ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

راهکار اسپیس‌اکس برای کاهش آلودگی نوری پروژه استارلینک: تجهیز ماهواره‌ها به سایبان

اسپیس اکس اعلام کرد که روی هر کدام از ماهواره‌های پروژه اینترنت ماهواره‌ای «استارلینک» سایبان نصب خواهد شد و مانورهای آن‌ها نیز به شکل کنترل شده صورت خواهد گرفت تا در رصد ستاره شناسان اختلال ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۲۳:۵۹

اسپیس اکس اعلام کرد که روی هر کدام از ماهواره‌های پروژه اینترنت ماهواره‌ای «استارلینک» سایبان نصب خواهد شد و مانورهای آن‌ها نیز به شکل کنترل شده صورت خواهد گرفت تا در رصد ستاره شناسان اختلال ایجاد نشود.

ماهواره‌های استارلینک هنگام اوج گرفتن و پیش از رسیدن به مدار عملیاتی، پنل‌های خورشیدی خود را در وضعیتی که توسط اسپیس اکس «کتاب باز» (Open Book) نامیده شده، به سمت زمین باز می‌کنند تا نیروی پیشران لازم ایجاد شده و از اصطکاک جوی زمین کاسته شود.

اسپیس ایکس ماهواره های استارلینک را به سایبان مجهز می کند
مقایسه وضعیت «کتاب باز» (راست)، با وضعیت «باله کوسه»

این کار سبب بازتاب نور و اختلال در رصد ستاره شناسان می‌شود. اسپیس اکس ابتدا برای حل این مشکل، یکی از ماهواره ها را با پوشش سیاه رنگ به فضا ارسال کرد که به گفته این شرکت روشنایی آن را ۵۵ درصد کاهش داد. اما این روش احتمال داغ شدن ماهواره و خراب شدن آن را بالا می برد.

حال اسپیس اکس می‌خواهد حین اوج گیری ماهواره‌ها به مدار عملیاتی، آن‌ها را به نحوی بچرخاند تا لبه پنل‌ به سمت خورشید نشانه برود. با این کار دیگر پنل‌ خورشیدی مثل آینه نور را به سمت زمین منعکس نمی‌کند. البته این تکنیک نیز معایبی خواهد داشت.

پنل‌های خورشیدی منبع اصلی تولید انرژی هستند و قرارگیری لبه آن‌ها به طرف خورشید میزان نور دریافتی و در نتیجه تولید انرژی را کاهش خواهد داد. همچنین چرخاندن ماهواره برای حفظ این وضعیت باعث می‌شود تا آنتن ماهواره به طرف زمین قرار نگیرد و همین مساله در برقراری ارتباط با آن اختلال ایجاد خواهد کرد.

با قرارگیری لبه پنل به سمت خورشید نور کمتری جذب می شود

علاوه بر این در برخی مواقع لنز دو دوربینی که کناره ماهواره نصب شده‌اند به طور مستقیم به سمت زمین و خورشید نشانه می‌روند و در چنین وضعیتی محاسبه ارتفاع مداری ماهواره مشکل خواهد شد.

زمانی که ماهواره‌های استارلینک به مدار عملیاتی می‌رسند، پنل‌های خورشیدی خود را در وضعیتی به نام «باله کوسه» (Shark Fin) قرار می‌دهند. در چنین وضعیتی آنتن‌های سفید رنگ، که ماهواره از آن‌ها برای برقراری ارتباط با زمین استفاده می‌کند، به عامل اصلی بازتاب نور به سمت زمین تبدیل می‌شوند.

قرارگیری سایبان در مقابل آنتن ها، از بازتاب نور توسط آن ها جلوگیری می کند.

اسپیس اکس به جای سیاه کردن آنتن‌ها، قصد دارد ماهواره‌های خود را به سایبان مجهز کند که از برخورد نور با سطوح بازتاب دهنده و آنتن‌ها جلوگیری می‌کند. حین پرتاب، سایبان خورشیدی جمع شده و پس از خارج شدن ماهواره از راکت فالکون ۹ برافراشته می‌شود.

اگر این تکنیک جواب بدهد، پتانسیل کاهش قابل توجه روشنایی ماهواره‌های استارلینک را خواهد داشت و مشکل داغ شدن ماهواره‌ها نیز از بین می‌رود.

قرار است نخستین ماهواره استارلینک با سایبان مخصوص از ماه آینده میلادی به فضا پرتاب شود. اسپیس اکس می‌گوید از این پس تمام ماهواره‌های استارلینک، که از ماه ژوئن به فضا پرتاب می‌شوند، به سایبان خورشیدی مجهز خواهند شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی