ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پردازنده ARM
تکنولوژی

چرا استفاده از پردازنده ARM در مک‌بوک‌ها عاقلانه به نظر می‌رسد؟

چندی پیش از رابطه رو به پایان اپل و اینتل برایتان نوشتیم و از علل کوچ اپل از پردازنده‌‌های سنتی x86 به معماری مدرن پردازنده ARM گفتیم. امروز در این مقاله می‌خواهیم تاثیرات مثبت و ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۲۱:۰۰

چندی پیش از رابطه رو به پایان اپل و اینتل برایتان نوشتیم و از علل کوچ اپل از پردازنده‌‌های سنتی x86 به معماری مدرن پردازنده ARM گفتیم. امروز در این مقاله می‌خواهیم تاثیرات مثبت و منفی این کوچ را هم از دیدگاه اپل و هم از دیدگاه مصرف‌کننده نهایی بررسی کنیم. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

اپل از سال ۲۰۰۵ تاکنون از چیپست‌های اینتل استفاده کرده و همانند دیگر سازندگان لپ تاپ، از معماری سنتی ولی امتحان-پس‌داده x86 بهره می‌برده است. اکنون اما به نظر می‌رسد پردازنده ARM قرار است جایگزین اینتل شود تا اپل دیگر مجبور نباشد کم و کاستی‌هایی اینتل را جبران و با هر تغییر نسل، پردازنده را برای اجرای بهترین حالت macOS بهینه کند. اپل قرار است خودش چیپست‌ها را طراحی کند تا هم حداکثر کنترل را روی کارایی آن داشته باشد و هم قیمت نهایی را کاهش و توان پردازشی آن را افزایش دهد. این‌ها همگی ویژگی‌هایی هستند که انتظار داریم با عرضه مک‌بوک با پردازنده ARM ببینیم. چرا که پیش از این نیز ویژگی‌ها و بهبود‌های فوق را در آیپد و آیفون با پردازنده‌های اختصاصی ARM (سری A) دیده بودیم.

توان پردازشی بهینه‌ شده

پردازنده ARM

پردازنده ARM پیش از این امتحان خود را در گوشی‌ها و تبلت‌ها پس داده و قابلیت‌های بسیاری را در اختیار کاربران قرار داده‌ است. اکنون اپل می‌خواهد چنین ویژگی‌هایی را به مک‌بوک‌ها نیز بیاورد تا این دسته از کاربران را نیز از این ویژگی‌ها بهره‌مند کند. اما مهم‌ترین دلیل برای این کار می‌تواند عدم بهینگی چیپست‌های اینتل باشد.

اینتل معمولا چیپست‌های خود را با هدف یک چیپست برای همه می‌سازد تا کمپانی لنوو، ریزر، دل، HP و اپل نیز بتوانند از آن در لپ‌تاپ‌های خود استفاده کنند. تاکنون این روش جوابگو بوده و این کمپانی‌ها همگی از پردازنده‌های اینتل استفاده می‌کردند. اما رویه‌ای که اینتل در پیش گرفته، باعث می‌شود تا اپل و مایکروسافت برای بهینه ‌کردن سخت‌افزار اینتل با نرم‌افزارهای خود مشکلاتی داشته باشند.

کمپانی ARM اما با وجود این که چیپست‌ها را تولید می‌کند، آن را برای مشتری‌های خود شخصی‌سازی کرده و در نتیجه در بهینه‌ترین حالت خود کار خواهند کرد. از آن‌جایی که اپل خودش نرم‌افزار مک‌بوک را توسعه می‌دهد، این شانس را دارد با بهینه‌سازی سخت‌افزار نیز بهترین تجربه کاربری را برای کاربران خود به ارمغان بیاورد. بهترین مثال آیفون و آیپد هستند.

چیپست‌هایی که در این دو محصول محبوب به کار رفته همگی توسط خود اپل طراحی شده و در نتیجه از بیشترین هماهنگی با نرم‌افزارهای این کمپانی برخوردار هستند. به همین دلیل است که این کمپانی همواره یک قدم از باقی رقبا جلوتر است و قدرت پردازشی بیشتری را با سخت‌افزار مشابه به ارمغان می‌آورد. ابعاد کلی این محصولات نیز بسیار کوچکتر است و در عین حال هیچ گونه سیستم تهویه پر سر و صدا نیز در آن‌‌ها به چشم نمی‌خورد.

چیپست‌های شخصی‌سازی شده می‌توانند مصرف باتری را نیز به شدت کاهش دهند و کاربر به صورت کلی شارژدهی بیشتری از این محصولات دریافت خواهد کرد. مک‌بوک‌های فعلی با پردازنده‌های اینتل، شارژدهی ۱۰ الی ۱۲ ساعته را ارائه می‌دهند و در نتیجه می‌توان انتظار داشت که این رقم بسیار بیشتر از این هم بشود.

قیمت‌های کمتر

پردازنده ARM

کوچ از پردازنده‌های شخص ثالث به اپل کمک می‌کند تا قیمت تمام شده مک‌بوک‌های خود را کاهش دهد. برای مثال یک پردازنده اینتل Core i5 معمولی که در مک‌بوک‌ها استفاده می‌شود، ۳۰۰ دلار قیمت دارد که بخش مهمی از قیمت یک مک‌بوک را شامل می‌شود. در نتیجه خریداری حقوق معنوی ARM و طراحی چیپست‌های شخصی‌سازی شده می‌تواند در طولانی‌مدت برای اپل سود زیادی داشته باشد، زیرا این کمپانی می‌تواند تمامی هزینه‌های خود را کنترل کند.

البته هزینه‌های کمتر حتما بدین معنی نیست که کاربران نیز با قیمت‌های کمتری مک‌بوک‌ها را خریداری می‌کنند. همواره این احتمال وجود دارد که اپل مک‌بوک‌ها را با همین قیمت فعلی به فروش برساند. در این صورت آن دسته از کاربرانی که می‌خواهند محصولات بروزی داشته باشند، به خواسته خود رسیده و آن دسته هم که نمی‌دانند اصلا مک‌بوک آن‌ها از چه پردازنده‌ای استفاده می‌کند هم بدون مشکل به کار خود ادامه می‌دهند و با هر بروزرسانی نیز هزینه آن را پرداخت کرده تا در اکوسیستم اپل باقی بمانند. در صورتی که اکثر خریداران در این دسته قرار بگیرند، بعید است اپل اقدام به کاهش قیمت‌ها کند.

ساخت اکوسیستمی جدید

پردازنده ARM

در صورتی که قمار اپل جواب دهد و استقبال از مک‌بوک‌هایی با پردازنده ARM بالا باشد، توسعه‌دهندگان نیز به سرعت برای بهینه‌سازی برنامه‌های خود اقدام خواهند کرد تا کاربران مشکلی از بابت کارایی برنامه‌ها در پلتفرم جدید نداشته باشند. همچنین قیمت پایین نیز می‌تواند مشوق خوبی باشد تا کاربران بیشتری به سمت این مک‌بوک‌ها سوق پیدا کنند.

البته کوچ از معماری x86 به پردازنده‌های ARM به سادگی میسر نمی‌شود. این چیپست‌ها از زبان جدیدی بهره می‌برند که شاید با برنامه‌ها همخوانی نداشته باشد. البته تصور نکنید که برنامه‌هایی مانند آفیس، ادوبی و بازی‌هایی نظیر ماینکرفت پشتیبانی نشوند، زیرا این کمپانی‌ها به هیچ عنوان علاقه ندارند این همه کاربر را بدون برنامه‌های خود رها کنند.

با این حال می‌توان انتظار داشت که برخی از برنامه‌های قدیمی‌تر کمی دیرتر پشتیبانی از پردازنده‌های ARM را ارائه کنند، ولی با توجه به محبوبیت بالای این پلتفرم، می‌‌توان گفت برنامه‌ها به سرعت پشتیبانی‌های لازم را به دست بیاورند.

شایعات

پردازنده ARM

با در نظر گرفتن شایعاتی که می‌دانیم، می‌توان انتظار داشت اپل در ابتدا محصولات میان‌رده و پایین‌رده خود را به پردازنده ARM مجهز کند تا کاربران به صورت ناگهانی با تغییرات بنیادی مواجه نشوند. در نتیجه می‌توان تصور کرد مک‌بوک ۱۲ اینچی که دیگر تولید نمی‌شود با این پردازنده به بازار بازگردد یا این که نسخه پایه مک‌بوک ایر با پردازنده ARM به بازار عرضه شود. در این صورت اپل همچنان مک‌بوک پرو را با پردازنده‌‌های اینتل به دست کاربران می‌رساند تا آن‌ها هم با کمبود توان پردازشی مواجه نشوند.

آینده

پردازنده ARM

با در نظر گرفتن ویژگی‌های مثبت و منفی این کوچ، اپل قادر خواهد بود کوچکترین جزئیات مک‌بوک را کنترل کند تا تجربه‌ای یکپارچه‌تر را در اختیار کاربران قرار دهد. همچنین این کمپانی دیگر منتظر بهبود پردازنده‌های اینتل نخواهند ماند و خودش می‌تواند همانند آیفون و آیپد به صورت سالانه یا حداقل یک سال در میان توان پردازشی مک‌بوک‌ها را افزایش دهد. در نهایت از هر جهت که به این ایده نگاه کنیم، به نظر می‌رسد مصرف‌کننده نهایی، قرار است بیشترین سود را از کوچ به پردازنده ARM به دست بیاورد؛ البته اگر قیمت‌گذاری اپل صحیح باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی