ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دستاورد چشمگیر در درمان سرطان پروستات با داروی سرطان پستان

محققان در جریان یک کارآزمایی بالینی گسترده توانستند با استفاده از داروی سرطان پستان، نتایج امیدوارکننده‌ای در کند کردن پیشرفت سرطان پروستات به دست بیاورند. این دارو اثر بیشتری نسبت به درمان‌های هورمونی رایج داشته ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۰۸:۳۰

محققان در جریان یک کارآزمایی بالینی گسترده توانستند با استفاده از داروی سرطان پستان، نتایج امیدوارکننده‌ای در کند کردن پیشرفت سرطان پروستات به دست بیاورند. این دارو اثر بیشتری نسبت به درمان‌های هورمونی رایج داشته و محققان امیدوارند سال جاری میلادی مجوز اولین داروی هدف گیری ژنی برای درمان سرطان پروستات را کسب کند.

محققان در این آزمایش از دارویی به نام «Olaparib» استفاده کردند که برای درمان سرطان‌های پستان و تخمدان استفاده می‌شود. این دارو به شکل قرص مصرف شده و مانع از عملکرد پروتئینی به نام «PARP» در بدن می‌شود. این پروتیئن نقش مهمی در ترمیم DNA آسیب دیده بازی می‌کند.

افزایش فعالیت پروتئین «PARP» در حالت معمول مزایایی به دنبال دارد و می‌توان از آن برای جلوگیری از پیری و آسیب‌های ناشی از تشعشعات استفاده کرد، اما فعالیت آن در سلول‌های سرطانی نتایج مضری در پی دارد. برخی سلول‌های سرطانی که با جهش‌های ژنتیکی شکل گرفته‌اند، برای بقای DNA سالم و ادامه رشد، به پروتئین PARP وابسته هستند.

جلوگیری از پیشرفت سرطان پروستات با داروی سرطان پستان

«Olaparib» دارویی است که به طور خاص سلول‌هایی که DNA جهش یافته دارند را هدف گرفته و با مسدودسازی فعالیت پروتئین PARP، سبب مرگ سلول‌های سرطانی می‌شود. دانشمندان در این تحقیق به دنبال پاسخ به این سوال بودند که آیا این دارو می‌تواند اثرات مشابهی را روی سرطان پروستات بگذارد یا نه.

محققان در تحقیق خود از 387 مرد با سرطان پروستات پیشرفته با تغییرات در پانزده DNA بازسازی شده استفاده کردند. شرکت کنندگان به طور تصادفی داروی «Olaparib» یا روش استاندارد هورمون تراپی که شامل داروهای «abiraterone» و «enzalutamide» می‌شود را دریافت کردند.

در همه افرادی که داروی «Olaparib» را دریافت کرده بودند، کاهش پیشرفت سرطان پروستات مشاهده شد و میانگین زمان بدتر شدن سرطان به 5.8 ماه افزایش یافت. برای مقایسه در افرادی که با روش هورمونی تحت درمان قرار گرفته بودند، سرطان پس از 3.5 ماه رو به وخامت گذاشت.

نتایج استفاده از این دارو در بیمارانی که در آن ها سه جهش ژن‌های BRCA1، BRCA2 و ATM را تحت تاثیر قرار می‌دهد، امیدوار کننده تر بود و پیشرفت بیماری در مقایسه با 3.6 ماه در گروه کنترل، 7.4 ماه به تعویق افتاد.

نرخ زنده ماندن بیمارانی که با روش هورمون تراپی تحت درمان قرار گرفته بودند، 15 ماه و نرخ زنده ماندن بیمارانی که داروی «Olaparib» را دریافت کرده بودند، به 19 ماه افزایش یافت.

محققان می‌گویند نتایج این آزمایش، داروی «Olaparib» را در شرف تأیید شدن به عنوان اولین روش درمانی هدف گیری ژنی برای درمان سرطان پروستات در اروپا و آمریکا قرار می‌دهد.

یافته‌های این تحقیق در ژورنال The New England Journal of Medicine منتشر شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی