ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

راکت
علمی

راکت جدید چین با موفقیت پرتاب شد؛ قدمی محکم برای ارسال فضانورد به ماه

امروز چین توسط یک راکت جدید نمونه اولیه فضاپیمای «دیپ اسپیس» خود را به فضا پرتاب کرد. چین این پرتاب را موفقیت‌آمیز توصیف کرده و راه برای پرتاب‌های مهم در سال آینده میلادی هموار شده ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۰:۳۰

امروز چین توسط یک راکت جدید نمونه اولیه فضاپیمای «دیپ اسپیس» خود را به فضا پرتاب کرد. چین این پرتاب را موفقیت‌آمیز توصیف کرده و راه برای پرتاب‌های مهم در سال آینده میلادی هموار شده است.

راکت «Long March 5B» از ایستگاه «ونچنگ» در جنوب چین به فضا پرتاب شده. این راکت ابعاد بزرگی دارد و به چهار بوستر مجهز شده. در بالای این راکت یک نمونه اولیه مخصوص یعنی فضاپیما با امکان حمل خدمه قرار گرفته که مشابه با کپسول Orion ناسا است که برای ارسال انسان به ماه و فراتر از آن توسعه پیدا کرده. در پرتاب فضاپیمای چین انسانی حضور نداشته اما در آینده از آن برای ارسال انسان به مدار پایینی زمین یا حتی ماه استفاده خواهد شد.

پرتاب امروز اهمیت بالایی برای برنامه‌های جاه‌طلبانه چین در سال‌های آینده دارد. در تابستان امسال، چین ماموریت Tianwen-1 را پرتاب می‌کند که اولین کاوشگر این کشور را به مریخ ارسال خواهد کرد. در اواخر امسال این کشور ماموریت بعدی خود به ماه با نام «Chang’e 5» را انجام می‌دهد که هدف از آن، ارسال نمونه‌ای از ماه به زمین است. اگرچه چین چندین فضاپیما به ماه ارسال کرده، اما تا به امروز چنین ماموریتی انجام نداده است. ماموریت‌های مریخ و ماه این کشور هر دو توسط راکت Long March 5 انجام می‌شوند.

راکت

ماه گذشته میلادی چین راکت «Long March 3B» را به سمت فضا پرتاب کرد اما این پروژه شکست خورد و نتوانست به درستی ماهواره مخابراتی اندونزی را در فضا مستقر کند. در ماه مارس، اولین پرتاب راکت «Long March 7A» نیز موفقیت آمیز نبود، بنابراین پرتاب امروز یک موفقیت بزرگ برای آینده فضایی این کشور محسوب می‌شود.

حالا که چین توانسته این نمونه اولیه را در فضا قرار دهد، به دنبال افزایش توانایی‌های خود برای ارسال آن به مدارهای بالاتر خواهد بود. احتمالا ارتفاع این فضاپیما افزایش پیدا می‌کند و به مرز ۸۰۰۰ کیلومتر می‌رسد، البته اگر مشکلی در این میان ایجاد نشود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی