ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

شیوع کرونا در فضاهای بسته
علمی

پژوهشی درباره کرونا و فضای بسته، رستوران رفتن را تا آینده‌ای نامشخص ترسناک می‌کند

در حالی که برخی کشورها در حال کاهش ابعاد قرنطینه هستند، پژوهشی جدید از ریسک بالای ابتلای به ویروس کرونا در امکان عمومی شلوغ حتی در صورت تهویه منظم هوا خبر می‌دهد. سرایت کرونا به ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۲۰:۰۰

در حالی که برخی کشورها در حال کاهش ابعاد قرنطینه هستند، پژوهشی جدید از ریسک بالای ابتلای به ویروس کرونا در امکان عمومی شلوغ حتی در صورت تهویه منظم هوا خبر می‌دهد.

سرایت کرونا به دیگران در حالت عادی معمولا در فاصله حدود یک متری رخ می‌دهد اما متراکم بودن محیط و سیستم تهویه هوا قطرات ریز سیستم تنفسی را به حرکت درآورده و ریسک ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهند. تصویر زیر مربوط به پژوهشی است که در آن نحوه ابتلای سه خانواده چینی به کرونا بررسی شده است.

شیوع کرونا در فضاهای بسته

در این تصویر خانواده های B ،A و C اطراف میزهای با فاصله بیش از یک متر نشسته‌اند و سیستم تهویه هوا هم روشن بوده. در این رستوران پنج طبقه پنجره‌ای وجود ندارد و هوا از طریق سیستم تهویه مطبوع به چرخش در می‌آید. خانواده های A و B حدود ۵۳ دقیقه کنار هم نشسته‌اند و خانواده های A و  C هم ۷۳ دقیقه در مجاورت هم مشغول صرف نهار بوده‌اند.

بر این اساس A1 در ۲۴ ژانویه از «ووهان» به «گوانگژو» آمده تا با سه نفر دیگر از اعضای خانواده‌اش نهار بخورد. A1 در عصر همان روز با نشانه‌های ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری می‌شود و تا ۱۱ روز بعد ۹ نفر دیگر از افراد حاضر در میزهای مجاور نیز دیگر دچار کووید-۱۹ شدند. فرضیه محققان این است که A1 از طریق قطرات ریز سیستم تنفسی در هر میز دستکم یک نفر را بیمار کرده است.

همانطور که می‌دانید ویروس در هوا امکان حرکت دارد و این مساله برای مکان‌های بسته‌ای نظیر رستوران که با وجود جمعیت متراکم در آن از ماسک استفاده نمی‌شود، خطرناک است. محققان در اینباره می‌گویند:

شیوع ویروس در این رستوران تنها ناشی از حرکت قطرات ریز سیستم تنفسی نیست چون ابعاد آنها بالای ۵ میکرون است و تنها برای مدت کوتاهی در هوا می‌ماند. علاوه بر این فاصله بین A1 و افراد سر میز C بیش از یک متر است اما جریان هوای ناشی از سیستم تهویه به پخش ویروس کمک کرده است.

از آنجا که در رستوران امکان پوشیدن ماسک وجود ندارد در صورت بازگشایی این اماکن باید با افزایش فاصله میزها، نظارت بر درجه حرارت و بهینه سازی سیستم تهویه از شیوع ویروس مهلک کرونا جلوگیری کرد.

BGR
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی