ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

TSMC
تکنولوژی

سهم ۱۳ میلیارد دلاری هواوی و اپل در سودآوری کمپانی TSMC

به تازگی گزارش مالی TSMC منتشر شده و مشخص می‌کند هر شرکتی چقدر در سودآوری ۸۰ درصدی سالیانه این کمپانی سهم داشته است. بر اساس این گزارش می‌دانیم هواوی و اپل بیشترین نقش را در ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۰۸:۳۰

به تازگی گزارش مالی TSMC منتشر شده و مشخص می‌کند هر شرکتی چقدر در سودآوری ۸۰ درصدی سالیانه این کمپانی سهم داشته است. بر اساس این گزارش می‌دانیم هواوی و اپل بیشترین نقش را در سودآوری این کمپانی تایوانی ایفا کرده‌اند.

کمپانی TSMC به عنوان بزرگترین شرکت سازنده چیپست قراردادی در جهان، توانسته نسبت به سال گذشته ۸۰ درصد به درآمدهای خود بیفزاید و در این بین کمپانی‌هایی نظری هواوی و اپل کل درآمدهای این کمپانی را از ۸ درصد به ۱۴ درصد افزایش داده‌اند. هواوی با سفارش ساخت چیپست‌های کرین خود به کمپانی TSMC توانسته درآمدی بالغ بر ۵ میلیارد دلار برای کمپانی تایوانی به ارمغان بیاورد.

البته این مقدار همچنان غول چینی را پشت سر اپل نگه می‌دارد، زیرا کمپانی کالیفرنیایی با سپردن ساخت چیپست‌های سری A به TSMC، توانسته درآمدی بالغ بر ۸.۲ میلیارد دلار به حساب این شرکت واریز کند. در نهایت تمامی این سفارش‌ها منجر به افزایش یک درصدی رشد سالانه درآمدهای این کمپانی از ۲۲ درصد در سال ۲۰۱۸ به ۲۳ درصد در سال گذشته شده است.

TSMC

اما مهمترین دلیل افزایش سهم کمپانی هواوی در سودآوری TSMC ترس از تحریم‌های آمریکا بوده و به همین دلیل غول چینی به اجبار به سمت انبار کردن چیپست‌های خود روی آورده است. البته یک دلیل دیگر نیز تقاضای بالا برای گوشی‌های این کمپانی طی سال گذشته عنوان شده که نسبت به دلیل قبلی، شاید توجیه کمتری داشته باشد.

هنوز مشخص نیست که تلاش‌های آمریکا مبنی بر کاهش تولید چیپست‌های HiSilicon توسط کمپانی TSMC به کجا رسیده و به همین دلیل می‌توان گفت هواوی با افزایش سفارشات خود، به نوعی آینده‌نگری کرده است. با این حال با تمامی افزایش‌های سفارشات به این کمپانی، باعث شده سهم بازار TSMC به ۵۲ درصد برسد.

همچنین این کمپانی به کمک خطوط تولید شبانه‌روزی ۵ و ۷ نانومتری خود، چیپست‌های نسل جدید را یکی پس از دیگری تولید و به بازار عرضه می‌کند. شرکت تایوانی در مسیر ساخت اولین چیپست‌های ۳ نانومتری در سال‌های آینده و از آن شگفت‌انگیزتر در حال پی‌ریزی زیرساخت‌های لازم برای تولید چیپست‌های ۲ نانومتری تا سال ۲۰۲۵ است. به همین دلیل بیراه نیست اگر کمپانی TSMC را غول چیپست‌ها بنامیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی