ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

دوربین حرارتی و بازگشایی مشاغل؛ ابزاری که حریم شخصی را زیر سوال می‌برد

ویروس کرونا برخی از صنایع را فلج کرده و مانع از حضور بسیاری از مردم در محل کار شده، اما شرکت‌ها قصد دارند با استفاده از دوربین‌ حرارتی روند بازگشت کارکنان به دفاتر را سریع‌تر ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۲۱:۰۰

ویروس کرونا برخی از صنایع را فلج کرده و مانع از حضور بسیاری از مردم در محل کار شده، اما شرکت‌ها قصد دارند با استفاده از دوربین‌ حرارتی روند بازگشت کارکنان به دفاتر را سریع‌تر کنند، ابزاری که نگرانی‌های زیادی در میان فعالان مدنی در پی داشته است.

اکثر کارکنان ماسک به صورت می‌زنند و همچنین فاصله خود با یکدیگر را حفظ می‌کنند، اما هنوز مشکلاتی در این زمینه وجود دارد که برای مثال می‌توان به فاصله کم آن‌ها در زمان استراحت اشاره کرد. این موضوع باعث شده مهندسان در «Landing AI»، استارتاپی که در زمینه ساخت سیستم‌های هوش مصنوعی برای مشتریان فعالیت می‌کند، یک نرم افزار دوربین طراحی کند تا زمانی که دو فرد در فاصله کمتر از ۱.۸ متری قرار می‌گیرند، زنگ می‌زند یا به بخش تامین امنیت شرکت هشدار می‌دهد.

مدیر این شرکت، «کای یانگ» در رابطه با این سیستم اعلام کرده: «این سیستم برای مجازات کارمندان طراحی نشده و هدف از این کار، حفظ امنیت آن‌هاست.»

شرکت‌های در ایالات متحده آمریکا خود را برای بازگشایی آماده می‌کنند و برای حفظ امنیت کارکنان خود اقدامات مختلفی را درنظر گرفته‌اند که شامل دوربین‌های حرارتی استاندارد تا ابزارهای پیشرفته مانند ابزار شناسایی فاصله اجتماعی می‌شود. برخی از دوربین‌های نظارتی به قابلیت تشخیص چهره مجهز شده‌اند تا امکان شناسایی و ردیابی افراد مشکوک وجود داشته باشد.

متخصصان انتظار دارند که سیستم‌های اسکن دما تبدیل به ابزاری پراستفاده در زندگی عمومی مردم  شود. در هفته‌های آینده این سیستم‌ها نه تنها در مناطقی مانند فرودگاه‌ها نصب می‌شوند، بلکه در محل کار، مدارس و هرجایی که امکان گردهمایی وجود دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرند. این اقدامات شاید برای حفظ امنیت و سلامت اعضای جامعه انجام شوند، اما برخی متخصصان از چنین شرایطی ابراز نگرانی کرده و به این موضوع اشاره می‌کنند که استفاده از ابزارهای نظارتی پیشرفته می‌تواند امنیت و حریم شخصی کارکنان را زیر سوال ببرد.

تا یک ماه پیش قانون ایالات متحده آمریکا به شرکت‌ها اجازه نمی‌داد که به صورت اجباری از کارکنان خود آزمایش بگیرند، اما این قانون تغییر کرد و هم اکنون برای استخدام می‌توان دمای افراد جدید را اندازه‌گیری کرد و اگر این فرد به کرونا مبتلا باشد، امکان عدم استخدام وی وجود دارد.

دوربین‌ حرارتی

تب داشتن به معنای ابتلا به کرونا نیست

در حالی که اندازه‌گیری دما به عنوان راهی برای مبارزه با کرونا شناخته می‌شود، اما این کار مشکلاتی دارد. برای مثال این احتمال وجود دارد که دمای فرد به علت فعالیت، هیجان، استرس، سرماخوردگی یا دمای بالای اتاق، افزایش پیدا کند که موثر بودن سیستم‌های اندازه‌گیری را زیر سوال می‌برد. علاوه بر این، افراد ناقل می‌توانند سالم باشند و هیچ گونه علائمی از خود بروز ندهند اما دیگران را به بیماری آلوده کنند.

به گفته «لوئیس مالتبی»، مدیر موسسه ملی حقوق کار بسیاری از مردم که تب دارند، به کرونا مبتلا نشده‌اند و اگر به علت دمای بالا به فردی برچسب ابتلا به کرونا زده شود، برای وی مشکلات زیادی ایجاد می‌شود و هیچ فردی حاضر نیست به این کارمند نزدیک شود.

در قانون فدرال به اسکن کارمندان اشاره‌ای نشده، بنابراین شرکت‌ها و کسب و کارها در این زمینه تصمیم می‌گیرند. در حالی که اسکنرهای دما باید از سوی سازمان غذا و دارو ایالات متحده آمریکا (FDA) تاییدیه بگیرند، این سازمان در ماه جاری میلادی اعلام کرد که برای استفاده گسترده از آن‌ها نیازی به کسب مجوز نیست.

متخصصان آزادی‌های مدنی به علت استفاده از سیستم‌های خودکار در محیط‌های شلوغ ابراز نگرانی کرده‌اند چرا که شاید یک فرد به صورت مداوم تحت نظر قرار گرفته شود و خودش بی‌خبر باشد. با توجه به استفاده گسترده از این سیستم‌ها و گسترش آن‌ها با سرعت بسیار بالا، شاید آن‌ها تبدیل به ابزارهای دائمی در جوامع شوند و برای همیشه افراد زمانی که وارد محیط‌هایی مانند دفاتر، مدارس، باشگاه و سایر مکان‌های عمومی دیگر می‌شوند، تحت نظارت قرار بگیرند.

دوربین‌ حرارتی

شرکت‌ها برای خرید تجهیزات نظارتی با یکدیگر رقابت می‌کنند

بررسی تب کارکنان تبدیل به امر عادی در بسیاری از ایالت‌های آمریکا شده و بسیاری از شرکت‌ها از تفنگ‌های حرارتی استفاده می‌کنند که می‌توانند دمای فرد را بدون تماس فیزیکی اندازه‌گیری کنند. برای مثال در وال ‌مارت اگر فردی تب داشته باشد، برای ۳ روز به خانه فرستاده می‌شود و اگر بعد از این مدت بتواند ثابت کند که دیگر تب ندارد، می‌تواند به محل کار بازگردد. در این میان شرکت‌ها در زمینه خرید تجهیزات نظارتی مانند دماسنج با یکدیگر رقابت می‌کنند که برای مثال مک دونالد به تازگی از خرید ۱۴ هزار دماسنج برای تمام شعبه‌های خود در ایالات متحده آمریکا خبر داده است.

به نظر می‌رسد عجله دولت آمریکا برای بازگشایی سریع کسب و کارها و عدم وجود قوانین مشخص، دست بسیاری از شرکت‌ها را برای ابزارهای نظارتی باز گذاشته و آن‌ها می‌توانند از دستگاه‌های مختلفی در محل کار و بررسی وضعیت کارکنان خود استفاده کنند، موضوعی که یک تهدید برای حریم شخصی به حساب می‌آید. با وجود این موضوع، بسیاری از شرکت‌ها چنین اقداماتی را برای حفظ سلامت کارمندان خود ضروری می‌دانند. باید دید با پایان کرونا این ابزارها از اماکن عمومی جمع‌آوری می‌شوند یا شرکت‌ها می‌توانند دولت‌ها را مجبور به استفاده دائمی از آن‌ها کنند. در نهایت به نظر می‌رسد که فعلا دمای بدن جزو اطلاعات شخصی محسوب نمی‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی