ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویروس کرونا
علمی

آیا می‌توان در برابر ویروس کرونا مصونیت پیدا کرد؟

ویروس کرونا تبدیل به بزرگترین و خطرناک‌ترین بحران کنونی بشر شده و نزدیک به ۳ میلیون نفر به آن مبتلا شده‌اند. یکی از سوالات مهمی که در رابطه با این بیماری وجود دارد، مصونیت در ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۰

ویروس کرونا تبدیل به بزرگترین و خطرناک‌ترین بحران کنونی بشر شده و نزدیک به ۳ میلیون نفر به آن مبتلا شده‌اند. یکی از سوالات مهمی که در رابطه با این بیماری وجود دارد، مصونیت در برابر آن است. اگر فردی به این بیماری مبتلا شود، امکان ابتلای مجدد آن وجود دارد؟

برخی کشورها روی مصونیت بیماران و امکان ایجاد این مصونیت برای افراد سالم حساب باز کرده‌اند اما هنوز جواب قاطعی برای این موضوع وجود ندارد. در این رابطه سوالات زیادی برای مردم سراسر جهان ایجاد شده که پزشکان و متخصصان باید به آن‌ها پاسخ دهند. دکتر «جوزف واینتز»، متخصص بیماری‌های عفونی عمومی به برخی از این سوالات جواب می‌دهد.

ویروس کرونا

امکان مصونیت در برابر ویروس کرونا وجود دارد؟

به گفته دکتر واینتز، مصونیت به معنای مقاومت در برابر عفونت است و اگرچه ما به خوبی با آن آشنا هستیم اما در رابطه با کووید-۱۹ هنوز به جواب مشخصی نرسیده‌ایم. در حال حاضر ما می‌توانیم برای آنتی بادی تست دهیم و اگرچه آنتی بادی مثبت به معنای واکنش سیستم ایمنی بدن به کرونا است، اما این موضوع نشان‌دهنده مصونیت ما در برابر این بیماری نیست. در حالت کلی باید گفت این احتمال وجود دارد که آنتی بادی باعث مصونیت در برابر کووید-۱۹ شود اما برای جواب نهایی باید تحقیقات بیشتری صورت بگیرد.

آزمایشی برای مصونیت در برابر کرونا وجود دارد؟

آزمایش‌های مختلفی برای کرونا وجود دارد که یکی از آن‌ها، آزمایش آنتی بادی است که نشان می‌دهد شما تا به امروز این بیماری را داشته‌اید یا خیر. باید به این موضوع اشاره کنیم که تست آنتی بادی به معنای آن نیست که شما هم اکنون بیمار هستید یا بهبود پیدا کرده‌اید. اگر جواب آزمایش آنتی بادی مثبت باشد، به بررسی‌های گسترده‌تر و بیشتری برای اعلام مصونیت شما در برابر کرونا نیاز است، بنابراین پزشکی نمی‌تواند عدم ابتلای شما به این بیماری را تضمین کند.

آیا افراد بهبودیافته، در برابر ویروس کرونا مصونیت دارند؟

دکتر واینتز در پاسخ به این سوال می‌گوید:

«ما هنوز نمی‌دانیم فردی که به کرونا مبتلا بوده و بهبود پیدا کرده می‌تواند در برابر عفونت جدید مقاومت کند یا خیر و اینکه اگر بدن وی در برابر ویروس مقاومت کند، این مقاومت تا چه زمانی طول می‌کشد.»

مشاهدات کنونی نشان می‌دهد که افراد بهبودیافته برای مدتی در برابر ابتلای مجدد به کرونا از خود مقاومت نشان می‌دهند، اما این موضوع به معنای مصونیت آن‌ها در برابر این بیماری نیست. علاوه بر این، مقاومت ابتدایی شما در برابر ویروس به معنای مصونیت دائمی نیست چرا که کووید-۱۹ جهش پیدا می‌کند و شاید بدن نتواند در برابر نوع جدید آن از خود مقاومت نشان دهد.

اگر فردی در برابر کووید-۱۹ مصونیت داشته باشد، می‌تواند ناقل آن باشد؟

فرض کنید که شما در برابر ویروس کرونا مصونیت دارید، اما این موضوع نمی‌تواند عدم ناقل بودن شما را تضمین کند. اگر بتوانیم راهی برای آزمایش دقیق مصونیت در برابر کرونا پیدا کنیم، این احتمال وجود دارد که این افراد همچنان ناقل بیماری باشند.

در نهایت باید گفت تحقیقات گسترده‌ای در رابطه با کرونا در حال انجام است و کشورها و شرکت‌های مختلفی روی درمان و واکسن آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند. انتظار می‌رود با گذر زمان، دانشمندان به اطلاعات بیشتری در رابطه با کووید-۱۹ دست پیدا کنند و جواب قاطع‌تری برای سوالات داشته باشند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی