ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تست کرونا
علمی

دستاورد تازه محققان MIT: تست کرونا مبتنی بر کریسپر با قیمت ۶ دلار

دو محقق در دانشگاه MIT توانسته‌اند یک تست کرونا اختراع کنند که با استفاده از فناوری هک ژن می‌تواند ابتلای افراد به این بیماری را تشخیص دهد. هزینه ساخت این دستگاه برابر با ۶ دلار ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۲۲:۳۰

دو محقق در دانشگاه MIT توانسته‌اند یک تست کرونا اختراع کنند که با استفاده از فناوری هک ژن می‌تواند ابتلای افراد به این بیماری را تشخیص دهد. هزینه ساخت این دستگاه برابر با ۶ دلار است.

محققان MIT تصمیم به طراحی و تولید تست کرونا با قیمت پایین گرفته‌اند که البته کیفیت آن تفاوت چندانی با نمونه‌های دیگر ندارد. این محققان به یک تست دو مرحله‌ای دست پیدا کرده‌اند که از «کریسپر» یا تناوب‌های کوتاه پالیندروم فاصله‌دار منظم خوشه‌ای برای اسکن بزاق بیمار یا نمونه‌های بینی استفاده می‌کند تا علائم مربوط به کد ژنتیکی کووید-۱۹ را شناسایی کند.

یکی از محققان که در این پروژه شرکت داشته، «فنگ ژنگ» اعلام کرده:

«ما هیجان‌زده هستیم چرا که این می‌تواند راه‌حلی برای مردم باشد و دیگر نیازی به مراجعه به آزمایشگاه‌های پیشرفته و گران‌قیمت نباشد.»

تست کرونا

باید به این موضوع اشاره کنیم که هنوز این تست برای استفاده بالینی مورد تایید قرار نگرفته، اما نحوه انجام این آزمایش اعلام شده. آزمایش اولیه این تست بسیار محدود بوده و در آن ۱۲ بیمار مبتلا به ویروس کرونا و ۵ فرد سالم مورد بررسی قرار گرفتند.

فرایند دو مرحله‌ای بدین شکل است که بزاق بیمار یا نمونه‌ای از بینی او درون یک لوله با مواد شیمیایی که ویروس را جدا می‌کند، قرار می‌گیرد. سپس این محلول شیمیایی درون یک لوله دیگر با مولکول‌های کریسپر که ویروس کرونا را شکار می‌کنند، خالی می‌شود. برای نتیجه کامل، لوله دوم باید برای مدت یک ساعت کامل در دمای ۶۰ درجه سلسیوس قرار بگیرد.

محققان اعلام کرده‌اند که در حال مذاکره با تولیدکنندگان برای تولید انبوه این تست هستند تا بتواند به شکست کووید-۱۹ در ایالات متحده آمریکا کمک کند. همانطور که بالاتر گفتیم، این تست هنوز مورد تاییدیه قرار نگرفته اما اگر موفق به کسب مجوز شود، می‌تواند در کنترل این بیماری کشنده موثر واقع شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • علی
    علی | ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹

    البته دستگاه کرونایاب که از فاصله صد متری در ۵ ثانیه وجود کرونا‌ رو تشخیص می‌دهد یک چیز دیگه است که هیچ وقت بهش نمی‌رسند.

مطالب پیشنهادی