ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سرعت اینترنت ایران
تکنولوژی

کرونا شکاف دیجیتالی مردم جهان را آشکار کرد؛ عدم دسترسی میلیاردها نفر به اینترنت

شیوع کرونا باعث شد میلیاردها نفر خانه نشین شوند و برای ارتباط با یکدیگر از اینترنت استفاده کنند که این موضوع فشار شدیدی به شبکه اینترنت جهانی وارد کرد. با این وجود، میلیاردها نفر نیز ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۰

شیوع کرونا باعث شد میلیاردها نفر خانه نشین شوند و برای ارتباط با یکدیگر از اینترنت استفاده کنند که این موضوع فشار شدیدی به شبکه اینترنت جهانی وارد کرد. با این وجود، میلیاردها نفر نیز در دوران بحران کرونا به اینترنت دسترسی نداشتند و تقریبا از هر نفر ۵ در کشورهای توسعه‌نیافته، ۱ نفر اینترنت داشته است.

اینترنت تبدیل به مهم‌ترین ابزار برای بسیاری از مردم جهان در دوران کرونا شده. بسیاری از ما برای انجام کارهای خود، ارتباط با دیگران و همچنین برگزاری کلاس‌ها به صورت آنلاین به اینترنت وابسته هستیم، اما تمام مردم جهان چنین فرصتی نداشته‌اند. عدم دسترسی مردم به اینترنت در کشورهای توسعه‌نیافته چندان عجیب نیست، اما در کشورهای قدرتمند جهان نیز چندان با وضعیت جالبی روبه‌رو نیستیم.

بر اساس آمارهای منتشر شده، بیش از ۶ درصد مردم ایالات متحده آمریکا (۲۱ میلیون نفر) به اینترنت با سرعت بالا دسترسی ندارند. در استرالیا وضعیت بدتر است و ۱۳ درصد جمعیت از اینترنت پرسرعت محروم هستند که این موضوع نشان می‌دهد که حتی در ثروتمندترین کشورهای جهان نیز تمام مردم به اینترنت دسترسی ندارند.

بر اساس اعلام یونسکو، تقریبا ۵۵ درصد خانواده‌ها در جهان به اینترنت پرسرعت دسترسی دارند. این آمار در کشورهای توسعه‌یافته به ۸۷ درصد، در کشورهای در حال توسعه به ۴۷ درصد و در کشورهای توسعه‌نیافته به ۱۹ درصد می‌رسد که نشان‌دهنده شکاف بزرگی میان کشورهای مختلف است.

در حالت کلی ۳.۷ میلیارد نفر در سراسر جهان به اینترنت دسترسی ندارند که البته اکثر آن‌ها در کشورهای فقیر زندگی می‌کنند، جایی که کووید-۱۹ می‌تواند قربانیان بیشتری بگیرد. بنابر گفته سازمان بهداشت جهانی، افراد فقیر و همچنین مهاجران در برابر ویروس کرونا آسیب‌پذیرتر از سایرین هستند. هم اکنون بیش از ۱ میلیارد کودک در سراسر جهان به علت قرنطینه نمی‌توانند سر کلاس درس حاضر شوند و شمار بالایی از آن‌ها به علت عدم دسترسی به اینترنت پرسرعت از تحصیل محروم شده‌اند.

در ایالات متحده آمریکا میلیون‌ها کودک به اینترنت دسترسی ندارد. بر اساس گزارشی که کنگره در سال ۲۰۱۷ منتشر کرد، ۱۲ میلیون کودک که در خانه رشد پیدا می‌کنند، به اینترنت دسترسی ندارند. مایکروسافت که پروژه Airband را برای مناطق غیرشهری در ایالات متحده تعریف کرده نیز به عدم دسترسی ۱۵۷ میلیون آمریکایی به اینترنت پرسرعت اشاره می‌کند.

کرونا

در کشورهای آفریقایی اینترنت قیمت بسیار بالایی دارد و اگر فردی خواهان دسترسی به اینترنت با سرعت ۱ گیگابیت بر ثانیه باشد، باید از ۴۰ درصد درآمد ماهانه خود چشم‌پوشی کند. بر اساس اعلام بانک جهانی، ۸۵ درصد مردم در این قاره در روز کمتر از ۵.۵ دلار خرج می‌کنند که همین موضوع مانع از دسترسی آن‌ها به اینترنت پرسرعت می‌شود. با وجود این موضوع، دولت آفریقای جنوبی امکان دسترسی به وب‌سایت کووید-۱۹ را به صورت رایگان برای مردم این کشور فراهم کرده و همچنین برخی ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت در این کشور نیز چنین رویه‌ای را برای وب‌سایت‌های آموزشی درنظر گرفته‌اند.

یونسکو علاوه بر اعلام آمار افرادی که به اینترنت دسترسی ندارند، به این موضوع اشاره کرده که مردان بسیار بیشتر از زنان از اینترنت استفاده می‌کنند. در حقیقت زنان ۳۰ تا ۵۰ درصد کمتر از مردان از اینترنت در زندگی عمومی خود استفاده می‌کنند و در سطح جهانی میزان استفاده آن‌ها از اینترنت موبایل نیز ۲۳ درصد کمتر است که بیشترین شکاف در کشورهای آسیای جنوبی به چشم می‌خورد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی