ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ورزش با ماسک
علمی

بایدها و نبایدهای ورزش با ماسک؛ به چه نکاتی توجه کنیم؟

شاید کمتر کسی تصور می‌کرد ویروس کرونا تا این اندازه زندگی روزانه ما را دستخوش تغییر کند. هم اکنون تعدادی از کشورها در حال لغو قرنطینه هستند و مردم به خیابان‌ها بازمی‌گردند، اما همچنان ماسک ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۵:۰۰

شاید کمتر کسی تصور می‌کرد ویروس کرونا تا این اندازه زندگی روزانه ما را دستخوش تغییر کند. هم اکنون تعدادی از کشورها در حال لغو قرنطینه هستند و مردم به خیابان‌ها بازمی‌گردند، اما همچنان ماسک به صورت دارند. در این میان سوال مهمی مطرح می‌شود: در صورت ورزش با ماسک باید به چه نکاتی توجه کنیم؟ برای پاسخ به این سوال همراه ما باشید.

بسیاری از مردم در سراسر جهان برای چندین هفته خانه نشین شده بودند، اما کم کم می‌توانند به خیابان‌ها بروند، نیازهای روزانه خود را تهیه و همچنین ورزش کنند. زمانی که نمی‌توانیم فاصله اجتماعی را رعایت کنیم، باید ماسک به صورت بزنیم، البته استفاده از ماسک در برخی کشورها اجباری است. این موضوع به معنای آن است که حتی برای ورزش در محیط‌های عمومی نیز باید ماسک به صورت داشته باشند.

ورزش با ماسک

در برخی از مناطق ایالات متحده آمریکا شاید نیاز به استفاده از ماسک در هنگام ورزش کردن باشد. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC) به مردم توصیه کرده که در هنگام حضور در فضاهای عمومی از ماسک‌های پارچه‌ای استفاده کنند، مخصوصا اگر امکان حفظ فاصله اجتماعی وجود نداشته باشد. هنوز نمی‌دانیم کرونا چه زمانی از بین می‌رود و اینکه دولت‌ها چه تاریخی تصمیم می‌گیرند که دوباره باشگاه‌ها را باز کنند، بنابراین بسیاری در سطح شهر باید با ماسک ورزش کنند. استفاده از ماسک می‌تواند برای شما ناخوشایند باشد و همچنین باعث ایجاد سوالات زیادی برای شما شود که متخصصان به برخی از آن‌ها پاسخ داده‌اند.

آیا ورزش با ماسک امن و بی‌خطر است؟

در حالت کلی جواب این سوال مثبت است. «گریسون ویکام»، متخصص فیزیوتراپی در این زمینه اعلام کرده:

«بسیاری از مردم می‌توانند کارهای روزانه خود را با استفاده از ماسک انجام دهند که شامل ورزش کردن نیز می‌شود. شما در هنگام ورزش باید وضعیت خود را بررسی کنید و مراقب علائم خاصی مانند سبکی سر، سرگیجه، بی‌حسی یا مور مورد شدن و تنگی نفس باشید.»

آیا فردی باید بدون ماسک ورزش کند؟

به گفته ویکام، افرادی که مشکلات قلبی و تنفسی دارند، در هنگام ورزش به همراه ماسک باید مراقب باشند. شدت بیماری مشخص می‌کند که آن‌ها می‌توانند با ماسک ورزش کنند یا خیر. ویکام می‌گوید:

«شخصی که بیماری تنفسی زمینه‌ای و وضعیت تقریبا وخیم دارد، بهتر است در خانه و بدون ماسک ورزش کند.»

اگر بیماری قلبی یا ریوی دارید، بهتر است برای ورزش با ماسک از پزشک خود مشاوره بگیرید. اگر تا به امروز ورزش نکرده‌اید یا برای مدت زمان طولانی از ورزش دور بوده‌اید، باید برای استفاده از ماسک مراقب باشید چرا که شاید وضعیت شما بدتر از افراد دیگر شود.

زمان ورزش با ماسک چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

استفاده از هرگونه ماسک، جریان هوای ورودی به ریه‌ها را کاهش می‌دهد. «اسکات مک آفی»، متخصص فیزیوتراپی به این موضوع اشاره کرده که کاهش اکسیژن در ریه‌ها به معنای اکسیژن کمتر در جریان خون و همچنین ماهیچه‌های در حال فعالیت است که تمرین را سخت‌تر می‌کند. مک آفی در این زمینه گفته:

«هر ماسکی بسته به ضخامت، می‌تواند در ورود هوا محدودیت مخصوص به خود را ایجاد کند. با ورود کمتر هوا، اکسیژن کمتری در اختیار اعضا قرار می‌گیرد و تبدیل گلوکز (قند) به انرژی با مشکل مواجه می‌شود.»

به اعتقاد مک آفی تمام افراد حتی آن‌هایی که به صورت حرفه‌ای ورزش می‌کنند، در هنگام استفاده از ماسک زودتر خسته می‌شوند. این متخصص اعلام کرده:

«پس از چند هفته بدن شما با شرایط سازگار می‌شود، اما این کار طول می‌کشد. اگر احساس سرگیجه، عدم تعادل یا خستگی بیش از حد کردید، ورزش را متوقف کنید و آن را ادامه ندهید.»

هنگام ورزش با ماسک چه انتظاری باید داشته باشیم؟

ویکام در پاسخ به این سوال می‌گوید:

«به علت افزایش مقاومت در برابر تنفس، در هنگام ورزش با ماسک سریع‌تر از حالت عادی نفس کم می‌آورید. علاوه بر این، شاید به علت استفاده از ماسک نتوانید با شدت گذشته ورزش کنید.»

اگر ورزشکار حرفه‌ای باشید، در هنگام استفاده از ماسک کمتر از دیگران چنین مشکلاتی را تجربه می‌کنید، اما این افراد نیز شاید نتوانند مانند گذشته ورزش کنند. مهم‌ترین موضوع در هنگام ورزش با ماسک، توجه به وضعیت بدن است. اگر در ورزش‌های سنگین با مشکلاتی مواجه شدید، آن را متوقف و برای مدتی استراحت کنید.

چگونه هنگام ورزش با ماسک کمتر احساس محدودیت کنیم؟

متاسفانه راه حلی برای این مشکل وجود ندارد. ویکام می‌گوید:

«با پوشیدن ماسک به سختی می‌توانید احساس محدودیت نکنید. خبر خوب این است که اگر با ماسک ورزش کنید، ریه‌ها و قلب شما بیشتر فعالیت می‌کنند تا بتوانید بهتر تنفس کنید.»

چگونه متوجه شویم اکسیژن کافی دریافت می‌کنیم؟

اگر مشکل تنفسی یا قلبی ندارید و در هنگام ورزش وضعیت بدن خود را بررسی می‌کنید، به احتمال زیاد اکسیژن کافی دریافت می‌کنید. اگر می‌خواهید دقیق‌تر پاسخ این سوال را بدانید، می‌توانید سطح اکسیژن خون را اندازه‌گیری کنید. ویکام می‌گوید:

«به بدن خود توجه کنید. اگر در هنگام ورزش احساس سبکی سر، سرگیجه، تنگی نفس شدید یا بی‌حسی را تجربه کردید، ورزش را متوقف و استراحت کنید تا اکسیژن کافی به بدن شما برسد، البته شاید همیشه دلیل چنین علائمی کمبود اکسیژن نباشد.»

با توجه به موارد بالا، تا زمان باز شدن باشگاه‌ها می‌توان با استفاده از ماسک در محیط‌های عمومی ورزش کرد، البته همچنان باید به برخی نکات توجه کرد تا مشکلی ایجاد نشود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی