ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پهپادها
تکنولوژی

مصرف انرژی پهپادهای بسته‌رسان، ۱۰ برابر بیشتر از ون‌های الکتریکی است

تقریبا همزمان با تولید پهپادها، استفاده از آن‌ها برای دلیوری و رساندن بسته نیز مطرح شد. آینده‌ای هم که این نوع از استفاده نوید آن را می‌دهد، وسوسه کننده است و هیچ کس از این ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۳:۳۰

تقریبا همزمان با تولید پهپادها، استفاده از آن‌ها برای دلیوری و رساندن بسته نیز مطرح شد. آینده‌ای هم که این نوع از استفاده نوید آن را می‌دهد، وسوسه کننده است و هیچ کس از این که غذا یا بسته‌اش بدون ماندن در ترافیک به دستش برسد ناراضی نیست. در این میان کمپانی‌های بسیاری مشغول رایزنی با قانون‌گذاران حمل و نقل هوایی هستند تا هرچه زودتر مجوزهای لازم برای این کار را دریافت کنند. با این حال تاکنون کسی به مصرف انرژی این پهپادها فکر نکرده است. آیا آن‌ها نسبت به دیگر روش‌‌های دلیوری بهینه‌تر هستند؟ آلمانی‌ها تلاش کرده‌اند تا به این سوال پاسخ دهند.

موضوعی که منجر به پدید آمدن این سوالات می‌شود، محدودیت‌های پهپادهاست. این دستگاه‌ها به دلیل نداشتن بال، مجبور هستند به کمک موتورهای خود همواره نیروی بالا رونده تولید کنند تا در هوا معلق بمانند. می‌توانید وزن مرسوله خود را نیز به آن اضافه کنید تا ببینید به چه میزان این نیرو را افزایش می‌دهد. جهت وزیدن باد مخالف و همچنین بادهای محوری را هم نمی‌توان فراموش کرد. علاوه بر این، به دلیل حمل تنها یک مرسوله در هر سفر، عملا باید دلیوری با پهپاد را رفت و برگشتی در نظر گرفت.

همین دلایل باعث شد تا محققین دانشگاه مارتین لوتر هاله وینتنبرگ آلمان مصرف انرژی پهپادها را با ون‌ها الکتریکی و دیزلی مقایسه کنند. آن‌ها مسیر رفت و آمد پهپادها در مناطق شهری و حومه را شبیه‌سازی کرده و به نتایج جالبی رسیده‌اند. بر اساس تحقیقات محققین آلمانی، مصرف انرژی پهپادهای دلیوری در مناطق شهری بسیار بیشتر از ون‌های الکتریکی است.

پهپادها
رنگ آبی نشان‌دهنده مصرف انرژی ون الکتریکی، رنگ سبز مربوط به ون دیزلی، رنگ قرمز متعلق به پهپادهاست

در اصل یک ون الکتریکی با فرض حمل ۱۰۰ مرسوله با وزن ۲.۵ کیلوگرم به ازای هر کدام، بهینه‌ترین نوع مصرف انرژی را دارد در حالی که این میزان مصرف برای ون‌های دیزلی ۵ برابر و برای پهپادها، ۱۰ برابر بیشتر است. دلیلی که باعث برتری ون‌های الکتریکی شده، چگالی توزیع جمعیتی است. ون‌ها عملا می‌توانند صدها مرسوله را با خود جابجا کنند، در حالی که پهپادها تنها می‌تواند یک مرسوله را به مقصد رسانده و دوباره به مرکز باز گردند.

شرایط با نقل مکان به حومه شهر به کلی متفاوت می‌شود. فاصله شهروندان ساکن در این مناطق معمولا ۸ کیلومتر است که به کل مدل پیشین را بلا استفاده می‌کند. در نتیجه ون‌های الکتریکی نیز کارایی خود را از دست می‌دهند. همچنین شرایط وزش باد نیز ایده‌آل‌تر است و به همین دلیل به صورت کلی پهپادها انرژی کمتری مصرف می‌کنند و با ون‌های دیزلی برابری می‌کند.

البته انرژی تنها چیزی نیست که باید در نظر گرفته شود. هزینه‌های پرسنل، آلودگی ایجاد شده در اثر ون‌های دیزلی، حمل و نقل، نگه‌داری و زمان کافی برای شارژ هر پهپاد نیز باید در محاسبات دخیل شود. با این حال از جهت دیدگاهی کاملا خالصانه اگر به تاثیرات محیط زیستی این پدیده نگاه کنیم، ون‌های الکتریکی بهترین راه دلیوری مرسوله در محیط‌های پرجمعیت و مناطق شهری خواهند بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی