ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گذر سیارک غول‌پیکر و جنجالی از ۶ میلیون کیلومتری زمین؛ خداحافظی موقت تا ۲۰۷۹

بالاخره روز موعود فرا رسید و آن سیارک غول‌پیکری که قرار بود به شکل خطرناکی از کنار زمین گذر کند، از راه رسیده است. این سیارک که ۳۰۵۷۸ کیلومتر بر ساعت سرعت دارد تهدیدی برای ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۲۱:۳۰

بالاخره روز موعود فرا رسید و آن سیارک غول‌پیکری که قرار بود به شکل خطرناکی از کنار زمین گذر کند، از راه رسیده است. این سیارک که ۳۰۵۷۸ کیلومتر بر ساعت سرعت دارد تهدیدی برای کره زمین نیست، زیرا از فاصله ۶.۳ میلیون کیلومتری ما عبور می‌کند.

سیارک (52768) 1998 OR2 از نزدیک‌ترین فاصله خود با زمین که ۶.۳ میلیون کیلومتر است عبور می‌کند و با تجهیزات مناسب می‌تواند آن را مشاهده کرد. فاصله‌ای که این جسم پر سرعت با کره زمین خواهد داشت، تقریبا ۱۶ برابر فاصله کره ماه تا زمین است. با وجود این که این سیارک در دسته‌بندی اجسام خطرناک احتمالی (PHO) قرار می‌گیرد، اما به هیچ وجه احتمال برخورد آن با زمین وجود نخواهد داشت.

دکتر «بِرد تاکِر» اختر فیزیست دانشگاه ملی استرالیا در رابطه با این جسم فضایی می‌گوید: «این سیارک هیچ تهدید برای زمین به حساب نمی‌آید و به آن برخورد نمی‌کند. در نتیجه فاجعه‌ای در پیش نخواهد بود. درست است که این جسم فضایی بزرگ است، اما به بزرگی سیارکی که به زمین برخورد و دایناسورها را منقرض کرد نیست.» او در ادامه توضیح می‌دهد سیارک‌هایی که قطرشان بیش از ۱۵۰ متر بوده و از ۸ کیلومتری مدار زمین گذر کنند، در دسته PHO قرار می‌گیرند.

یکی دیگر از اخترشناسان که این جسم فضایی غول‌پیکر ۲ کیلومتری را تحت نظر داشته، عنوان می‌کند با مطالعه بیشتر آن می‌توان «تکنولوژی‌های از بین برنده خطر برخورد» را بهبود داد. با این حال در حال حاظر هیچ گونه سیارکی در دسته‌بندی PHO قرار ندارد. این اخترشناس عقیده دارد ویژگی‌های کوچک مقیاس توپوگرافیک مانند تپه‌ها و درزه‌ها که در بخش پشتی این جسم فضایی قرار دارند، از لحاظ علمی خارق‌العاده‌اند.

با این حال محققین و دانشمندان این سیارک را همچنان تحت نظر خواهند داشت تا ۴۹ سال دیگر دوباره از کنار زمین گذر کند. اندازه‌گیری‌هایی که به کمک رادار صورت می‌گیرد، به محققین اجازه می‌دهد مکان دقیق سیارک در آینده -مانند نزدیک‌ترین فاصله آن از زمین- را پیش‌بینی کنند. این سیارک در سال ۲۰۷۹ بار دیگر از کنار زمین عبور می‌کند، البته این بار فاصله آن ۳.۵ برابر کمتر خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی