ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

دست مصنوعی
تکنولوژی

دست مصنوعی پیشرفته‌ای که تنها از طریق فکر کنترل می‌شود [تماشا کنید]

تیمی بین المللی از دانشمندان موفق به توسعه یکی از پیشرفته‌ترین بازوهای بیونیک دنیا شده‌اند که با عصب باقیمانده بیمار یکپارچه شده و امکان کنترل پروتز تنها از طریق فکر کردن را ممکن می‌سازد. این ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۰

تیمی بین المللی از دانشمندان موفق به توسعه یکی از پیشرفته‌ترین بازوهای بیونیک دنیا شده‌اند که با عصب باقیمانده بیمار یکپارچه شده و امکان کنترل پروتز تنها از طریق فکر کردن را ممکن می‌سازد. این پروتز حتی حس لمس را نیز به افراد منتقل خواهد کرد و چندین کاربر از تجربه موفق بکارگیری آن خبر داده‌اند.

این پروژه پیشگام توسط محققانی از دانشگاه‌های «Chalmers»، «Sahlgrenska»، «فناوری ماساچوست»، «Integrum» و دانشکده پزشکی وین صورت گرفته است. این پروتز برخلاف مدل‌های معمولی بر پایه عصب اسکلتی عضلانی طراحی شده و مستقیما به ریشه عصب و عضله متصل می شود؛ در نتیجه کاربر امکان کنترل آن با مغز را دارد. به گفته توسعه دهندگان این ابزار آنچنان حس واقعی را ایجاد می‌کند که کاربران برای استفاده از آن نیازی به آموزش ندارند.

این پروتز از طریق جراحی به بخش‌های باقیمانده از اندام فرد متصل شده و برای پایداری بیشتر به استخوان جوش می‌خورد. برای انتقال حس بازخورد نیز الکترودهایی به عصب و عضله متصل می شوند. در بخش دوم سنسورهای نیرو برای اندازه گیری میزان تماس و فشار درون انگشت شست دست مصنوعی کار گذاشته می‌‌شود.

محققان این ابزار را از چند سال قبل در اختیار بیماران سوئدی گذاشته‌اند و طی این مدت کارایی و ایمنی آن ثبات شده است. یکی از این افراد درباره تجربه استفاده از این ابزار می‌گوید:

«این پروتز تاثیر زیادی در زندگی من گذاشته است. اندام مصنوعی قبلی در واقع ابزاری بود که آنرا می پوشیدم اما پروتز جدید بیشتر تبدیل به بخشی از بدنم شده و آنقدر طبیعی است که در تمام طول روز از آن استفاده می‌کنم.»

سیستم حسگر استفاده شده در این دست مصنوعی را می‌توان در پروتزهای دیگر نیز به کار برد و توسعه دهندگان امیدوارند که از آن برای توسعه اندام‌های مصنوعی جدید استفاده کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی