمینگ قدم به بازار می‌گذارند.

پردازنده‌های تایگر لیک سری Y

اینتل

این سری از پردازنده‌های از کمترین میزان توان‌کشی برخوردار هستند و بیشتر مناسب لپ‌تاپ‌های جمع و جور با مصارف محدود طراحی شده‌اند. حداکثر توان‌کشی این پردازنده‌ها برابر با ۹ وات است و تا ۴ هسته و ۸ ترد را نیز پشتیبانی می‌کنند. وظایف پردازشی بر عهده گرافیک رده GT2 و مدل GEN 12 Xe خواهد بود. این پردازنده‌ها در پکیج UP4 به بازار عرضه می‌شوند. پردازنده‌های سری Y به صورت اختصاصی از رم LPDDR4x پشتیبانی می‌کنند.

پردازنده‌های تایگر لیک سری U

اینتل

پردازنده میان‌رده نسل یازدهم اینتل را احتمالا باید در بسیاری از لپ‌تاپ‌های خوش‌قیمت بازار (البته بازار دلاری) ببینیم. این پردازنده توان‌کشی کلی بین ۱۵ الی ۲۸ وات را دارد و از ۴ هسته به همراه ۸ ترد بهره می‌برد. تفاوت این نسخه با سری Y در فرکانس کاری بسیار بلاتر آن‌هاست که می‌تواند تا ۴.۵ گیگاهرتز نیز افزایش یابند. همانند نسخه کم‌مصرف‌تر سری Y، پردازنده گرافیکی نیز از نسل GT2 و GEN 12 Xe خواهد بود. این پردازنده‌ها با پکیج UP3 به بازار عرضه می‌شوند. اینتل برای پردازنده میان‌رده خود پشتیبانی از رم DDR4-3200 یا LPDDR4x 4266 را فراهم کرده است.

پردازنده‌های تایگر لیک سری H

اینتل

قوی‌ترین پردازنده نسل یازدهم اینتل را می‌توان با ۸ هسته و ۱۶ ترد در لپ‌تاپ‌های قدرتمند پیدا کرد. این پردازنده به حافظه کش ۳۴ مگابایتی (۲۴ مگابایت حافظه کش L3 به ازای ۳ مگابایت در هر هسته و ۱۰ مگابایت حافظه کش L2 به ازای ۱.۲۵ مگابایت به ازای هر هسته) نیز مجهز شده است. همچنین پردازنده‌های سری H تایگر لیک از حافظه کش نامتقارن ۴۸/۳۲ کیلوبایت L1 به همراه AVX2 و AVX-512 نیز پشتیبانی می‌کنند. لیست ویژگی‌های سری H پردازنده‌های نسل یازدهم اینتل تمامی ندارد و می‌دانیم که از ویژگی‌های حافظه دو مرحله‌ای و نرم‌افزار SGX نیز بهره می‌برد. در نهایت قوی‌ترین پردازنده نسل یازدهم از رم DDR4 3200 پشتیبانی خواهد کرد.

اینتل زئون ۱۰ نانومتری پلاس نسل دهم

اینتل

جدیدترین پردازنده‌های نسل دهم اینتل از سری Xeon نیز بر پایه لیتوگرافی ۱۰ نانومتری پلاس تایگر لیک تولید می‌شود و در نتیجه تمامی ویژگی‌های نسل جدیدتر را در خود جای داده است. این پردازنده‌ها تا ۲۸ هسته را پشتیبانی می‌کنند، اما ایسوس عنوان کرده می‌تواند آن‌ها را به ۳۸ هسته و ۷۶ ترد تجهیز کند. در نهایت باید عنوان کرد این پردازنده قدرتمند، بسیاری از ویژگی‌های نسل یازدهم تایگر لیک را به همراه خواهد داشت و در نتیجه می‌تواند به خوبی با سری ZEN 3 کمپانی AMD رقابت کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • molavy
    molavy | ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹

    خیلی وقته خوابه اینتل، چند تا سیستم بستم همه رو ای ام دی گذاشتم

مطالب پیشنهادی