ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سنسورهای جدید ایرباس با بو کشیدن بمب‌های مخفی را پیدا می‌کنند

ایرباس به دنبال آزمایش نوعی «بینی الکترونیکی» است که با استفاده از سلول‌های بیولوژیکی، نقش سگ‌های بمب یاب را بازی می‌کند. این شرکت فرانسوی سنسورها را با همکاری استارتاپی به نام «Koniku» ساخته و آن‌ها ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۰۸:۳۰

ایرباس به دنبال آزمایش نوعی «بینی الکترونیکی» است که با استفاده از سلول‌های بیولوژیکی، نقش سگ‌های بمب یاب را بازی می‌کند. این شرکت فرانسوی سنسورها را با همکاری استارتاپی به نام «Koniku» ساخته و آن‌ها را سال جاری میلادی در تونل‌های چندین فرودگاه نصب خواهد کرد.

در این فناوری پردازنده‌های سیلیکونی در همکاری با سلول‌های زنده بو را تشخیص می‌دهند. «Oshiorenoya Agabi»، موسس استارتاپ «Koniku» می‌گوید: «ما فناوری توسعه داده‌ایم که می‌تواند بو را تشخیص دهد. این فناوری هوا را تنفس می‌کند و به شما می‌گوید که چه چیزی در هواست. ما سلول‌های مغزی Hek یا آستروسیت (Astrocyte) را دستکاری ژنتیکی کرده‌ایم تا حس بویایی پیدا کنند.»

آزمایش بینی الکترونیکی در فرودگاه ها توسط ایرباس

شرکت‌ها به دلیل بحرانی که همه گیری کووید ۱۹ به وجود آورده، به دنبال روش‌هایی برای تشخیص تهدیدات بیولوژیکی از جمله ویروس‌ها هستند. از این سنسورها می‌توان علاوه بر ارتقای امنیت فرودگاه‌ها، درحوزه پزشکی و برای تشخیص نشانه‌های سرطان استفاده کرد. استارتاپ «Koniku» با این وسیله اهداف بزرگی در سر دارد و یکی از چشم اندازهای اصلی خود را تحلیل وضعیت سلامت فرد با استفاده از تنفس او بعد از بیدار شدن از خواب ذکر می‌کند.

ابزارهایی که در گذشته برای تشخیص مواد شیمیایی خطرناک در مسافران مورد استفاده قرار گرفته‌اند، موفقیت کمی داشته‌اند، بنابراین ممکن است این مساله در مورد سنسور جدید استارتاپ «Koniku» هم صدق بکند. اما آزمایش شدن آن توسط شرکت بزرگ ایرباس را می‌توان نشانه خوبی برای این استارتاپ دانست.

استارتاپ «Koniku» در حدود ۲۰ کارمند داشته و تنها ۵.۵ میلیون دلار سرمایه جذب کرده است. با این حال ایرباس اطمینان زیادی به توانایی‌های این شرکت داشته و می‌گوید آن‌ها قصد دارند «یک راهکار امنیتی دو سویه و تحول آفرین» را توسعه دهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی