ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویروس کرونا
تکنولوژی

نصب برنامه ردیابی کرونا در هند اجباری شد؛ نگرانی از نقض حریم خصوصی

اپلیکیشن‌های ردیابی ویروس کرونا از طریق تعاملات شهروندان یکی از راه‌های مهار شیوع این ویروس کشنده است که استفاده از آن در بسیاری از کشورها مورد توجه قرار گرفته. مشکلاتی نظیر نقض حریم خصوصی نیز همواره ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۱:۰۰

اپلیکیشن‌های ردیابی ویروس کرونا از طریق تعاملات شهروندان یکی از راه‌های مهار شیوع این ویروس کشنده است که استفاده از آن در بسیاری از کشورها مورد توجه قرار گرفته. مشکلاتی نظیر نقض حریم خصوصی نیز همواره به این برنامه‌ها نسبت داده می‌شود. به نظر می‌رسد دولت هند بی‌توجه به این مسائل استفاده از برنامه مخصوص خود را برای تمامی کارمندان دولتی و خصوصی و تقریبا هر شخصی که شغل دارد، اجباری کرده و در صورت عدم نصب آن، «تنبیه» خواهند شد.

نصب برنامه «آروگیا سِتو» (Aarogya Setu) برای تمامی افرادی که شغل دارند، از فردا ۴ مه اجباری شده و وزارت داخلی کشور هند از مقامات دولتی و صاحبان مشاغل انتظار نظارت بر نصب این برنامه را دارد. این اپ تاکنون روی ۸۰ میلیون دستگاه نصب شده و دولت هند انتظار دارد که تمامی ۳۵۰ میلیون کاربر گوشی هوشمند، از آن استفاده کرده و این اپ را نصب کنند. دولت هند برای آن دسته از شهروندان که گوشی هوشمند ندارند نیز سیستم صوتی پیشرفته‌ای را تدارک دیده تا از این طریق تعاملات آن‌ها با بیماران احتمالی را هم شناسایی کنند.

ویروس کرونا

با این وجود این که استفاده از برنامه برای کنترل و پیش‌بینی شیوع کرونا ممکن است در مهار آن کمک کند، اما ترس از سوءاستفاده از آن برای نظارت همگانی شهروندان، باعث شده بسیاری از کشورها تمایلی به استفاده از این نوع برنامه‌ها نداشته باشند. دولت هند اما اهمیتی به این موضوع نمی‌دهد و مصمم است نصب برنامه خود برای پایش شیوع ویروس کرونا را در این کشور را اجباری کند.

البته این برنامه، شناساگرهای هر دستگاه‌ها را به صورت ناشناس ذخیره کرده و تعاملات بلوتوثی با دیگر دستگاه‌ها را به صورت رمزنگاری شده نگه می‌دارد. بنیاد اینترنت آزاد اما می‌گوید این اپ استانداردهای لازم امنیتی را ندارد و الگوریتم‌های ذخیره‌سازی را نیز به صورت شفاف ارائه نمی‌کند. موزیلا نیز اعلام کرده نسبت به نحوه استفاده این اپ از داده‌های کاربران مطمئن نیست و همچنین قوانین کافی برای حفاظت شهروندان نیز در این برنامه گنجانده نشده است. با این حال نصب و استفاده از این برنامه حتما منجر به نقض حریم خصوصی نخواهد شد، ولی راه‌حلی هم برای جلوگیری از سوءاستفاده از این داده‌ها ارائه نشده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Sakaei
    Sakaei | ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹

    این مسئله شاید در کوتاه مدت باعث ردیابی و کنترل کرونا وایرس بشه اما در بلند مدت باعث مقض وسیع حریم شخصی افراد توسط سرویس های اطلاعاتی کسور ها میشه.
    بهتر بود اگر چنین برنامه ای ساخته میشد،توسط سازمان بهداشت جهانی تهیه و عرضه و مورد مدیریت قرار گرفته میشد به شکلی که یک سازمان غیر انتفاعی مدیریت کامل آن را برعهده داشت

مطالب پیشنهادی