ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

۱۲۸ استاد دانشگاه درباره آزادسازی باند ۷۰۰ و ۸۰۰ به صداوسیما چه گفتند؟

۱۲۸  استاد دانشگاهی از دانشگاه‌های برتر کشور طی نامه‌ای از ریاست سازمان صدا و سیما خواستند که ترتیبی اتخاذ کند تا زمینه لازم برای استفاده بهینه از منابع طیف فرکانسی ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز استفاده ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۰

۱۲۸  استاد دانشگاهی از دانشگاه‌های برتر کشور طی نامه‌ای از ریاست سازمان صدا و سیما خواستند که ترتیبی اتخاذ کند تا زمینه لازم برای استفاده بهینه از منابع طیف فرکانسی ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز استفاده شود. آنها در نامه خود تاکید کرده‌اند که بسیاری از کشورهای جهان این کار را انجام داده و این همکاری می‌تواند در نهایت به سود صدا و سیما هم منجر شود.

در این نامه با اشاره به اینکه باند‌های فرکانس پایین‌تر از مزایای بسیاری در شبکه‌های پهن‌باند سیار برخوردار هستند و تنها بخش‌هایی از این طیف فرکانسی توسط صداوسیما استفاده می‌شود گفته شده: «ضرورت دارد از درآمد‌ها و منافع ناشی از تغییر کاربری باند فرکانسی مذکور از طریق انعقاد تفاهمنامه و یا قرارداد‌هایی با وزارت ارتباطات یا قرارداد‌های سه جانبه با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و اپراتور‌های مخابرات سیار فعال در کشور انتفاع حاصل شود.»

در این نامه تاکید شده که با توجه به آمارهای معتبر جهانی و رشد روز افزون دستگاه های هوشمند و خدمات مبتنی بر آنها، سهم شبکه های سیار از ترافیک مصرفی کاربران به شدت رو به افزایش است: «این موضوع در کشورهای در حال توسعه نظیر ایران که از متوسط سرانه درآمد پایین تری برخوردار هستند، در راستای توسعه زیرساخت های ارتباطی جهت ارایه خدمات با کیفیت مطلوب و هزینه قابل تحمل برای آحاد افراد جامعه اهمیتی دوچندان پیدا می کند.»

به گفته این اساتید دانشگاهی منابع طیف فرکانس از دسته منابع ملی است که استفاده بهینه از آن نقش کلیدی در گسترش زیرساخت های ارتباطی کشور و ایجاد بسترهای مورد نیاز در راستای جهش تولید در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و کسب و کارهای دیجیتال دارد. آنها با اشاره به توصیه‌های اتحادیه جهانی مخابرات و کنفرانسهای معتبر بین المللی که بیش از ده سال است صورت می‌گیرد از صدا و سیما خواسته‌اند که مانند سایر کشورها با رگولاتوری به تفاهم برسد:

«در سایر کشورها نیز نهادها و شرکتهای مختلفی که از باندهای مشابه استفاده کردهاند مانند پخش کننده‌های تلویزیونی، بخشهای نظامی، شرکتهای بزرگ نفتی و نظایر آنها، طی تفاهم با رگولاتورهای خود، اقدام به تغییر کاربری و یا معاوضه باندهای فرکانسی مورد نظر نموده اند که نشان از روند جهانی جهت مشارکت همگانی در استفاده بهینه از طیف فرکانسی دارد.»

در نامه اساتید دانشگاه اعلام شده که در حال حاضر تنها بخش هایی از این طیف فرکانسی مورد استفاده قرار می گیرد و بخش های قابل توجهی از این باندها بدون استفاده هستند. این اساتید آکادمیک تاکید کرده‌اند که استفاده از این فرکانس‌ها به نوعی به نفع صدا و سیما نیز خواهد بود چرا که پخش برنامه‌های این رسانه ملی روی بسترهای پرقدرت‌تر اینترنتی را به همراه خواهد داشت:

«تغییر کاربری باند فرکانسی ذکر شده و پخش برنامه های صدا و سیما بر بستر شبکه های مذکور، سبب افزایش مخاطبین این برنامه‌ها خواهد شد که علاوه بر ارتقای جایگاه آن سازمان در جامعه، باعث کسب درآمدهای بیشتر و ایجاد منبع مالی جدید برای سازمان صدا و سیما خواهد شد.»

این نامه را اساتید برجسته‌ای از دانشگاه‌های تیپ یک کشور از جمله دکتر فتوحی رییس دانشگاه  صنعتی شریف، دکتر معتمدی رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دکتر رضا فرجی‌دانا وزیر سابق علوم امضا کرده‌اند.

متن کامل نامه و فهرست امضاکنندگان از اینجا قابل دریافت است. اگر می‌خواهید درباره ماجرای این فرکانس‌ها و اختلاف نظری که پیرامون آنها بین صدا و سیما وزارت ارتباطات وجود دارد نیز بیشتر بدانید، این مطلب را بخوانید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • Sakaei
    Sakaei | ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹

    صدا و سیمای میلی کی به فکر مردم بوده که الان باشه ؟

  • Mohsen
    Mohsen | ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹

    چرا کسی از صدا و سیما جوابی نمیده؟ بیان و بگن این دلایل فرکانس ها رو آزاد نمیکنیم. اینجوری حداقل مردم میفهمن که صداوسیما خدای ناکرده مشکل عقلی نداره. (البته در هر صورت مشکل عقلی دارن؟?)

  • Shahram Yalameha
    Shahram Yalameha | ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹

    تو جامعه ما این کارا فقط فایده ای ندارد. مرغ یک با دارد هست

  • yosof
    yosof | ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹

    یاد نامه ۱۶۳ اقتصاددان در حمایت از کاندیداتوری حسن روحانی میفتم
    نمیدونم چرا استادهای دانشگاه همیشه عقبتر از مردمن

مطالب پیشنهادی