ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سیگار الکترونیکی
علمی

سیگار الکترونیکی هم می‌تواند به قلب آسیب وارد کند

سیگار ضررهای زیادی برای سلامتی دارد و به همین علت برخی برای جلوگیری از آسیب به بدن خود به سراغ سیگار الکترونیکی می‌روند، اما تحقیقی جدید نشان می‌دهد که این دستگاه نیز مانند سیگار معمولی ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۲:۳۰

سیگار ضررهای زیادی برای سلامتی دارد و به همین علت برخی برای جلوگیری از آسیب به بدن خود به سراغ سیگار الکترونیکی می‌روند، اما تحقیقی جدید نشان می‌دهد که این دستگاه نیز مانند سیگار معمولی به قلب آسیب می‌زند.

محققان روی سیستم عروق بیش از ۴۰۰ فرد بالغ و سالم در محدوده سنی ۲۱ تا ۴۵ سال آزمایش‌هایی انجام دادند. بر اساس این تحقیق، افرادی که از سیگار عادی یا الکترونیکی استفاده می‌کنند، شریان‌های سفت‌تری در مقایسه با دیگران دارند. نتیجه این تحقیق روز ۱۰ اردیبهشت به صورت آنلاین در مجله انجمن آمریکا منتشر شد.

بر اساس گفته «جسیکا فترمن»، زیست شناس عروق در دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون، این سفتی می‌تواند به رگ‌های خونی کوچک آسیب وارد کند و باعث فشار به قلب شود. فترمن و همکارانش نمونه‌هایی از سلول‌های رگ‌های خونی افراد حاضر در این تحقیق جمع‌آوری کردند و آن‌ها را در معرض رنگ فلورسنت که می‌تواند نیتریک اکسید را تشخیص دهد، قرار دادند. این مولکول باعث اتساع عروق می‌شود و به جلوگیری از لخته شدن خون کمک می‌کند.

بررسی سلول‌های برداشته شده از افرادی که سیگار یا نمونه الکترونیکی آن را مصرف می‌کنند، نشان داد که آن‌ها نیتریک اکسید کمتری نسبت به افراد غیرسیگاری تولید می‌کنند. این موضوع نشان می‌دهد که استفاده از سیگار معمولی یا الکترونیکی باعث می‌شود که رگ‌های خونی عملکرد عادی نداشته باشند.

سیگار الکترونیکی

بیماری‌های قلبی عروقی دلیل عمده مرگ و میر افراد سیگاری محسوب می‌شود و به همین دلیل، برخی به دنبال استفاده از سیگار الکترونیکی می‌روند تا آسیب کمتری به بدن خود وارد کنند. بسیاری از افرادی که از سیگار الکترونیکی استفاده می‌کنند، در گذشته مصرف‌کننده سیگار معمولی بوده‌اند.

افراد حاضر در این تحقیق حداقل به مدت 3 ماه از سیگار الکترونیکی استفاده کرده‌اند. در گذشته تحقیقی نشان داده بود که افراد سالم که سیگار را ترک می‌کنند، می‌توانند در مدت زمان 4 هفته میزان سفتی عروق خود را کاهش دهند. فترمن درباره نتیجه این تحقیق اعلام کرده:

«تحقیق ما نشان می‌دهد که غیرطبیعی بودن سفتی عروق در افرادی که از سیگار الکترونیکی استفاده می‌کنند نیز وجود دارد. هیچ مدرکی مبنی بر اینکه استفاده از این محصولات باعث کاهش آسیب به قلب می‌شود، وجود ندارد.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی