ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مانی قاسمی آسیه حاتمی دیجیاتو ایران تلنت گفتگو مصاحبه
تکنولوژی

گفتگوی دیجیاتو با مدیرعامل ایران تلنت: آینده بازار کار در ایران به کدام سو می‌رود؟

مدیر عامل ایران تلنت در گفتگو با برنامه «آنتک» (لایو اینستاگرام دیجیاتو) درباره چگونگی شکل‌گیری این پلتفرم کاریابی و چالش‌هایی که پیش رو داشته صحبت کرد و از آینده بازار کار در ایران با توجه ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۵

مدیر عامل ایران تلنت در گفتگو مانی قاسمی در برنامه «آنتک» (لایو اینستاگرام دیجیاتو) درباره چگونگی شکل‌گیری این پلتفرم کاریابی و چالش‌هایی که پیش رو داشته صحبت کرد و از آینده بازار کار در ایران با توجه به شغل‌های درآمدزا سخن گفت. «آسیه حاتمی» همچنین درباره سرویس‌های جانبی ایران تلنت نظیر «تلنت کوچ» و «ایران سلری» اشاره کرد و از تبعیض جنسیتی در حقوق‌های دریافتی زنان و مردان یاد کرد و موارد جالب توجهی برای بهبود موقعیت شغلی را تشریح نمود.

آسیه حاتمی با ذکر این نکته که در حال حاضر در وبسایت آنها بیش از 8 هزار شرکت مشتری و یک میلیون رزومه وجود دارد، اعلام کرد که سالانه ۱۲ هزار نفر از طریق ایران تلنت جذب بازار کار می‌شوند که این رقم برای او عدد بسیار شیرین و جذابی است. او باور دارد افرادی که از طریق ایران تلنت مسیر شغلی خود را انتخاب می‌کنند به دنبال کارهایی هستند که در آن دیده شوند و حرفی برای گفتن داشته باشند و همچنین بتوانند در آن موفق باشند.

 مدیرعامل ایران تلنت

حاتمی فارغ التحصیل رشته پلیمر از دانشگاه امیرکبیر است و بعد از فعالیت کوتاهی در ایران خودرو در سال ۸۰ عنوان یک کارمند توسعه تجاری برای پروژه یک سایت کاریابی استخدام می‌شود که پروژه به سرانجام نمی‌رسد اما این ایده همراه او بود و تصمیم گرفت خودش آن را در راهی درست‌تر اجرایی کند. او ایران تلنت را با مشاوره افراد مختلفی همچون برادر بزرگترش «یاسر حاتمی» این کار را آغاز می‌کند و توانست سرمایه اولیه را به صورت پراکنده از دوست و فامیل تامین نماید: «در مجموع با ۱۲ میلیون تومان کار را شروع کردیم.» مهم‌ترین دستاورد تحصیلات دانشگاهی برای حاتمی به دست آوردن نگاه تحلیلی برای او بوده؛ نگاهی که توانسته به کمک آن بسیاری از مشکلات راه‌اندازی ایران تلنت را در ابتدای امر حل و فصل کند.

سرمایه اولیه راه‌اندازی ایران تلنت ۱۲ میلیون تومان بوده است

حاتمی تاکید می‌کند که او در این راه مشکل و چالش خاصی به خاطر زن بودن خود پیدا نکرده و هر مشکلی که سر راهش بوده در زمره مواردی قرار می‌گیرد که هر کس در توسعه کسب و کار خود با آنها مواجه می‌شود. در واقع او تاکید دارد که برخلاف تصور عموم، زن بودن او در این راه برایش دردسرساز نشده و افراد مختلف در این مسیر نیز با او بد تا نکرده‌اند.

حاتمی در پاسخ به سوال مانی قاسمی که اساسا استراتژی ایران تلنت چه چیزی است و چرا یک سایت فعال در ایران کاملا به زبان انگلیسی است می‌گوید: «زمانی که ایران تلنت شروع به کار کرد شرکت‌های خارجی زیادی در ایران بودند و به دنبال نیروی کار بودند و به وبسایت‌های کاریابی نیز برخلاف کسب‌وکارهای ایرانی آن زمان اعتماد داشتند.» بعد از مدتی که تحریم‌ها آغاز شد و شرکت‌های خارجی از ایران رفتند و استراتژی ایران تلنت عوض شد و به سراغ شرکت‌های ایرانی رفتند. به گفته حاتمی در ایران تلنت برخلاف سایر وبسایت‌های کاریابی بیشتر آگهی‌های کاریابی مدیران میان رده و بالاتر قرار دارد و بازار کسانی که تازه وارد بازار کار شدند و به اصطلاح جونیور (تازه‌کار) محسوب می‌شوند، در پلتفرم دیگری به اسم «تلنت کوچ» پوشش داده شده است.

تلنت کوچ

 مدیرعامل ایران تلنت

حاتمی درباره تلنت کوچ بیشتر توضیح داد:

«این فضا را برای کسانی که تازه می‌خواهند وارد بازار کار شوند ایجاد شده تا افراد با بازار کار آشنا شوند چه در نقش کارآموز چه در نقش نیروی تازه کار. ما در تلنت کوچ یا مدیران را به دانشگاه می‌بردیم تا با دانشجویان صحبت کنند و یا تورهای مختلفی برای بازدید از فضای کار شرکت‌ها برای دانشجویان ایجاد کردیم.»

به گفته حاتمی تا به امروز تلنت کوچ مسیرش را درست پیش رفته است و توانسته خودش را در بازار نیروهای مشتاق به بازار کار و دانشگاّ‌ه‌ها بشناساند: «امروزه برخی دانشگاه‌ها با ما همکاری می‌کنند و ما ابزاری به دانشگاه‌هایی چون دانشگاه تهران می‌دهیم و آنها کارآموزی بچه‌ها را در این سیستم پیاده‌سازی کرده‌اند.»

رقابت با لینکدین

 مدیرعامل ایران تلنت

حاتمی باور دارد ایران‌تلنت از لینکدین به‌صرفه‌تر است

بر اساس آماری که حاتمی ارائه می‌کند امروزه حدود سیصد تا چهارصد نفر رزومه جدید به طور روزانه در ایران تلنت بارگذاری می‌کنند: «باید بگویم لزوما در بانک ایران تلنت همه افراد بیکار نیستند و آنها شاید کسانی باشند که شاغل هستند ولی دنبال کار بهتری هم می‌گردند.» حاتمی در پاسخ به این سوال که آیا لینکدین را یک رقیب برای پلتفرم خود می‌بیند به دیجیاتو می‌گوید:

«لینکدین در ایران آنچنان پا نگرفته است و شناخته شده نیست. ضمن اینکه لینکدین هم برخلاف اینکه گفته می‌شود کاملا رایگان است، خدمات ویژه خود را در نسخه پرمیوم ارائه می‌دهد که هزینه زیادی برای ایرانیان دارد. دیتاهای لینکدین نیز به کاملی دیتای ما در بازار کار ایران نیست و من مطلع هستم که مدیران شرکت‌ها اگر فردی را در لینکدین پیدا می‌کنند در نهایت به ساغ پروفایل او در ایران تلنت می‌روند و کار را پیش می‌برند. در کل باور دارم که هزینه‌های لینکدین برای شرکت‌های ما بیشتر از ایران تلنت است و وبسایت خودمان را به‌صرفه‌تر و کاربردی‌تر برای داخل کشور می‌دانم.»

ایران سلری، دیتابیس حقوق‌های دریافتی در کشور

 مدیرعامل ایران تلنت

حاتمی سرویس ایران سلری که جزو جدیدترین سرویس‌های ایران تلنت به شمار می‌رود را یک سرویس جذاب می‌داند و می‌گوید که جای چنین سرویسی در بازار ایران خالی بود: «آماری که از حقوق‌ها منتشر می‌شود توسط وزارت کار است که لزوما درست نیست چرا که همگی حداقل و کف حقوق را نمی‌گیرند.» آنها در سرویس ایران سلری سعی می‌کنند اطلاعات حقوق و دستمزدی که در ایران به درستی وجود ندارد را جمع‌آوری کرده و آنها را دسته بندی کنند و مشخص نمایند که در شغل‌های مختلف افراد چه مقدار حقوق می‌گیرند.

در سرویس ایران سلری ایران تلنت، شرکت‌ها می‌توانند با جستجو در این بخش بدانند که باید چه حقوقی به نیرویی که قصد استخدام دارند پیشنهاد دهند و از آن طرف افرادی که می‌خواهند جذب وارد کار بشوند نیز می‌توانند بفهمند که چه حقوقی را می‌توانند پیشنهاد دهند. پکیج‌های سرویس سلری شش ماهه و سالانه است که هزینه سالانه آن ۴ میلیون تومان است. مدیرعامل ایران تلنت باور دارد دیتای بخش سالاری تا حد زیادی قابل اطمینان است: «این لیست با کمک ۱۷۴ هزار شرکت کننده و همکاری شرکت‌ها شکل می‌گیرد و روز به روز نیز آپدیت می‌شود.»

بیشترین آگهی‌های مشاغل و پردرآمدترین شغل‌ها در ایران

 مدیرعامل ایران تلنت

به گفته حاتمی حوزه‌های کاری فروش، برنامه نویسی، تبلیغات و مارکتینگ و حسابداری و مالی جزو ۴ دسته از مشاغلی هستند که درآمدهای خوبی دارند و بیشترین تعداد آگهی را به خود اختصاص داده‌اند. با این حال او باور ندارد که این آمار (متعلق به سال ۹۸) می‌تواند مسیر شغلی آیندگان را انتخاب کند چرا که به اعتقاد حاتمی «آمارها هر ساله عوض می‌شوند.»

توصیه او به نسل بعد این است که آنها باید رشته دانشگاهی خود را طوری انتخاب کنند که بدانند می‌خواهند وارد چه بازار کاری شوند: «آنها باید شغل خود را به عنوان پکیج بشناسند. برخی از دانشجویان و دانش آموزان هیچ ایده‌ای از شغل‌ها ندارند و صرفا یک چیزی درباره شغل‌ها شنیده‌اند. به نظر من شرکت‌ها باید در ماه یک روز را به دانشجویان و دانش آموزان اجازه دهند تا آنها با بازار کار آشنا شوند؛ کاری که ما پیش‌تر در تلنت کوچ هم انجام دادیم.»

فعالان حوزه پزشکی و دارویی، برنامه‌نویسان و فعالان حوزه بانکداری پردرآمدترین‌ها هستند

حاتمی به دیجیاتو می‌گوید افراد لزوما با رشته تحصیلی خود وارد بازار کار نمی‌شوند: «ما تحقیقی کردیم تا بدانیم افراد پس از خواندن چه رشته‌هایی وارد چه بازار کاری می‌شوند و این گزارش را به صورت عمومی برای کاربران خود منتشر ساختیم.» نتایج این آمار از نظر حاتمی بسیار جالب بوده است: «به نظر می‌رسد لزوما ربطی ندارد که فرد در دانشگاه چه خوانده و الان مشغول چه کاری است چرا که بیشتر اشتغال‌ها به علایق و سلایق افراد مربوط بوده است.»

مدیرعامل ایران تلنت درباره اوضاع پرداخت‌ها در شهرستان‌ها و مقایسه آنها با تهران به دیجیاتو می‌گوید که حقوق کارمندان در شهرستان‌ها معمولا بیست تا سی درصد از پایتخت کمتر است، هرچند این آمار به طرز جالب توجهی در استان بوشهر دگرگون می‌شود: «در بوشهر ۳۰ درصد درآمدها از تهران بالاتر است. باور دارم جمعیتی از شاغلین آنجا بومی نیستند و از شهرهای مختلف در آنجا مشغول به کار شده‌اند.»

حاتمی می‌گوید پردرآمدترین گروه شغلی را بر اساس میانگین خالص دریافتی شغل‌هایی هستند که در حوزه دارویی و پزشکی هستند و بعد از آن برنامه‌نویس‌ها هستند و پس از آن گروه بانکداری و سرمایه‌گذاری و در نهایت برنامه‌ریزی استراتژی و مدیریت.

تبعیض‌های جنسیتی در حقوق افراد

 مدیرعامل ایران تلنت

زنان بیست درصد از مردان کمتر حقوق می‌گیرند

او می‌گوید بر اساس داده‌های ایران تلنت، به هیچ وجه تجربه بیشتر حقوق را به شدت تغییر نمی‌دهد و بیشتر از آن تغییر سمت و نوع شرکت است که حقوق‌ها را دگرگون می‌سازد نه سابقه کار: «یک کارشناس با ۱۵ سال سابقه کار و یک مدیر با ۱۵ سال سابقه کار اختلاف ۱۰۰ درصدی بین حقوقشان وجود دارد.»

در مورد حقوق خانم‌ها و آقایان نیز حاتمی اذعان دارد در ایران نیز مانند بسیاری از نقاط جهان میانگین متاسفانه دریافتی حقوق‌های خانم‌ها کمتر از مردان است:

«بر اساس تحقیقاتی که انجام داده‌ایم، دریافتی بانوان در کشور حدود ۲۰ درصد کمتر است و این درصد در لایه‌های مدیریتی بیشتر هم می‌شود و آنها حقوق کمتری از مردان مدیر دریافت می‌کنند.»

از آن‌سو حاتمی می‌گوید با وجود این اختلاف، زنان حالا بیشتر در بازار کار کشور حضور دارند: «مشارکت خانم‌ها در سال‌های اخیر در مشاغل خیلی بیشتر شده است و در جایگاه‌های کارشناسی امروزه ۴۰ درصد بازار کار را در اختیار دارند، البته این رقم در مدیران ارشد به ۱۵ درصد تقلیل می‌یابد.»

او در پاسخ به این سوال که خانم‌ها باید برای افزایش این موضوع چه کنند به دیجیاتو می‌گوید: «خیلی از خانم‌ها علاقه‌ای به داشتن چنین مقامی ندارند و خیلی از خانم‌ها خودشان ابراز آمادگی برای چنین جایگاه شغلی ندارند و با شرایط فعلی راضی هستند، مهم‌ترین مساله اینست که خودشان بخواهند.»

نسخه ویدیویی و کامل این مصاحبه را می‌توانید در لینک زیر ببینید:

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • علی
    علی | ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹

    خوبه که امکان ثبت امتیاز و تجربه کار در شرکتها را برای کارکنان فراهم کند.
    سازمان های بیمه مثل تامین اجتماعی بر اساس سوابق بیمه تایید میکنند که این فرد به چه مدت، در چه شرکت هایی مشغول به کار بوده و به آن فرد اجازه ثبت تجربه و امتیازش داده میشود. به علاوه بخش بزرگی از تجربیات افراد که در رزومه کاری شان آمده از این طریق قابل تایید خواهد بود.

  • ممرضو
    ممرضو | ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹

    ??عالی بود

مطالب پیشنهادی