آکادمی علوم و هنرهای سینما تصمیم گرفته که از سخت گیری هایش در مورد فیلم هایی که صرفا برای استریم آنلاین ساخته می شوند بکاهد. هیئت مدیره این آکادمی موافقت موقتی خود را با تغییر در قوانین قبلی اعلام کردند و به این ترتیب فیلم های صرفا دیجیتالی هم می توانند برنده اسکار شوند. البته این تغییر موضع یک دلیل روشن دارد و آن همه گیری کووید ۱۹ است که کلیه سینماهای لس آنجلس را به تعطیلی کشانده .

طبق قوانین قبلی صرفا فیلم هایی میتوانستند برای دریافت جوایز اسکار رقابت کنند که دست کم از یک هفته قبل در سینماهای بزرگ لس آنجلس اکران شده باشند.

اما نباید انتظار داشت که این تغییر قوانین به تغییر ذهنیت ها منجر شود چراکه داون هودسون و دیوید روبین مدیران آکادمی در بیانیه خود پیرامون این تغییرات مجددا تصریح کردند که لذت بخش ترین راه برای تماشای فیلم ها حضور در سینماهاست و بس و این تصمیم صرفا برای حمایت از اعضای آکادمی و همکاران سینمایی در دوران پاندمی کووید ۱۹ گرفته شده است.

اسکار 2021
سه برنده اسکار ۲۰۲۰ در یک قاب

اما بسته شدن سینماها در کشورهای مختلف از جمله آمریکا باعث شده که بسیاری از استودیوهای فیلم سازی یا فیلم های خود را به صورت آنلاین منتشر کنند یا اینکه چندین ماه اکران آنها را به تاخیر بیاندازند. اگر آکادمی تصمیم می گرفت که به قوانین سابق پایبند باشد آنگاه شانس حضور در اسکار را از بسیاری فیلم هایی که امکان اکران در سینماها را پیدا نکردند یا برای مدت محدود به نمایش درآمدند، میگرفت. این تصمیم موقتی در حالی اتخاذ شده که هنوز سرنوشت سینماها در باقی ماه های سال در هاله ای از ابهام است و کسی نمی داند که بالاخره این سالن ها باز می شوند یا خیر؟

این تاثیر همچنین میتواند تاثیری قابل توجه بر اسکار ۲۰۲۱ بگذارد. همانطور که گفتیم تصمیم مطرح شده موقتی است و نمی توان آن را به مثابه مجوز حضور همیشگی محصولات سرویس هایی نظیر آمازون یا نتفلیکس در این رویداد دانست. گفتنی است امسال آخرین سالی است که داوران، آثار را در قالب DVD دریافت می کنند و از سال آینده آنها یا باید از ابزارهای دیجیتال برای این منظور استفاده نمایند یا آثار را در اتاق های نمایش آکادمی ببینند.