ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تراموای خودران در شانگهای فعال می شود؛ تکنولوژی تازه مهندسان چینی و روس

استفاده از فناوری خودران به یکی از موضوعات اصلی صنعت حمل و نقل تبدیل شده و خودروسازان به عنوان شاخه مهمی از این صنعت گام های بزرگی را در این راستا برداشته اند. اما پیش ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۷:۱۵

استفاده از فناوری خودران به یکی از موضوعات اصلی صنعت حمل و نقل تبدیل شده و خودروسازان به عنوان شاخه مهمی از این صنعت گام های بزرگی را در این راستا برداشته اند. اما پیش از معرفی اتومبیل های کاملا خودران، به نظر می رسد شاهد بکارگیری ترامواهای خودران خواهیم بود.

مقامات کلانشهر شانگهای چین در نظر دارند به زودی با بهره گیری از هوش مصنوعی و سیستم بینایی کامپیوتری، ترامواها را از اپراتور بی نیاز کنند. پروژه جاه طلبانه چینی ها با همکاری شرکت FITSCO شانگهای و شرکت Cognitive Pilot روسیه در حال پیاده سازی است. این شرکت روسی در واقع ماحصل همکاری دو کمپانی Sberbank و Cognitive Technologies Group بوده و جوینت ونچر آن دو محسوب می شود.

مدیران این پروژه معتقدند با تجهیز ترامواها به فناوری کاملا خودران، ایمنی و راندمان حمل و نقل عمومی ارتقا پیدا خواهد کرد. جک وو (Jack Wu) مدیرعامل FITSCO در این باره گفته است: «تکنولوژی جدید تعداد تصادف های ترافیکی در شهر را کاهش داده و از میزان وابستگی به فاکتورهای انسانی می کاهد.»

پروژه مشترک چینی ها و روس ها شامل تحقیق و توسعه، انجام آزمایش و تجاری سازی می شود. آنطور که اعلام شده دستاوردهای مراحل اولیه این پروژه برای توسعه سیستم های پیشرفته کمکی راننده مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

اولگا یوسکوا (Olga Uskova) مدیرعامل شرکت روسی Cognitive Pilot هم در این باره می‌گوید:

«تراموا به طور خودکار سرعت خود را کنترل کرده و پیش از رسیدن به موانع توقف می کند. در طول تمامی تست های پیش رو، یک اپراتور در بخش کنترل تراموا حضور خواهد داشت، اما او صرفا در شرایط اضطراری و به منظور حفظ ایمنی وارد عمل خواهد شد.»

درباره زمان بهره گیری از تراموای کاملا خودران در حمل و نقل عمومی شانگهای فعلا حرفی به میان نیامده و فقط به تجهیز تدریجی ترامواها به فناوری خودران مبتنی بر هوش مصنوعی در سریع ترین زمان ممکن بسنده شده است.

گفتنی است Cognitive Pilot از سال گذشته پروژه مشترکی را با یک شرکت روسی دیگر به نام PC Transport Systems آغاز کرده است. این شرکت در زمینه ساخت تراموا فعالیت می کند و با همکاری Cognitive Pilot می خواهد تراموای خودران برای شهر مسکو توسعه دهد. انتظار می رود اولین تراموای خودران امسال یا سال آینده در مسکو شروع به کار کند.

آنطور که اعلام شده سیستم هدایت خودکار شرکت Cognitive Pilot توانایی تشخیص خودروها، ترامواها، چراغ های راهنمایی و رانندگی، عابرین پیاده، ایستگاه های اتوبوس و تراموا، محل تعویض ریل ها و موانع مختلف را دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی