ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مانی قاسمی اشکان آرمندهی دیوار دیجیاتو مصاحبه گفتگو
تکنولوژی

گفتگوی دیجیاتو با مدیرعامل دیوار: محبوب ترین اپ ایرانی چه برنامه‌ای برای آینده دارد؟

مدیرعامل دیوار در گفتگو با برنامه «آنتک» (لایو اینستاگرام دیجیاتو) درباره وضعیت این سرویس در ایام شیوع کرونا و دورکاری کارمندان سخن گفت و از سرویس‌‌های جدید دیوار فروشگاه‌ها و کارنامه صحبت کرد. به اعتقاد ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۰

مدیرعامل دیوار در گفتگو مانی قاسمی در برنامه «آنتک» (لایو اینستاگرام دیجیاتو) درباره وضعیت این سرویس در ایام شیوع کرونا و دورکاری کارمندان سخن گفت و از سرویس‌‌های جدید دیوار فروشگاه‌ها و کارنامه صحبت کرد. به اعتقاد «اشکان آرمندهی»، دیوار امن‌ترین پلتفرم در زمینه خرید و فروش خودرو محسوب می‌شود.

دورکاری کارمندان در دیوار

این گفتگو با موضوع دورکاری کارمندان دیوار شروع شد. به گفته اشکان آرمندهی، دیوار جزو اولین شرکت‌هایی بود که از اوایل اسفند ماه امکان دورکاری را برای کارمندان خود فراهم کرد، البته در گذشته نیز این شرکت چنین تجربه‌ای داشته. ساعت کاری در این شرکت منعطف بوده و کارمندان می‌توانند برنامه حضور یا عدم حضور خود را هماهنگ کنند.

کرونا فعالیت دیوار را کاهش داد

مدیرعامل دیوار در گفتگو با مانی قاسمی در برنامه آن‌تک به این موضوع اشاره کرد که در سال‌های گذشته از تاریخ ۱۵ اسفند تا ۱۵ فروردین به علت تعطیلات نوروزی و آغاز سفرها، میزان استفاده کاربران کاهش داشت، اما اسفند امسال این افت سریع‌تر آغاز شد و از اوایل این ماه به علت تعطیلی کسب و کارها، دیوار با چنین وضعیتی مواجه شد، البته به گفته آرمندهی، نمی‌توان به صورت کامل این افت را مربوط به شیوع کرونا دانست.

کرونا از اوایل اسفند فعالیت‌های دیوار را کاهش داد

او اعلام کرد که کرونا روی حجم معاملات، حجم درخواست‌‌ها و خرید و فروش‌ها تاثیر منفی و کاهشی داشته، اما پس از پایان تعطیلات ثبت آگهی‌ها با افزایش روبه‌رو شده و وضعیت در حال بازگشت به روند عادی است.

دیوار، محبوب‌ترین اپلیکیشن ایرانی

به تازگی دیوار اعلام کرد میزان دانلود اپلیکیشن آن در کافه بازار به ۲۰ میلیون رسیده که آن را تبدیل به محبوب‌ترین اپلیکیشن ایرانی می‌کند. در رتبه‌های بعدی اسنپ با ۶ میلیون و دیجی‌کالا با ۵ میلیون نصب قرار گرفته‌اند. آرمندهی در این رابطه توضیح داد:

«اواخر تعطیلات عید رکورد ۲۰ میلیون دانلود از کافه بازار را رد کردیم و تبدیل به محبوب‌ترین اپلیکیشن ایرانی شدیم. اختلاف ما با برنامه‌های بعدی زیاد است، البته این آمار ۲۰ میلیون فقط مربوط به کافه بازار است و ما روی گوگل پلی استور نزدیک به ۱۰ تا ۱۲ میلیون نصب داریم. تعداد کل کاربران ما در تمام پلتفرم‌ها به ۳۵ میلیون می‌رسد.»

دیوار ۲۰ میلیون بار در کافه بازار دانلود شده است

به گفته آرمندهی، دیوار به صورت روزانه بیش از نیم میلیون آگهی در کل کشور دارد که به علت اعتماد مردم به چنین آماری دست پیدا کرده است. مدیرعامل دیوار در رابطه با تعداد کسب و کارهای حاضر در این پلتفرم و تعداد کارمندان اعلام کرده:

«در حال حاضر بیش از ۴۰۰ هزار کسب و کار در دیوار فعالیت می‌کنند. در دیوار تیم‌های مختلفی مشغول به کار هستند و در مجموع بیش از ۴۵۰ تا ۵۰۰ نفر به طور مستقیم با دیوار کار می‌کنند که البته به صورت غیر مستقیم به علت کسب و کارها و کاربران، افراد بسیار بیشتری از دیوار درآمد کسب می‌کنند.»

سرویس دیوار فروشگاه‌ها برای کسب و کارهای آفلاین

ارزش بازار کالاهای دست دوم در سال ۹۷ معادل ۹ میلیارد دلار اعلام شد و دیوار بیشترین سهم را در این بازار دارد. این در حالی است که همین پلتفرم می‌خواهد به زودی بخشی به نام «دیوار فروشگاه‌ها» را معرفی کند که یک مارکت پلیس محسوب می‌شود. آرمندهی در گفتگو با دیجیاتو درباره این سرویس می‌گوید:

«ما از اواسط اسفند و با فراگیر شدن بحران کرونا، نگران کسب و کارهای آفلاین بودیم و دوست داشتیم به آن‌ها و کشور کمک کنیم. به این فکر افتادیم که سرویس دیوار فروشگاه‌ها را راه‌اندازی کنیم که تفاوت‌های زیادی با مارکت پلیس‌های دیگر دارد. هدف از راه اندازی سرویس این بود که هر فروشگاه آفلاین بتواند یک شعبه آنلاین در دیوار داشته باشد. اگرچه تا به امروز کالاهای نو و دست دوم در دیوار آگهی می‌شدند، اما هدف ما در سرویس جدید کسب و کارهای آفلاینی بودند که هیچ تجربه‌ای در خرید و فروش اینترنتی نداشتند. ما برای دسترسی به این کسب و کارها از اتاق اصناف و اتحادیه‌ها اطلاعات گرفتیم و همچنین خواهان آموزش این سرویس به فروشگاه‌ها شدیم. این سرویس شامل ۴ دسته بندی لوازم الکترونیکی، لوازم منزل، لوازم شخصی آرایشی و پوشاک می‌شود، چون این کسب و کارها در زمان شیوع کرونا بیشترین آسیب را دیده‌اند.»

مدیرعامل دیوار به این موضوع اشاره کرده که پیش نیاز ثبت نام در این سرویس، مجوز صنفی و یک محل فیزیکی برای فروشگاه است. پس از اعتبارسنجی از سوی دیوار، یک پنل به فروشگاه‌ها اختصاص داده می‌شود و همچنین تسهیلاتی برای آن‌ها درنظر گرفته شده. استفاده از این سرویس تا پایان تیر برای فروشگاه‌ها رایگان است و از تسهیلات می‌توان به بسته ده‌تایی تبلیغات و عدم دریافت کمیسیون از سوی دیوار اشاره کرد. در حال حاضر این سرویس در تهران فعالیت دارد و دیوار برای ارسال محموله‌ها با الوپیک همکاری می‌کند که برای مشتریان تخفیف درنظر می‌گیرد.

سرویس دیوار فروشگاه‌ها کسب و کارهای آفلاین را هدف قرار داده است

به گفته آرمندهی، این سرویس هم اکنون برای سیستم عامل اندروید کامل شده، اما نسخه وب‌سایت و iOS آن تا دو هفته دیگر تکمیل می‌شود.

فروشگاه‌های اینستاگرامی، بزرگ‌ترین رقیب دیوار هستند

مدیرعامل دیوار در گفتگو با دیجیاتو فروشگاه‌های اینستاگرامی را بزرگ‌ترین رقیب این پلتفرم اعلام می‌کند، البته آرمندهی به علت تعداد بالای کاربران و همچنین سهم بالای دیوار در بازار، نسبت به آینده خوشبین است. یکی از بزرگترین مشکلاتی که مردم در خریدهای اینترنتی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، اعتماد است که فروشگاه‌های اینستاگرامی در آن ضعف بزرگی دارند اما وضعیت دیوار بهتر است. آرمندهی در این زمینه می‌گوید:

«ما وارد فرایند معامله نمی‌شویم و هدف ما ساده کردن این فرایند است، چرا که در صورت ورود هزینه‌های واسطه اضافه می‌شود. برای افزایش اعتماد کاربران، فروشگاه‌ها را توسط ابزارهایی که داریم اعتبارسنجی می‌کنیم البته آگهی‌های دیوار فروشگاه‌ها تفاوتی با آگهی‌های دیگر ندارند ولی به علت ثبت، کاربران در هنگام خرید حس بهتری دارند. علاوه بر این، به علت وجود فروشگاه فیزیکی و آدرس، اگر مشتری به خدمات موردنظر خود دسترسی پیدا نکند، می‌تواند از آن شکایت کند.»

خودرو، محبوب‌ترین دسته در دیوار

آرمندهی در این گفتگو به محبوبیت بالای دسته خودرو و املاک اشاره کرد. محبوب‌ترین دسته‌ها در دیوار به ترتیب خودرو، املاک، لوازم الکترونیکی، لوازم منزل، سرگرمی و فراغت و دسته‌های دیگر هستند. دیوار تا به امروز تمرکز چندانی روی بخش استخدام نداشته اما برای سال جاری برنامه‌هایی را برای آن درنظر گرفته تا به صورت تخصصی در آن فعالیت کند. بخش املاک نیز محبوبیت بسیار بالایی دارد و حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد آگهی‌ها توسط مشاورین املاک ثبت می‌شوند، به همین علت دیوار برای مشاورین املاک خدماتی درنظر گرفته. آرمندهی در این زمینه می‌‌گوید:

«سال گذشته پنل مشاورین املاک را معرفی کردیم که مشاورین املاک می‌توانند در آن ثبت نام کنند و ابزارهایی در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرند. مشاورین املاک نیز مانند دیوار فروشگاه‌ها اعتبارسنجی می‌شوند و همچنین برخی آگهی‌ها از سوی تیم آی‌هوم مورد تایید قرار می‌گیرند و در کنار آن‌ها یک نشان برای دریافت تاییدیه حضور پیدا می‌کند.»

برند آی‌هوم حفظ می‌شود و به فعالیت خود در زمینه املاک ادامه می‌دهد

آرمندهی دلیل خرید آی‌هوم توسط دیوار را افزایش شفافیت و اعتبار معاملات و آگهی‌های املاک اعلام کرده. در حالی که تعداد نیروهای آی‌هوم پس از خرید توسط دیوار کاهش پیدا کرده، اما به اعتقاد مدیرعامل دیوار، این موضوع به علت سیاست‌های آی‌هوم بوده. او می‌گوید برند آی‌هوم به علت هم‌افزایی باقی می‌ماند و فعلا برنامه‌ای برای ادغام آن با دیوار وجود ندارد، چرا که آی‌هوم به صورت تخصصی در زمینه املاک فعالیت دارد اما دسته‌های زیادی در دیوار حضور دارند.

دیوار و برخورد با قیمت‌سازی در بازار خودرو

بر اساس آمار اعلام شده از سوی دیوار در سال ۹۷، این پلتفرم میزبان ۷.۴ میلیون آگهی بوده و سهم آن از تعداد کل معاملات تهران در این سال به ۲۰ درصد رسیده. در اوایل سال ۹۸ و با افزایش قیمت خودرو در بازار، مشخص شد که دلالان دست به قیمت‌سازی می‌زنند. به همین علت مقامات قضایی دستور دادند که قیمت‌ها از پلتفرم‌های فروش خودرو حذف شوند که دیوار یکی از این پلتفرم‌ها بود. آرمندهی در گفتگو با دیجیاتو در این باره می‌گوید:

«اوایل سال گذشته متوجه قیمت‌سازی در پلتفرم خود شدیم. افرادی بودند که این قیمت‌سازی را خارج از پلتفرم دیوار انجام می‌دادند و کاربران ما را تشویق به این کار می‌کردند. ما پیش از حذف دستوری قیمت‌ها، به دنبال سازوکارهایی برای کنترل وضعیت بودیم که برای مثال می‌توان به محدودیت ثبت ۳ آگهی در ماه با هر شماره اشاره کرد. دستور قضایی اواسط اردیبهشت ۹۸ به حذف قیمت‌ها برای مدت زمان ۷۲ ساعت اشاره کرده بود که البته این روند ۴ ماه طول کشید. در این مدت جلساتی زیادی داشتیم و مشخص شد که حذف قیمت‌ها تاثیری چندانی در کنترل قیمت‌ها ندارد چرا که در این مدت قیمت خودرو نزدیک به ۳۰ درصد در بازار افزایش پیدا کرد.»

او سپس اشاره کرد که هیچ نهادی برای سازوکار اعلام قیمت پیدا نشد: «به نتیجه‌ای نرسیدیم، ولی در این مدت توانستیم پلتفرم خود را امن‌تر کنیم. از اقدامات برای امن‌تر کردن پلتفرم دیوار می‌توان به محدودیت ارسال آگهی خودرو در روز و ماه، حذف آگهی‌های درخواستی، تعریف سقف قیمت بر اساس تیپ، برند، سال ساخت، میزان کارکرد، قیمت صفر و قیمتی که در واقعیت معاملات صورت می‌گیرد، اشاره کرد. این سقف قیمت به صورت روزانه بروزرسانی می‌شود.»

هزینه کارشناسی خودرو ۱۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان است

یکی از خدمات جدید دیوار، کارنامه نام دارد که در حقیقت وظیفه کارشناسی را برعهده دارد. مدیرعامل دیوار در رابطه با عملکرد آن می‌گوید:

«اعتماد و شفافیت حلقه گم شده در معاملات خودرو بود و به دنبال سرویسی بودیم که بتوانیم آن‌ها را افزایش دهیم. مهم‌ترین بخش در این کار، کارشناسی خودرو بود که کارنامه را برای آن راه‌اندازی کردیم. فروشنده و خریدار می‌تواند از این خدمات استفاده کنند و ما با ارسال تیمی، تمام بخش‌های خودرو را بررسی می‌کنیم و کارنامه‌ای به فرد موردنظر می‌دهیم. در دوران کرونا نیازی نیست مشتری به محل خودرو برود و این سرویس می‌تواند کارها را انجام دهد و شما بر اساس کارشناسی تصمیم به خرید آن می‌گیرید. هزینه کارشناسی بر اساس خودرو و پارامترهای دیگر، از ۱۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان متغیر است.»

فرایند تایید آگهی‌ها در دیوار

به گفته آرمندهی، ۳۰ تا ۳۵ درصد آگهی‌ها توسط نیروی انسانی و نزدیک ۷۰ درصد آن‌ها توسط ربات‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرند. این ربات‌ها آموزش دیده‌اند و قابل تغییر هستند، البته برای کلیدواژه‌های حساس بیشتر از نیروی انسانی استفاده می‌شود. مدیرعامل دیوار در ادامه گفتگو به چالش فیشینگ اشاره می‌کند و می‌گوید:

«با اجرای رمز پویا انتظار داشتیم مشکل فیشینگ کمتر شود ولی همچنان این مشکل در جریان است. ابتدا برای مدت کوتاهی کلاهبرداری از طریق فیشینگ کاهش پیدا کرد، اما هم اکنون دوباره به روند عادی بازگشته. برای کاربران دستورالعمل معامله امن درنظر گرفته‌ایم که در زیر آگهی‌ها به نمایش گذاشته می‌شود، اما یکی از مشکلات بزرگ ما سیم‌کارت‌های بی‌نام و بدون هویت هست که هنوز مورد استفاده قرار می‌گیرند. ما بخاطر فیشینگ به پلیس فتا شکایت کرده‌ایم و پرونده داریم البته خود پلیس فتا نیز در حال پیگیری مشکلات است. ما به کاربران خود گفته‌ایم که از طریق دیوار خرید و فروش انجام می‌شود و چنین کاری توسط پیامک و لینک‌های دیگر صورت نمی‌پذیرد، اما همچنان چنین مواردی رخ می‌دهد. ما برای فرهنگ‌سازی محتوا ساخته‌ایم اما برای استفاده گسترده از آن‌ها باید نهادی با ما همکاری کند.»

رمز پویا مانع از فیشینگ نشده است

پرسش و پاسخ

در پایان این گفتگو تعدادی از سوالات مخاطبان دیجیاتو را از مدیرعامل دیوار پرسیدیم. یکی از این سوالات، چرایی عدم حذف اپلیکیشن دیوار از اپ استور بود که به گفته آرمندهی، علت این موضوع عدم بروزرسانی این برنامه از اوایل سال ۹۶ است که البته باعث شده ویژگی‌های جدید به این اپلیکیشن اضافه نشوند.

سوال بعدی به استفاده از شماره امن مربوط می‌شود. مدیرعامل دیوار در پاسخ به این سوال اعلام کرده که این شرکت به دنبال فراهم کردن شرایطی برای برقراری ارتباط میان مشتری و خریدار درون دیوار است که البته در حال حاضر سرویس چت وجود دارد و در آینده نیز تماس مجازی به آن اضافه خواهد شد.

سوال آخر مربوط به ورود دیوار به بورس می‌شود، که آرمندهی در پاسخ به تمایل دیوار به ورود به بازار بورس اشاره کرد که البته پیش از این باید شرایط مهیا باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی