ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کیبورد پروانه‌ای
تکنولوژی

داستان طولانی کیبورد پروانه‌ای مک‌بوک‌ها سرانجام به پایان رسید

اپل دیشب به صورت رسمی با کیبورد پروانه‌ای منحوس خود وداع گفت و پس از ۵ سال تلاش نافرجام برای تغییر در یکی از مهمترین اجزای کامپیوتر، کاربران را به سال ۲۰۱۴ باز گرداند. معرفی ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۲۱:۳۰

اپل دیشب به صورت رسمی با کیبورد پروانه‌ای منحوس خود وداع گفت و پس از ۵ سال تلاش نافرجام برای تغییر در یکی از مهمترین اجزای کامپیوتر، کاربران را به سال ۲۰۱۴ باز گرداند. معرفی مک بوک پرو ۱۳ اینچی با مجیک کیبورد، بدین معنا خواهد بود که این کمپانی دیگر لپ‌تاپی با کیبورد پروانه‌ای نخواهد فروخت. اما آیا این پایان کیبورد پروانه‌ای است؟

کیبورد پروانه‌ای

قطعا نه، زیرا درست است که اپل اکنون دیگر هیچ مک‌بوکی را با این کیبورد غیر قابل اعتماد به فروش نمی‌رساند، اما هنوز تعداد زیادی از کاربران از مک‌بوک‌هایی استفاده می‌کنند که با این کیبورد به بازار عرضه شده و هیچ تمایلی هم به تغییر لپ‌تاپ‌های عموما گران‌قیمت خود نشان نمی‌دهند. با این حال راهی که اپل در ۵ سال رفت، اکنون در عرض ۶ ماه از نوع آسفالت شده و این کمپانی امیدوار است تمامی کاربران، کیبورد پروانه‌ای را فراموش کنند. بیایید با هم به گذشته این کیبورد نگاهی بیندازیم.

دوران مک‌بوک‌هایی با کیبورد پروانه‌ای با معرفی «مک‌بوک» ۱۲ اینچی در سال ۲۰۱۵ آغاز شد.

دوران مک‌بوک‌هایی با کیبورد پروانه‌ای با معرفی «مک‌بوک» ۱۲ اینچی در سال ۲۰۱۵ آغاز شد. اپل قصد داشت با معرفی این محصول، مک‌بوک ایر را از گردونه خارج کرده و کاربران را با دوران دیگری از مک‌بوک‌های جمع‌ و جور و قابل حمل آشنا کند. با وجود این که این لپ‌‌تاپ چندین برتری محسوس داشت - نمایشگر رتینا، بدنه‌ای باریک و سبک‌وزن - چندین و چند مشکل ناخواسته را هم به کاربران تحمیل کرد؛ گل سر سبد آن ‌هم کیبورد پروانه‌ای بود.

اپل بالاخره این مک‌بوک را سال ۲۰۱۹ از چرخه خارج کرد، ولی میراث آن در خانواده مک‌بوک باقی ماند. پس از معرفی آن و برای ۴ سال دیگر، هر مک‌بوکی که به بازار می‌آمد از کیبورد پروانه‌ای برخودار بود و اپل آن را نسل جدیدی از کیبورد می‌دانست. اپل عنوان کرده بود کیبورد پروانه‌ای هم ارتفاع کمتری دارد و هم توزیع فشار آن در تمام سطح هر کلید یکسان است؛ یعنی اگر گوشه کلید را فشار دهید، تفاوتی با فشار دادن مرکز آن ندارد و به معنی «پایدار» بودن هر کلید خواهد بود.

البته مزیت‌های این کیبورد تنها در تبلیغات خلاصه می‌شد و زمانی که قرار بود امتحان خودش را در شرایط واقعی پس دهد، نتوانست آن طور که اپل می‌خواهد بدرخشد. این کیبورد با کوچکترین ذره‌ای حتی به اندازه یک دانه شن، از کار می‌افتاد. به صورت کلی مشکلات کاربران با این کیبورد به گیر کردن هر کلید یا تایپ دو کلمه‌ای هر حرف خلاصه می‌شد.

کیبورد پروانه‌ای

اپل ۳ بار دیگر سعی کرد این کیبورد را درست کند و در آخرین تلاش خود یک ممبران پلاستیکی زیر هر کلید قرار داد تا «صدای تایپ» را کاهش دهد. البته شما بخوانید تلاش نافرجام و نامحسوس برای زنده نگه داشتن کیبورد پروانه‌ای برای یک سال دیگر. با این حال این ممبران پلاستیکی نیز کارساز نبود و شکایت کاربران از مشکلات این کیبورد یکی پس از دیگری سر از فروم‌های اینترنتی در می‌آوردند.

آیا واقعاً کیبورد پروانه‌ای ارزش خدشه دار شدن آبروی این کمپانی را داشت؟

اپل گارانتی تمامی مک‌بوک‌های خود با این کیبورد غیرقابل اعتماد را تا ۴ سال افزایش داد و بابت تعویض آن نیز هزینه‌ای از کاربران دریافت نکرد. البته تنها خود اپل می‌داند چند درصد از کاربران با این مشکلات مواجه شدند، ولی قطعا آنقدر زیاد بوده که این کمپانی پشتیبانی از محصولاتش را ۴ سال افزایش دهد. گفتنی است مک‌بوک‌های جدید با کیبورد جادویی (بخوانید کیبورد معمولی) هم تا ۴ سال تعویض کیبورد رایگان خواهند داشت.

در آخر بسیاری از کاربران علاقه دارند از این کمپانی بپرسند آیا واقعاً کیبورد پروانه‌ای ارزش خدشه دار شدن آبروی این کمپانی را داشت؟ از آن مهمتر این که چرا کمپانی اپل باید متحمل هزینه توسعه، تعمیر و تعویض کیبوردی شود که در ابتدا هیچ دلیلی برای عرضه آن وجود نداشت؟ سوالی که شاید این کمپانی هم نخواهد به آن پاسخ دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • mahmood torabi
    mahmood torabi | ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹

    کمپانی اپل کاملا مغرور و خودپسند و فاقد عقل درست و حسابیه، کاش بیل گیتس به جابز کمک مالی نمی‌کرد تا برای همیشه اسمش محو لشه

    • eimanarenji
      eimanarenji | ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹

      آقا این همه نفرت پراکنی از کجا سر چشمه میگیره❗️ دوست عزیز به جای این سبک تفکر و تکلم که قطعا اول از همه به خودت آسیب میزنه سعی کن یکم با مطالعه و بعد با آرامش نظراتتو بیان کنی. شما با چه معیاری یک مجموعه را فاقد عقل یا واجد عقل قلمداد میکنید؟

      • noisymind
        noisymind | ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹

        چون این دوستمون و البته خیلی های دیگه و شاید خود من! پولم نمیرسه که مک بوک یا آیفون یا ... بگیریم باید اینجوری نفرت و بهتره بگم عقده نداشتن این چیزا رو نشون بدیم!! و بریم مثلا 5 تومان بدیم از گوشی از برند چینی بخریم و اپل رو بکوبیم!! ( در صورتی که تا 3 سال پیش با همین 5 تومان میشد گوشی سال اپل رو خرید!!) حالا پیدا کنید کی عقل نداره!!

    • noisymind
      noisymind | ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹

      آره بابا تو راست میگی با این همه پول و ثروتی که از راه همین بی عقلی بدست آورده کاملا مشخصه! شما فقط عقل دارین!! یه کمکی هم بهشون میکردی خب نامرد!!

  • mahmood torabi
    mahmood torabi | ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹

    اپل یک‌ کمپانی کاملا احمق و مغروره، کاش بیل گیتس به جابز کمک مالی نمی‌کرد تا برای همیشه اسمش محو میشد

    • eimanarenji
      eimanarenji | ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹

      فکر کن این اتفاق افتاده و اپلی در کار نیست و همه مجموعه ها باب میل و معیار شما هستند، پس به صندلیت تکیه بده و از اوقاتت لذت ببر

    • noisymind
      noisymind | ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹

      به قول دوستمون شما بشین تکیه بده و دوغت رو بخور! همین ماکروسافت اومد و نوکیا رو بدبخت کرد. شما برو همون گوشی های نوکیا رو بخر

مطالب پیشنهادی