ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پردازنده گرافیکی
تکنولوژی

اینتل تصویر Xe HP را منتشر کرد؛ پدر همه پردازنده‌های گرافیکی

اینتل چندی پیش نوید یک پردازنده گرافیکی غول‌پیکر «Xe HP» را داد و مسئول ارشد طراحی آن نیز این GPU را «پدر تمام پردازنده‌های گرافیکی» نامید. اکنون تصویری از این پردازنده گرافیک منتشر شده که ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۰

اینتل چندی پیش نوید یک پردازنده گرافیکی غول‌پیکر «Xe HP» را داد و مسئول ارشد طراحی آن نیز این GPU را «پدر تمام پردازنده‌های گرافیکی» نامید. اکنون تصویری از این پردازنده گرافیک منتشر شده که ابعاد بزرگ و غول‌پیکر آن را به رخ می‌کشد؛ کافیست بدانید این پردازنده مساحتی معادل ۳۶۹۳ میلی‌متر مربع دارد.

این پردازنده قرار است از ۵۱۲ واحد اجرایی (EU) بهره ببرد و بر اساس گفته‌های مدیر پروژه اینتل، «دهها میلیارد ترانزیستور» را در خود جای داده است. در صورتی که بخواهیم به صحبت‌های او استناد کنیم، می‌توان گفت پردازنده گرافیکی اینتل Xe HP به خوبی می‌تواند با بزرگان این صنعت مثل انویدیا و AMD رقابت کند. البته نباید تصور کرد که اینتل این پردازنده را برای مصارف گیمینگ به کار ببرد.

اگر به اطلاعات افشا شده پیشین استناد کنیم، می‌توان گفت اینتل ۳ رده مختلف را برای این پردازنده گرافیکی غول‌پیکر در نظر گرفته است. اولین و پایه‌ترین این پردازنده‌ها «LP» نام دارد که احتمال می‌رود برای وظایف پردازشی سبک‌تر به کار گرفته شود. یک رده بالا‌تر پردازنده «HP» یا توان بالا برای مصارفی سنگین‌تر و در نهایت مدل «HPC» برای ابرکامپیوترها و پردازش‌های فوق سنگین در نظر گرفته شده است.

پردازنده گرافیکی

نکته دیگری که باید در نظر گرفت، استفاده از ۱۶ ممیز شناور (Floating Point) در این پردازنده گرافیکی است که پیش از این اینتل در کامپیوترهای مبتنی بر هوش مصنوعی خود از آن‌ها استفاده کرده بود. اما جالب‌ترین نکته این پردازنده گرافیکی ابعاد و سایز آن است. بر اساس تصاویری که مدیر ارشد اینتل از این GPU منتشر کرده، می‌توان به صورت حدودی ابعاد آن را محاسبه کرد.

در این تصویر می‌بینیم که برای داشتن درک بهتر از این GPU یک باتری قلمی AA نیز در کنار آن قرار گرفته است. با دانستن ابعاد این باتری قلمی و کمی محاسبه و حدس، می‌توان گفت ابعاد کلی این پردازنده گرافیکی ۳۶۹۶ میلی‌متر مربع است. اگر بخشی که برای سینک‌های حرارتی کنار گذاشته می‌شود را از این پردازنده حذف کنیم، کل مساحت قابل استفاده برای قرار دادن ترانزیستورها معادل ۲۳۷۳ میلی‌متر مربع خواهد شد.

این عدد به تنهایی باعث می‌شود پردازنده گرافیکی اینتل Xe HP بزرگترین چیپست سیلیکونی دنیا شود. به همین دلیل اگر اینتل به سراغ معماری ۷ نانومتری برود و ابعاد سینک‌های حرارتی را نیز کمی بزرگتر در نظر گیرد، با فضایی ۲۰۰۰ میلی‌متر مربعی مواجه می‌شویم. در نتیجه این کمپانی می‌تواند از ۴ چینش ۵۰۰ میلی‌متر مربعی یا ۸ چینش ۲۵۰ میلی‌متر مربعی استفاده کند تا دهه میلیارد ترانزیستور را در خود جای دهد. در صورتی که همانند برنامه‌ریزی پیشین، این GPU در سال ۲۰۲۱ به بازار عرض شود، می‌توان گفت دوقطبی انویدیا و AMD به شدت تهدید خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • pourya
    pourya | ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹

    این gtav رو بدون لگ اجرا می کنه؟ اگه اره که بخرمش

مطالب پیشنهادی