ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فیسبوک
تکنولوژی

فیسبوک حساب‌های وابسته به گروه‌های ضدمهاجر و QAnon را حذف کرد

فیسبوک با توجه به نزدیک شدن به انتخابات ریاست جهموری سال ۲۰۲۰ آمریکا، ده‌ها حساب کاربری، صفحه و گروه‌های وابسته به تئوری توطئه راست افراطی در این کشور موسوم به کیواِنان (QAnon) را حذف کرد ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۰

فیسبوک با توجه به نزدیک شدن به انتخابات ریاست جهموری سال ۲۰۲۰ آمریکا، ده‌ها حساب کاربری، صفحه و گروه‌های وابسته به تئوری توطئه راست افراطی در این کشور موسوم به کیواِنان (QAnon) را حذف کرد و برای اولین بار علیه آن وارد عمل شد.

فیسبوک روز سه شنبه اعلام کرد که به عنوان بخشی از کمپین ماهانه مبارزه با «رفتار هماهنگ شده نامعتبر» (Coordinated Inauthentic Behavior) اکانت‌ها و گروه‌ها را پاک کرده است. فیسبوک این عبارت را برای اکانت‌های جعلی که به منظور اختلال در انتخابات سیاستمداران و اجتماع آمریکا ساخته شده‌اند، به کار می‌برد.

«کیوانان»، یک جنبش راست افراطی در آمریکاست که ادعا می‌کند «دولت پنهان» در ایالات متحده آمریکا علیه دونالد ترامپ و هواداران او فعالیت می‌کند. این تئوری سال ۲۰۱۷ در سایت 4Chan و توسط فردی با اسم رمز «Q» شکل گرفت.

فیسبوک حساب‌های وابسته به گروه‌های ضدمهاجر و تئوری توطئه QAnon را حذف کرد
نمونه‌هایی از پست‌های به اشتراک گذاشته شده توسط اکانت‌های وابسته به کیوانان

فیسبوک علاوه بر حذف اکانت‌های وابسته به نظریه یاد شده، حساب‌های کاربری وابسته به وب سایت VDARE را نیز پاک کرد. این سایت آمریکایی به انتشار پست‌های ضدمهاجرت مشهور است. «Nathaniel Gleicher»، مدیر ارشد امنیت فیسبوک می‌گوید اکانت های جعلی قبل از شیوع کرونا ایجاد شده بودند ولی حالا با سوء استفاده از این بحران پست هایی با موضوع کووید ۱۹ منتشر می کنند.

فیسبوک می‌گوید اکانت‌های یاد شده به طور مرتب در مورد انتخابات آمریکا و نامزدها، دولت فعلی، تئوری‌های توطئه ضدآسیایی و کووید ۱۹ اخبار منتشر می‌کردند. به گفته فیسبوک برخی از اکانت‌ها در کنار انتشار اخبار جعلی، با فروش لباس و اجناس دیگر کسب درامد می‌کردند.

فیسبوک می‌گوید دامنه فعالیت طرفداران تئوری توطئه QAnon در فیسبوک با ۵ صفحه، ۲۰ حساب کاربری و ۶ گروه در مجموع به بیش از ۱۵۰ هزار کاربر این پلتفرم رسیده است. ۱۳۳ هزار کاربر فیسبوک حداقل یکی از این صفحات را دنبال کرده‌اند و ۳۰ هزار نفر نیز دستکم به یکی از گروه‌ها محلق شده‌اند. با اینکه این آمار در مقایسه با ۱۹۵ میلیون کاربر آمریکایی فیسبوک رقم ناچیزی به شمار می‌رود، ولی نشان می‌دهد که با چند حساب کاربری محدود می‌توان به تعداد زیادی از کاربران این پلتفرم دسترسی پیدا کرد.

فیسبوک همچنین اکانت‌های دیگری را که منتسب به روسیه، ایران، موریتانی، میانمار و گرجستان بوده‌اند نیز به اتهام تخطی از قوانین حذف کرده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی