ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کرونا
علمی

ویروس کرونا سلول‌های روده را هم آلوده می‌کند

هنوز ابهامات زیادی درباره کرونا وجود دارد و اطلاعات جدیدی در رابطه با این بیماری کشف می‌شود. به تازگی محققان موسسه هوبرخت در اوترخت، مرکز پزشکی دانشگاه اراسموس روتردام و دانشگاه ماستریخت در هلند به این ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۲۱:۳۰

هنوز ابهامات زیادی درباره کرونا وجود دارد و اطلاعات جدیدی در رابطه با این بیماری کشف می‌شود. به تازگی محققان موسسه هوبرخت در اوترخت، مرکز پزشکی دانشگاه اراسموس روتردام و دانشگاه ماستریخت در هلند به این موضوع پی برده‌اند که ویروس کرونا SARS-CoV-2 که باعث بیماری کووید-۱۹ می‌شود، می‌تواند سلول‌های روده را آلوده کند و در آنجا تکثیر شود.

محققان برای دستیابی به یافته‌های خود، از مدل‌های کشت سلولی روده انسان استفاده کردند و توانستند با موفقیت ویروس را در شرایط آزمایشگاهی تکثیر کنند. نحوه واکنش سلول‌ها به ویروس توسط این تیم تحت نظر قرار گرفت و مدل کشت سلولی جدیدی برای کووید-۱۹ ایجاد شد. این یافته‌ها می‌تواند علت مشکلات گوارشی شامل اسهال در یک سوم بیماران مبتلا به کرونا و همچنین شناسایی این ویروس در نمونه مدفوع بیماران را توضیح دهد. نتیجه این تحقیق دیروز در ژورنال Science منتشر شد.

بیماران مبتلا به کرونا علائم مختلفی مربوط به سیستم تنفسی را از خود بروز می‌دهند که شامل سرفه، عطسه، تنگی نفس و تب می‌شود و این بیماری توسط قطرات کوچک که معمولا توسط سرفه یا عطسه پخش می‌شود، به افراد سرایت می‌کند. علاوه بر این، برخی بیماران با مشکل گوارشی نیز دست و پنجه نرم می‌کنند که تحقیق جدید علت آن را مشخص می‌کند.

ویروس کرونا

با وجود اینکه شاید سیستم تنفسی و گوارشی بسیار متفاوت از هم به نظر برسند، اما شباهت‌های کلیدی نیز میان آن‌ها وجود دارد. یکی از این شباهت‌ها، وجود گیرنده آنزیم ۲ مبدل آنژیوتانسین (ACE2) است، گیرنده‌ای که ویروس برای ورود به سلول‌ها از آن استفاده می‌کند. درون سلول‌های روده شمار بالایی گیرنده ACE2 وجود دارد، البته تا به امروز نمی‌دانستیم که این سلول‌ها نیز می‌توانند میزبان ویروس کرونا باشند.

«بارت هاگمنز» از دانشگاه اراسموس درباره نتیجه این تحقیق اعلام کرده:

«مشاهدات این تحقیق ثابت می‌کند که SARS-CoV-2 می‌تواند در سلول‌های دستگاه گوارش تکثیر شود، با این حال هنوز نمی‌دانیم که ویروس موجود در روده بیماران می‌تواند نقشی در انتقال آن داشته باشد یا خیر. یافته‌های ما نشان می‌دهد که این احتمال باید بیش از گذشته مورد بررسی قرار بگیرد.»

با توجه به این تحقیق، به نظر می‌رسد علاوه بر نمونه‌برداری از بینی و دهان، باید مدفوع افراد نیز برای ابتلا به کرونا مورد بررسی قرار بگیرد. هم اکنون تحقیقات گسترده‌ای درباره این بیماری در جریان است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • disna
    disna | ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹

    عجب داستانیه

  • haashmo
    haashmo | ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹

    من دو هفته هست که اسهال و درد در سمت چپ شکم دارم و روده هام در همین بخش هم باد میکنه. هر کاری میکنم هم خوب نمیشم. قرص ضداسهال لوپرامید میخورم خوب میشه ولی همین که نمیخورم باز حالم بد میشه. اینو که خوندم دیدم باید برم دکتر.

  • pylordvader
    pylordvader | ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹

    یکی از مرگبارترین ویروس های جهان همین ویروس سرماخوردگی است همه ویروس های خطرناک هستند اگر درمانی نداشته باشند !!!

  • مهدی
    مهدی | ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹

    یک ویروس هوشمند ، اصلا نمیتونم باور کنم منشا این ویروس طبیعی بوده

    • آریا
      آریا | ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹

      طبیعت رو دست کم نگیر

مطالب پیشنهادی