آیا کشتی کج واقعی است؟ هر آنچه که در مورد کمپانی WWE باید بدانید

آیا کشتی کج واقعی است؟ هر آنچه که در مورد کمپانی WWE باید بدانید

هنگام تماشای هنرنمایی های جان سینا ، دواین راک جانسون، آندرتیکر ، تریپل اچ و بسیاری دیگر از کشتی کج کاران حرفه ای، شاید شما نیز بارها از خود پرسیده باشید که آیا کشتی کج واقعی است یا اطرافیانتان این سئوال را از شما پرسیده باشند. اگر واقعی بودن یا نبودن کشتی کج سوال شما نیز هست و اگر می خواهید بدانید واقعیت کشتی کج چیست با ادامه این مطلب همراه باشید. در هیچ زمانی به اندازه امروز کشتی کج و دنیای ورزشی-نمایشی WWE (شکل مختصر عبارت World Wrestling Entertainment که نام بزرگ ترین کمپانی کشتی کج نمایشی جهان است) وجود نداشته است. در سال های اخیر، علاوه بر سرویس ها و شبکه های خبری و ورزشی در ایالات متحده، پلتفرم هایی خارج از این کشور نیز شروع به پخش مسابقات کمپانی کشتی کج حرفه ای ایالات متحده موسوم به WWE کرده اند. خود این دنیای بزرگ نیز دارای شبکه تلویزیونی خاص خود است که باعث شده علاقمندان به حوزه کشتی کج حرفه ای بتوانند براحتی مسابقات نمایشی کشتی گیران محبوبشان را تماشا کنند. اما مهم ترین سوال در مورد این ورزش-نمایش این است که آیا کشتی کج واقعی است یا نوعی بازی؟

دختر دواین جانسون نام مستعار جدیدش در دنیای کشتی کج حرفه ای WWE را اعلام کرد

آیا کشتی کج واقعی است؟

آیا کشتی کج واقعی است؟

این سوال، مهم ترین و پرتکرارترین سوالی است که تاکنون در مورد این حوزه پرسیده شده است. نکته این است که جذابیت اصلی کشتی کج در همان سرگرم کننده بودن یا غیرواقعی بودن آن است. دنیای کشتی کج در واقع ترکیبی از نمایش، درام تلویزیونی، کمدی بداهه سرایی، داستان های خانوادگی، ورزش، مبارزه در رینگ، برنامه ریالیتی شو و یک برنامه تلویزیونی غیرواقعی دارای سناریو و همچنین سیرک های سیار است. از این رو می توان گفت که کشتی کج ترکیبی از واقعیت و بازی است.

آیا کشتی کج واقعی است؟

آیا تمام دنیای کشتی کج در WWE خلاصه می شود؟

خیر. WWE بزرگ ترین کمپانی کشتی کج جهان است، البته غیر از ژاپن و مکزیک. WWE مانند برادوی که با لیگ های فوتبال برتر جهان ترکیب شده اما در حوزه کشتی کج. اما در خارج از دنیای WWE نیز یک دنیای کشتی کج بزرگ و در حال توسعه وجود دارد که در مواردی با دنیای WWE نیز همپوشانی پیدا می کند. برخی دیگر از کمپانی های بزرگ کشتی کج جهان شامل New Japan Pro Wrestling (NJPW) در ژاپن، Consejo Mundial de Lucha Libre (CMLL), Antonio Peña Promotions (AAA), Impact Wrestling و Ring of Honor (ROH) هستند. در بسیاری از شهرهای بزرگ جهان نیز کمپانی ها و کلمات اختصاری متعددی مربوط به کشتی کج وجود دارد.

آیا کشتی کج واقعی است؟

آیا WWE همان WrestleMania است؟ Raw و SmackDown چه؟

ماجرا از این قرار است. WWE دارای دو برنامه تلویزیونی اصلی هفتگی است که ترکیبی از کشتی و دیگر بخش ها هستند: Monday Night Raw و SmackDown. در حال حاضر Raw (سه ساعت) در شب های دوشنبه هر هفته انجام و پخش می شود و SmackDown (دو ساعت) نیز شب های جمعه منتشر شده که عمدتاً به صورت زنده پخش می شوند. برنامه های سرگرمی دیگری وجود دارند مانند ۲۰۵ Live (که روی کشتی گیران سبک وزن تر تمرکز دارد)، NXT (که برای کشتی گیران تازه کارتر و ناشناخته تر به کار می رود، چه توسط WWE استخدام شده باشند و چه کمپانی کشتی کج دیگر) و NXTUK (که شبیه NXT است اما در بریتانیا بوده و کشتی گیران آن بریتانیایی و اروپایی هستند) اما Raw و SmackDown مهم ترین و بزرگ ترین شوهای مربوط به دنیای کشتی کج ایالات متحده هستند.

معمولاً کشتی گیران برای یک برنامه ثبت نام کرده اما نقل و انتقال های بسیاری این بین رخ داده و ترفیع ها و تغییر برندهایی در این میان صورت می گیرد. حدود هر یک ماه یکبار یک مراسم ویژه (حدود ۴ تا ۶ ساعت) وجود دارد که بر اساس دستمزد به ازای بازدیدها برگزار می شود. این برنامه ها عمدتاً از کشتی گرفتن تشکیل شده و مهم ترین مسابقات در جریان آن رخ می دهند. مشهورترین این مسابقات WrestleMania است که هر ساله در ماه آوریل برگزار می شود.

آیا کشتی کج واقعی است؟

آیا تمامی مسابقات WWE از طریق تلویزیون پخش می شوند؟

خیر. علاوه بر اینکه تمامی مسابقات و شوهای بالا برای انتشار فیلمبرداری می شوند، کمپانی WWE دائماً در حال برگزاری تورهای مسابقات و رخدادهای غیرتلویزیونی است که شوهای خانگی (House Shows) یا رخدادهای زنده (Live Events) نامیده می شوند. این برنامه ها بسیار شبیه تورهای X Factor بوده اما تقریباَ هر شب هفته در تمام طول سال برگزار می شوند. اگر چه در جریان این برنامه ها عناوین به ندرت تغییر یافته و داستان پردازی شکل می گیرد اما همچنان سرگرم کننده هستند.

آیا کشتی کج واقعی است؟

قهرمان WWE کیست؟ داستان آن کمربندهای قهرمانی بزرگ چیست؟

علاوه بر مسائل و درگیری های شخصی، دلیل رقابت این همه ورزشکار با هم این است که به عنوان بهترین چهره کشتی کج شناخته شوند. در هر برند قهرمانی های مختلفی وجود دارد که در هر کدام بسیاری به دنبال رسیدن به قهرمانی هستند. عناوین کشتی کج نیز به دو دسته اصلی و فرعی تقسیم می شوند که در زنان و مردان متفاوت است. برای بخش های انفرادی و تیمی نیز قهرمانی های متفاوتی وجود دارد و هر کدام کمربند خاص خود را دارد.

چهره مشهور دنیای کشتی کج در حین مسابقه دچار شکستگی گردن شد

آیا کشتی کج واقعی است؟

چگونه می توان یک مسابقه کشتی کج را برنده شد؟

انواع مختلفی از روش های برنده شدن و استثنائات در کشتی کج وجود دارد اما در یک مسابقه استاندارد می توان به اشکال زیر برنده مسابقه شد:

خاک کردن (Pin/pinfall): وقتی که یک کشتی گیر دیگری را چنان روی تشک نگه می دارد که هر دو شانه او صاف بوده و برای مدت سه ثانیه روی تشک قرار داشته باشند.

تسلیم کردن (Submission): یک کشتی گیر دیگری را در حالتی چنان دردناک نگه می دارد که او را وادار به تسلیم می نماید. آن ها تسلیم شدن را معمولاً با گفتن عبارت تسلیم می شوم یا تکان دادن دست و زدن آن به تشک اعلام می کنند.

ناک اوت: اگر یک کشتی گیر زمین خورده و نتواند بعد از ۱۰ ثانیه از جایش بلند شود مسابقه را باخته است.

شمارش معکوس (Count-out): اگر یک کشتی گیر برای مدت ۱۰ ثانیه خارج از رینگ باشد و به درون رینگ بازنگردد مسابقه را بازنده خواهد بود.

سلب صلاحیت (Disqualification): اگر داوری یکی از کشتی گیران را به خاطر زیر پا گذاشتن قوانین، سلب صلاحیت نماید وی بازنده مسابقه اعلام خواهد شد.

اغلب اوقات (نه همیشه) در صورتی که یک کشتی گیر قهرمان دسته و برند خاصی بوده و از طریق شمارش معکوس یا سلب صلاحیت بازنده یک مسابقه شود، کمربند قهرمانی اش از او گرفته نخواهد شد و عنوانش را از دست نخواهد داد.

انواع مختلف دیگری از بردهای غیرمعمول به اشکال عجیب و غریب وجود دارد اما از قبل در این مورد صحبت خواهد شد.

آیا کشتی کج واقعی است؟

ماجرای heels و faces چیست؟

هر داستان کلاسیکی به یک قهرمان و یک شخصیت منفی و شرور نیاز دارد. آدم خوبه و آدم بده. faces یا babyfaces یا چهره ها (که در بریتانیا با نام blue-eyes و در مکزیک با نام  técnicos شناخته می شوند) در واقع چهره های مثبت و خوب کشتی کج هستند. آن ها اغلب اوقات (نه همیشه) به قوانین پایبند مانده و توسط جمعیت حضار تشویق می شوند.

Heels به معنی پاشنه ها (در مکزیک با عنوان rudos شناخته می شوند) آدم بدهای کشتی کج هستند، کسانی که اغلب اوقات (نه همیشه) تقلب کرده و شیطان صفت هستند که توسط جمعیت حاضر هو می شوند. عبارت heel turn  یا پیچش پاشنه نیز زمانی به کار می رود که یک شخصیت خوب به یکباره بد می شود. face turn یا تغییر چهره نیز زمانی رخ می دهد که یک کشتی گیر منفی به یکباره مثبت می شود. واژه tweener نیز برای کشتی گیرانی به کار می رود که شخصیت بین این دو دارند و نه کاملاً بد و نه کاملاً خوب هستند. با چهره بودن چیزی گیرتان نخواهد آمد اما دستکم تشویق جمعیت حاضر را خواهید داشت.

بیشتر بخوانید: خشن ترین و خونین ترین ورزش های رزمی مدرن؛ از «کشتی کچ» تا «موی تای»

منبع: digitalspy
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۱۸ نظر

ورود

  • SINA اردیبهشت ۱۱, ۱۳۹۹

    کشتی کج غلطه. کچ درسته. اسم انگلیسیش: Catch wrestling

    • حسین علی پناهی اردیبهشت ۱۱, ۱۳۹۹

      بله درسته ولی توی ایران با عنوان کشتی کج شناخته می شه وگرنه حتی با کشتی کچ هم متفاوته و در این جا منظور بیشتر کشتی هست که به کشتی حرفه ای مشهوره

    • یاسین فراهانی بهمن ۱۶, ۱۳۹۹

      کشتی کچ اصلاًواقعی هست یانه
      این سوال خیلی ذهنم و مشغول کرده
      هرکی می دونه ودفن بگه

  • کلانتر مهر ۱۰, ۱۳۹۹

    این اقا سینا باید بفهمه ک دنبال نقطه های منفیست در زندگیش همین مشکل رو داره مرد مومن ازن همه مطالب خوب رو رها کردی رفتی سراغ غلط بودن کلنه کج اونم با اینکه فکر معیوب و منفیت میفهمه ک در کل خاورمیانه معروف ب کشتی کجه یعنی کشتی که راست راستکی نیست و توصیه میکنم یه کوچلو برو دکتر مغز و اعصاب یا ب مانانت بگو کل کله ات رو شبا روغن نباتی بماله چون نبات داره و نبات افکار منفیت رو مثبت میکنا اگ این دو کار نمیکنی برو تو اتاقهای خونتون ببین کمد لباس و یا میزی پیدا کنی اهان میز شیشه تلفیزیون خوبه قشنک مخچه مغزت محکم دقیق بکوب ب کنج تیزمیز فوری خوب میشه مغزت یا فدای ملت ایران میشه و میری قشنگ تو قبر اونجا ملک و بشکن و انتقاد ووو بزن

    • مهدی اسفند ۱۳, ۱۴۰۰

      چقدر ریز و با جزئیات بنده خدا رو کتلت کردی.. خودش سبکی بود واسه خودش

  • امیرحسین دی ۱۱, ۱۳۹۹

    کشتی کج اصلا وجود خارجی نداره و فقط و فقط برای سرگرم کردن مردم هست مثل یک سریال

  • امیرعلی فروردین ۱۱, ۱۴۰۰

    در کل بخوایم به جمع بندی برسیم نسبت به سوالی که همه میگن آیا واقعی هست یا خیر: خدمتتون عرض کنم کشتی کج (کشتی کچ) ورزشیه که از قبل همه چی تایین شده و پیش بینی شده و ۱۰۰درصد تمامه این مسابقات از قبل برنامه ریزی شده، اما ضربات و فنونی که ورزشکاران داخل مسابقه اجرا میکنن، اکثرش نمایشی و غیر واقعیه، یعنی اینکه وقتی کسی مشت به سره حریف میزنه در اصل اون مشت به سره حریف برخورد نمیکنه و فقط تظاهر به مشت زدن میکنه به طوری که برای تماشاگر(مردمی که مسابقه رو میبینن) قابل باور باشه، اما در بعضی اوقات( بیشتر مسابقات مهم سره کمربند) این ضربات و فنون واقعی میشه و باعث خونریزی و کبودی میشه که باز هم از قبل برنامه ریزی شده و فقط برای طبیعی جلوه دادن، جذابیت مسابقه و باور کردن تماشاگر اینکارو انجام میدن(ضربه های واقعی میزنن که در بعضی وقتا خون میاد و باز هم قبل از مسابقه تمامِ این ضربه ها و فنون رو تمرین میکنن تا جایی که طبیعی جلوه کنه و کمترین آسیب رو داشته) وگرنه شما نگاه کنید چقدر بوکسور و رزمی کار داریم که حداکثر ۴۰ تا مسابقه رسمی انجام دادن و الان کلی صدوم شدن و صورتاشون باد کرده و عمل های جراحی زیادی انجام میدن. اما این کشتی کچ کارا هرشب مسابقه میدن و هیچ اتفاقی هم براشون نمیوفته(بغیر بعضی وقتا که خیلی کم پیش میاد تا کسی استخونش بشکنه). در هر صورت اینکه اسمش چی هست و این حرفا رو جدی نگیرید دوستان مهم اصل قضیه هستش. اینکه یه نفر میگه کشتی کج و یه نفر میگه کشتی کچ فرقی نمیکنه، کلمه ی مهم و ایرانی ای نیستش که بگیم داریم توی فرهنگ لغت فارسی اشتباه وارد میکنیم. یه چیزه تفریحی و غیر ضروریه که جا به جا شدنه دوتا حرف«چ.ج» هیچ تاثیری تو زندگیه منو شما ایجاد نمیکنه.

  • he آذر ۲۸, ۱۴۰۰

    پس این همه با صندلی،چوب و… میزنن چطوری میشه با صندلی الکی زد؟

  • امیر دی ۱۲, ۱۴۰۰

    یکم عقل داشته باشید
    داخل ورزش بوکس که واقعی هست طرف دو تا مشت میخوره خون از چش چالش را میگیره
    بعد ورزش کشتی کج طرف از برج ایفل میپره روش بعد با یک آخ تموم میشه
    طبیعاتا باید دل و روده طرف بپاشه بیرون مگه فیزیک نخوندین ؟؟؟!

  • وحید اسفند ۱۹, ۱۴۰۱

    برای من عجیب ترین قسمتش اینجاست که بعضی وقتها یکی از طرفین کشتی فقط وایمیسته و طرف مقابل با مشت و لگد میزنه و حتی اون یکی سعی نمیکنه که جاخالی بده یت بره کنار. انگار که تسخیر شده ولی همون آدم بعد چند ثانیه به خودش میاد و قضیه برعکس میشه و شروع میکنه به زدن?

  • ناشناس فروردین ۱۵, ۱۴۰۲

    امیدوارم این صحنه های توش فیک باشند چون اگه واقعی باشند هم خودشون هم ببینده هاش از نظر من بیشتر حیوونن تا آدم (البته پست فطرتن تا حیوون)????? اما اگه فیک باشه یادم باشه پسر دار شدم تا سن لازم مانع دیدنش شم ?????

    • ممدامین مرداد ۲۷, ۱۴۰۲

      حیوون تویی با اون شعور ناقصت. عصر حجری

  • ‌ali بهمن ۲۵, ۱۴۰۲

    دو تا کشتی گیر از قبل با هم هماهنگ کردن که کدومشون برنده بشن و کدوم بازنده ؟ اگه کردن چجوری شرکت های برگزار کننده ی دو طرف ، با هم رقابت میکنن.و بر چه اساسی شرط بندی میکنن وقتی یک بازی نمایشی باشه هدف چیه تبلیغات یا چیز دیگری و تماشاچیان چگونه با وجود نمایشی بودن انقدر هیجان دارن و طرفداری میکنن