ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بررسی وضعیت کسب‌وکارهای ایرانی زیر سایه کرونا: خوب، بد، زشت

شیوع کرونا در اقتصاد جهانی تاثیرات متعددی گذاشته و کسب‌وکارهای ایرانی نیز از این قاعده مستثنی نبوده‌اند. تاثیرات این ویروس روی کسب‌وکارها به شکل مختلفی بوده و در این شرایط حاد، برخی بازیگران بیشتر از ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۲۰:۰۰

شیوع کرونا در اقتصاد جهانی تاثیرات متعددی گذاشته و کسب‌وکارهای ایرانی نیز از این قاعده مستثنی نبوده‌اند. تاثیرات این ویروس روی کسب‌وکارها به شکل مختلفی بوده و در این شرایط حاد، برخی بازیگران بیشتر از پیش دیده شده‌اند و برخی نیز رسما گوشه‌ای از رینگ قرار گرفته‌اند و برای عده‌ای معدود نیز تفاوت خاصی رخ نداده است. رتبه الکسای کسب‌وکارهای ایرانی می‌تواند یکی از مواردی باشد که بتوان تاثیر خوب، بد یا زشت کرونا را روی فعالیت کسب‌وکارها سنجید.

در ادامه به رتبه الکسای سایت‌های مرتبط با کسب‌وکارها نگاهی می‌اندازیم؛ شایان ذکر است که سعی شده تا در هر دسته بندی به تعدادی از سایت‌های مهم و پربازدید آن حوزه بسنده شود تا نگاه کلی نسبت به وضعیت کسب‌وکارهای فعال در آن حوزه انداخته شود.

تماشای آنلاین ویدیو

آپارات

آپارات که این روزها بیلبوردهای شهری خود را با عنوان پربازدیدترین سایت ایرانی در سطح شهر تهران بالا برده در این ایام رشد خوبی را تجربه کرده و همانطور که نمودار رتبه الکسا نشان می‌دهد، توانسته رشد سریعی در بازه زمانی ۲ الی ۳ ماه اخیر پیدا کند. قرنطینه خانگی مردم و میل آنها به دیدن محتوای ویدیویی و همچنین تلاش آپارات برای عرضه محتواهایی درباره کرونا و زیرنویس کردن ویدیوهای علمی در دستیابی به این موفقیت بی‌تاثیر نبوده است.

نماشا:

نماشا نیز مانند آپارات در روزهای اخیر توانسته رشد خوبی داشته باشد و همانطور که نمودار الکسای این سایت نشان می‌دهد، یک رشد مثبت را تجربه کرده است. قرنطینه خانگی بیشتر شهروندان و دیدن ویدیوهای متفاوت در سایت‌های پخش ویدیو در این موفقیت بی‌اثر نبوده است.

نماوا

سایت نماوا متعلق به گروه شاتل نیز توانسته به رشد مثبتی دست پیدا کند. این سایت در روزهای پایانی اسفند ماه به طور سه روز تمام خدمات را رایگان ساخت و با عرضه تخفیف‌هایی ویژه توانست کاربران را به سمت خود جلب نماید. مساله اکران اینترنتی فیلم‌ها نیز که به تازگی رخ داده در رشد این سایت‌ها بی‌تاثیر نبوده است.

فیلیمو

فیلیمو (زیر مجموعه صبا ایده - آپارات) بزرگترین بازیگر VOD کشور است که در این روزها رشد خوبی را سپری می‌کند. جدا از اکران اینترنتی برخی فیلم‌ها و عرضه عناوین مختلف ایرانی و خارجی در این پلتفرم طی روزهای شیوع کرونا، رایگان شدن چندین روزه بخش کودکان این پلتفرم نیز در این رشد موثر بوده است.

تلوبیون

تلوبیون نیز در این روزها با رشد بسیار مثبتی همراه بوده و به نظر می‌رسد بسیاری از مردم قرنطینه در خانه، شبکه‌های صدا و سیما را در بستر اینترنت و از طریق تلوبیون مشاهده کردند.

شنوتو

شنوتو به عنوان یک پلتفرم برای پادکسترهای ایرانی در این روزها مهمان گوش‌های بیشتری از شهروندان بوده و برنامه‌های این پلتفرم بیش از پیش برای کاربران پخش شده‌اند. رشد نمودار الکسای شنوتو نشان می‌دهد که این پلتفرم توانسته در ایام قرنطینه خانگی مردم، بیشتر از پیش مهمان خانه‌ها و شاید بهتر بگوییم، هدفون‌های آنها باشد. هر چند نکته مهم اینجاست که مانند سایت‌های ویدیویی، از همان ابتدای قرنطینه مردم با پادکست همراه نشده‌اند و به نظر می‌رسد در سال جدید بازدید این سایت افزایش پیدا کرده است.

بلیت و سفر و گردشگری

علی بابا

سایت‌های گردشگری از جمله کسب‌وکارهایی بودند که بیشترین آسیب را در این ایام دیدند و مشخص نیست چه زمانی می‌توانند بار دیگر به دوران خوب خود بازگردند. همانطور که نمودار الکسای سایت علی بابا نشان می‌دهد، وضعیت بزرگترین سایت فروش بلیت سفر در حال حاضر چندان مساعد نیست.

فلایتیو

فلایتیو دیگر بازیگر بزرگ حوزه گردشگری است که پیش از شیوع کرونا با جذب سرمایه از صباایده، آینده روشن‌تری را برای خود رقم می‌زند اما با شیوع این ویروس، در حال حاضر به نظر می‌رسد که ورق برگشت خورده و وضعیت این کسب‌وکار مانند تمامی سایت‌های گردشگری چندان مساعد نیست، هرچند این مجموعه در حال حاضر جزو معدود شرکت‌های فعال این حوزه است که کارمندان خود را تعدیل نکرده اما باید دید تا کی می‌توان در برابر این شرایط مقاومت کرد.

فروشگاه‌های اینترنتی

دیجی کالا

دیجی کالا تدابیر زیادی برای ایام کرونا اتخاذ کرده و به عنوان بزرگترین فروشگاه آنلاین کشور سعی کرده تا تمام نیازهای مردم را در این ایام، از محصولات تند مصرف گرفته تا لباس و غیره را برطرف نماید و در این راه نه تنها با ریزش مخاطبی روبرو نشده بلکه یک شیب بسیار ملایم رشد را نیز تجربه کرده است.

فینال

سایت فینال که در زمینه فروش مواد غذایی و مواد تند مصرف فعالیت دارد نیز در این روزها فعالیتش بیشتر شده و به شهروندان بیش از پیش سرویس ارائه می‌دهد.

زنبیل

فروشگاه زنبیل در کنار سایر فروشگاه‌های اینترنتی وظیفه تامین بسیاری از کالاهای مورد نیاز خانواده‌های ایرانی را در این ایام بر دوش گرفت و توانست در این روزها بیشتر از پیش خودش را نشان دهد و با رشد مخاطب همراه شود.

 

سایت‌های درج آگهی

شیپور

در زمره بازارگاه‌های اینترنتی انتظار می‌رفت با تعطیلی بازار و فروشگاه‌ها، این پلتفرم‌ها نیز بتوانند بیشتر دیده شوند اما به نظر می‌رسد مردم در این ایام به خرید وسایل دست دوم شهروندان دیگر چندان اعتماد ندارند. نمودار الکسای شیپور نشان می‌دهد این کسب‌وکار روزهای خوبی را سپری نمی‌کند.

باما:

با وجود افزایش قیمت خودرو، مبادله و خرید و فروش این کالا در بستر اینترنت به شدت کاهش یافته و سایت باما که جزو اصلی‌ترین وبسایت‌های آگهی‌های خودرو به حساب می‌آید، در این روزها با کاهش مخاطب روبرو بوده است.

دیوار:

دیوار، بزرگترین پلتفرم بازارگاه فروش وسایل دست دوم و آگهی‌های املاک ایرانی است که مانند بیشتر سایت‌ها و پلتفرم‌های این حوزه در حال حاضر با کاهش شدید مخاطب روبرو شده است. ایجاد بخش مارکت‌پلیس در این پلتفرم که چندی پیش اعلام شد شاید راهی برای نجات از اوضاع فعلی بشود.

ایسام

در میان سایت‌های درج آگهی و فروش وسایل دست دوم اما سایت ایسام توانسته در این روزها برخلاف همتایان خود رشد خوبی را به دست بیاورد و به نظر می‌رسد این موضوع به خاطر قوانین سفت و سخت این سایت در قبال فروش آیتم‌ها باشد. ایسام به عنوان یک واسطه‌گر نقش ایفا می‌کند و خریدار و فروشنده تا از یکدیگر راضی نباشند، هیچ معامله‌ و تراکنش مالی بین آنها رد و بدل نمی‌شود.

فروش وسایل تند مصرف

اسنپ مارکت

اسنپ مارکت در روزهای اخیر رشد چندین برابری تجربه می‌کند و مانند بسیاری از سایت‌های فعال در حوزه فروش محصولات تند-مصرف توانسته در ایام شیوع کرونا بخش بزرگی از مشکلات زندگی مردم در قرنطینه را برطرف کند. ظرفیت سفارش‌گیری در این پلتفرم در روزهای اول سریعا پر می‌شد و در این روزها با بیشتر شدن نیروهای این پلتفرم و تمرکز بیشتر گروه اسنپ روی این مجموعه، خرید از اسنپ مارکت بسیار سریع‌تر و راحت‌تر از پیش از شیوع کرونا شده است.

اکالا

اکالا (که از برند گلرنگ قدرت گرفته) نیز در این روزها توانسته با کمک نیروهای فعال در شعبات مختلف فروشگاه کوروش، خدمات آنلاین بیشتری به مشتریان خود ارائه دهد و یک رشد چند برابری را تجربه کند. ماه رمضان و کمپین‌های این سایت در این ماه توانسته در روزهای اخیر کمک بهتری به رتبه سایت کند.

اسنپفود

بعد از تعطیلی چیلیوری، اسنپ‌فود به عنوان بزرگترین سایت سفارش آنلاین غذا بی‌رقیب ماند ولی این میدان بی‌رقابت چندان توفیقی برای این مجموعه به همراه نیاورده است. به نظر می‌رسد مردم در این روزها زیاد قصد ندارند از رستوران‌های بیرون‌بر خرید نمایند و اسنپ‌فود هم در این ایام بیشتر با تکیه بر فروش محصولات سوپرماکتی و نان روزگار خود را می‌گذارند ولی در کل یک سیر نزولی را تجربه می‌کند.

به روز رسان

سایت به روز رسان از دیگر سایت‌های فروش محصولات تند مصرف است. این سایت (که از برند غذایی نامی نو قدرت گرفته) محصولاتی در خود دارد که در هر فروشگاه آنلاین دیگری یافت نمی‌شود. به روز رسان توانسته در این روزها به رشد قابل توجهی دست پیدا کند و مانند بیشتر سایت‌های فعال در حوزه فروش محصولات تندمصرف یک رشد مثبت چند برابری را تجربه نماید.

ورزشی

ورزش ۳

با تعطیلی مسابقات ورزشی در کشور، سایت پربازدید ورزش ۳ که همیشه جزو پربازدیدترین سایت‌های ایرانی بوده روند نزولی در رتبه الکسای خود داشته است.

تخفیف گروهی

نت برگ

سایت تخفیف گروهی نت برگ که چندی پیش با تخفیفان ادغام شد، جزو کسب‌وکارهای به شدت آسیب دیده از شیوع کرونا به حساب می‌آید و مانند همتای خود یعنی تخفیفان،‌اوضاع خوبی را در این ایام سپری نمی‌کند.

تخفیفان

سایت تخفیفان نیز در ایام شیوع کرونا به مشکلات متعددی برخورد کرده و سیر نزولی در رتبه الکسای خود تجربه کرده است. طرح دماسنج که به تازگی از سوی این مجموعه راه‌اندازی شده اما شاید یک حرکت برد برد برای این کسب‌وکار دیگر کسب‌وکارهای ضرر دیده باشد.

فروش میوه

بازرگام

سایت بازرگام که در زمینه خرید و فروش میوه فعالیت دارد، توانسته در این روزها رشد بسیار خوبی تجربه کند و معضل خرید میوه را برای کاربران خود حل و فصل کند و مانع از خروج آنها در منزل شود. این پلتفرم قرار بود که شروع به فروش مواد شوینده هم مبادرت بورزد که بنا به دلایلی از انجام این کار صرف نظر کرده و به صورت تخصصی به فروش میوه می‌پردازد.

میوه پلاس

سایت میوه‌پلاس از دیگر سایت‌های فروش میوه آنلاین است که توانسته در این روزها با رشد بسیار خوبی مواجه شود. این سایت توانسته کاری کند تا مردم بدون خروج از منزل به میوه دست پیدا کنند.

کتابخوانی

فیدیبو

در ایام قرنطینه خانگی مردم در منزل، سایت‌های خرید و خوانش کتاب آنلاین با راه‌اندازی پویش‌هایی با کمک وزارت ارشاد، سعی کردند تا مردم را به شعار در خانه بمانیم ترغیب کنند. سایت فیدیبو در این روزها رشد خوبی پیدا کرده است.

طاقچه

طاقچه نیز از دیگر پلفرم‌های فروش و خواندن کتاب آنلاین است که در این روزها رشد بسیار خوبی تجربه کرده است.

نوار

در زمینه کتاب‌های صوتی نیز وبسایت نوار توانسته در این روزها به رشد خوبی دست پیدا کند.

فروش لباس

دیجی استایل

ایام عید مساوی است با خرید لباس نو و در این زمینه فروشگاه‌های اینترنتی فشن و مد توانستند جبران تعطیلی پاساژها را انجام دهند. سایت دیجی استایل در این ایام نوسانات متعددی را تجربه کرده اما در مجموعه به رشد خوبی دست پیدا کرده است.

بانی مد

سایت بانی مد دیگر پلتفرم فروش لباس اما در این روزها نتوانسته چندان موفق آمیز رفتار کند و با سیر نزولی مشتریان روبرو شده است.

سلامت محور

هاسپیتل

پلتفرم سلامت محور هاسپیتل نیز با توجه با ماهیت کاری خود و ارتباط دادن مشتریان با پزشکان به صورت آنلاین، در این روزها توانسته به رشد خوبی دست پیدا کند و نامش بیش از پیش شنیده شود.

پزشکت

وبسایت پزشکت که در ایام شیوع کرونا تبلیغ‌های متعددی در زمینه بیلبوردهای شهری و مترو انجام داد در این روزها با رشد بسیار خوبی همراه بوده و اکثر کاربران ترجیح داده‌اند با پزشکان این پلتفرم به صورت آنلاین صحبت کنند.

سایتهای فروش بلیت

تیوال

با بسته شدن سالن‌های تئاتر و کافه‌ها و سینماها، این طبیعی بود که وبسایت‌های فروش بلیت این رویدادها با کاهش مخاطب روبرو شوند و سایت تیوال نیز از این قاعده مستنثی نبوده است هرچند اخیرا با رونمایی از ویژگی‌هایی چون خرید تله‌تئاتر و تماشای آنلاین آن توانسته فعالیت خود را به صورت بسیار محدودتر از گذشته از سر بگیرد.

سینماتیکت

سینماتیکت که بزرگترین سایت فروش آنلاین بلیت سینماها به حساب می‌آمد در این روزها با تعطیلی سینماهای کشور تجربه به شدت منفی را سپری می‌کند. این وبسایت اخیرا توسط گروه صباایده به طور کلی خریداری شد و به نظر می‌رسد تیم جدید در این ایام سعی دارند تا با چکش کاری این پلتفرم، به زودی برای احیای آن پس از ایام کرونا کار خود را آغاز نمایند. فروش بلیت‌های «سینما ماشین» در روزهای اخیر اولین فعالیت سینماتیکت پس از چندین ماه خاموشی بود.
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی