ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تحقیق جدید از حمل ویروس کرونا توسط ذرات آلودگی هوا خبر می‌دهد

ویروس کرونا بزرگترین بحران کنونی جهان، تا به امروز بسیاری از مردم را به کام مرگ کشانده و محققان روزبه‌روز اطلاعات بیشتری در رابطه با این بیماری کشف می‌کنند که جدیدترین آن‌ها می‌تواند خطر این ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۲۱:۰۰

ویروس کرونا بزرگترین بحران کنونی جهان، تا به امروز بسیاری از مردم را به کام مرگ کشانده و محققان روزبه‌روز اطلاعات بیشتری در رابطه با این بیماری کشف می‌کنند که جدیدترین آن‌ها می‌تواند خطر این ویروس را دوچندان کند. بر اساس اعلام محققان در ایتالیا، ویروس کرونا روی ذرات در هوای آلوده قرار می‌گیرد و امکان حمل آن به فواصل دورتر وجود دارد، البته نتایج این تحقیق مقدماتی هستند.

دانشمندان ایتالیایی برای جمع آوری نمونه‌های آلودگی هوا در یک مکان شهری و در یک فضای صنعتی در استان برگامو از تکنیک‌های استاندارد استفاده کردند و در بسیاری از آن‌ها موفق به شناسایی ژن مخصوص کووید-۱۹ شدند. این موضوع توسط آزمایش‌های تصادفی در یک آزمایشگاه مستقل نیز مورد تایید قرار گرفت.

به اعتقاد «لئوناردو ستی»، محقق دانشگاه بولونیا ایتالیا که رهبری این تحقیق را برعهده داشته، تحقیق در این زمینه که ویروس می‌تواند توسط آلودگی هوا حمل شود، از اهمیت بالایی برخوردار است. ستی اعلام کرده:

«من یک دانشمند هستم و زمانی که در رابطه با موضوعی اطلاعات نداشته باشم، نگران می‌شوم. اگر ما بدانیم، می‌توانیم راه حلی پیدا کنیم، اما اگر اطلاعی نداشته باشیم، فقط می‌توانیم از عواقب آن زجر بکشیم.»

علاوه بر این مطالعه جدید، دو تحقیق دیگر نیز نشان داده که ذرات آلودگی هوا می‌تواند به انتقال ویروس کرونا به فواصل دورتر کمک کند. تحلیل آماری صورت گفته توسط تیم ستی نشان می‌دهد که سطح بالاتر ذرات آلودگی می‌تواند علت ابتلای بالا به کرونا در بخشی از مناطق شمالی ایتالیا را بیش از قرنطینه، توضیح دهد. در گذشته نیز این ایده توسط یک تحلیل دیگر مطرح شده بود چرا که این منطقه یکی از آلوده‌ترین مناطق در اروپا محسوب می‌شود.

آلودگی هوا

ویروس کرونا می‌تواند با ذرات آلودگی هوا ترکیب شود

تحقیق صورت گرفته توسط تیم ستی هنوز مورد بررسی قرار نگرفته و دانشمندان مستقل هنوز آن را تایید نکرده‌اند، اما متخصصان ایده این تیم را قبول و اعلام کرده‌اند در این زمینه باید تحقیقات انجام شود. مطالعات قبلی نشان داده‌اند که ذرات آلودگی هوا محلی برای میکروب‌ها هستند و احتمالا آلودگی می‌تواند ویروس‌های ایجادکننده آنفولانزای مرغی، سرخک و بیماری‌های مربوط به پا و دهان را تا مسافت‌های دوری منتقل کند.

پتانسیل بالای ذرات آلودگی هوا در انتقال بیماری‌ها، ارتباط نزدیکی به این سوال دارد که چگونه کرونا با سرعت بالا میان مردم گسترش پیدا کرده. قطرات بزرگ ویروس ناشی از سرفه و عطسه در فاصله یک یا دو متری روی زمین قرار می‌گیرند، اما قطرات بسیار کوچکتر با قطر کمتر از ۵ میکرومتر می‌توانند برای چندین دقیقه یا ساعت در هوا باقی بمانند و به مسافت‌های دورتری بروند.

با وجود انتقال قطرات بسیار ریز توسط هوا، دانشمندان هنوز نتوانسته‌اند سرایت کرونا توسط آن‌ها را تایید کنند، البته آن‌ها می‌دانند که ویروس سارس در سال ۲۰۰۳ در هوا شده بود و کرونا برای چندین ساعت توسط قطرات بسیار کوچک در هوا باقی می‌ماند. با وجود این موضوع، محققان اعلام کرده‌اند که پتانسیل بالای هوا برای انتقال ویروس کرونا و همچنین نقش احتمالی ذرات آلودگی هوا در این زمینه، نباید بدون مدرک رد شود.

ویروس کرونا

ویروس سارس سال ۲۰۰۳ در هوا پخش شده بود

به گفته ستی، قطرات ریز با اندازه ۰.۱ تا ۱ میکرومتر زمانی که با ذرات آلودگی با حداکثر اندازه ۱۰ میکرومتر ترکیب شوند، احتمالا می‌توانند مسافت بسیار بیشتری را طی کنند. علت این موضوع آن است که ذرات ترکیبی بزرگتر هستند و چگالی کمتری نسبت به قطره دارند و برای مدت زمان طولانی‌تری در هوا شناور می‌مانند.

پروفسور «جاناتان رید» از دانشگاه بریستول انگلستان در حال تحقیق درباره انتقال ویروس کرونا توسط هواست و اعلام کرده:

«شاید این موضوع چندان تعجب برانگیز نباشد چرا که ویروس کرونا می‌تواند در هوا معلق بماند و قطرات کوچک می‌توانند با ذرات هوا ترکیب شوند و به فواصل دورتر بروند. ذرات آلودگی شبیه یک هواپیما در ابعاد میکرومتر است و قطرات، مسافران آن محسوب می‌شوند. من فکر می‌کنم که تغییر بسیار کوچک در اندازه ذرات و ترکیب آن‌ها با یکدیگر، نقش مهمی در انتقال آن‌ها نداشته باشد.»

کووید-۱۹

ترکیب کرونا و ذرات آلودگی شاید نقشی در انتقال آن نداشته باشد

پروفسور «فرانک کالی» از امپریال کالج لندن به این موضوع اشاره کرده که ایده انتقال ویروس کرونا توسط ذرات آلودگی جالب است و اعلام کرده:

«امکان‌‌پذیر است، اما دوست دارم این کار توسط دو یا سه گروه دیگر تکرار شود.»

متخصص دیگری، پرفسور «جان سودو» از کالج دانشگاهی کورک در ایرلند به این موضوع اشاره کرده که برای رسیدن به نتیجه قابل اتکا نیاز به ۲ یا ۳ سال تحقیق است و اعلام کرده:

«این تحقیق باورکردنی است، اما این موضوع در حال حاضر خط پایان محسوب می‌شود چرا که ارتباط و تاثیرات ذرات روی یکدیگر همیشه از نظر زیست شناختی بادوام نیستند و این امکان وجود دارد که هیچ تاثیری در جو نداشته باشند.»

تحقیق دیگری در گذشته به افزایش سطح آلودگی و بالا رفتن میزان مرگ و میر ناشی از کرونا اشاره کرده بود. اگر فردی برای مدت زمان طولانی در معرض هوای آلوده قرار بگیرد، آسیب پذیری آن در زمان ابتلا به کووید-۱۹ افزایش پیدا می‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
مطالب پیشنهادی