ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ماهواره Lunar Flashlight
علمی

ناسا منابع آبی کره ماه را با پرتوهای لیزر شناسایی می‌کند

ناسا با استفاده از ماهواره Lunar Flashlight در پی شناسایی منابع آب در کره ماه است تا در سفرهای طولانی به مریخ و مقاصد دیگر از آنها استفاده کند. هرچند ماه نزدیکترین همسایه زمین است ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۲۳:۵۹

ناسا با استفاده از ماهواره Lunar Flashlight در پی شناسایی منابع آب در کره ماه است تا در سفرهای طولانی به مریخ و مقاصد دیگر از آنها استفاده کند.

هرچند ماه نزدیکترین همسایه زمین است و ده‌ها سال قبل فتح شده اما شناخت ما از آن به ویژه در طرف دور آن چندان زیاد نیست. یکی از اهداف پروژه آرتمیس (Artemis) در کنار بازگشت به ماه و فتح مریخ، شناخت بیشتر این کره برای استفاده از منابع آن است و ناسا به همین منظور ماهواره مکعبی Lunar Flashlight را توسعه داده است.

ماهواره Lunar Flashlight

این ماهواره پس از قرار گرفتن در مدار ماه طی دو هفته به قطب جنوب آن رسیده و پرتوهای لیزری را به سمت دهانه‌های تاریک شلیک می کند. این پرتوها پس از برخورد به سطح ماه به اشکال مختلفی به سوی ماهواره برگردانده می‌شوند. در صورتی که پرتو به صخره برخورد کند با شدت زیادی سوی ماهواره منعکس می‌شود اما اگر از قدرت آن کاسته شود نشانگر جذب پرتو توسط یخ است. هرچه انعکاس ضعیفتر شود، احتمال وجود آب منجمد در این مناطق بیشتر می‌شود.

دانشمندان در مورد منابع آب ماه اختلاف نظر دارند. برخی آنرا ناشی از برخورد سیارک‌ها و ستاره‌های دنباله‌دار غنی از مواد منجمد می دانند اما تعدادی دیگر به واکنش‌های بین خاک ماه و بادهای خورشیدی باور دارند.

در رابطه با میزان آب موجود در این کره هم اطلاعات دقیقی در دست نیست اما ماهواره Lunar Flashlight با استفاده از پرتوی لیزری داده‌های جامعی را در مورد منابع آبی سطحی گردآوری خواهد کرد. در صورتی که این منابع به قدر کافی باشد فضانوردان می‌توانند هم برای نوشیدن و هم به عنوان بخشی از منبع سوخت روی آن حساب باز کنند.

ماهواره Lunar Flashlight یکی از ۱۳ محموله ثانویه آرتمیس یک خواهد بود که در نخستین پرواز فضاپیمای «اوریون» و راکت «SLS» در سال آینده روانه فضا می‌شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • pylordvader
    pylordvader | ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹

    جالب اینجا است امریکایی ها زود خودشان را هم لو می دهند ایران ماهواره به فضا می فرستد زود اینها می گویند ازمایش موشکی است پس بگو امریکای شیطون بلا شما هم ازمایش های موشکی ممنوعه را به نام ارسال ماهواره انجام می دادید

  • pylordvader
    pylordvader | ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹

    یعنی برای منابع اب ماه لیزر چند میلیون دلاری برده فضا ? بگو داره فضا را به سلاح مجهز می کند مگه قحطی اب اومده ?

مطالب پیشنهادی