ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مارک زاکربرگ
علمی

تدوین پیش نویس معاهده آرتمیس در دولت ترامپ با هدف استخراج از ماه

دولت ترامپ مشغول تدوین طرحی قانونی برای استخراج منابع ماه در چارچوب یک توافق بین المللی به نام معاهده آرتمیس است. این توافق آخرین تلاش آمریکا در همراه کردن همپیمانانش با برنامه ناسا برای فرستادن ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۰

دولت ترامپ مشغول تدوین طرحی قانونی برای استخراج منابع ماه در چارچوب یک توافق بین المللی به نام معاهده آرتمیس است.

این توافق آخرین تلاش آمریکا در همراه کردن همپیمانانش با برنامه ناسا برای فرستادن انسان به فضا و استقرار ایستگاه های همیشگی در ماه طی یک دهه آتی خواهد بود. البته هنوز نسخه رسمی از این پیش نویس در اختیار همپیمانان آمریکا قرار نگرفته است.

دولت ترامپ و دیگر کشورهای دارای توان فضایی ماه را یک دارایی کلیدی و استراتژیک در آنسوی مرزهای زمین می دانند. از سویی، ماه نیز نقشی بسیار ارزشمند در انجام تحقیقات علمی آینده و هموار نمودن مسیر سفر به مریخ ایفا خواهد کرد.

توافق آرتمیس از روی اسم ماموریت ماه ناسا نامگذاری شده است و براساس آن آمریکا باید مناطق امنی را در سطح ماه ایجاد کند تا از آسیب های پیشگیرانه یا مداخله کشورهای رقیب در عملیات های استخراجی خود جلوگیری به عمل بیاورد.

این معاهده همچنین تلاش دارد که چارچوبی تحت قوانین بین المللی تعریف کند تا براساس آن منابعی که شرکت ها از سطح ماه استخراج خواهند کرد به خود آنها تعلق داشته باشد.

آپولو ۱۷

مقامات آمریکا قصد دارند در هفته های آتی رسما مفاد این معاهده را با شرکای فضایی خود نظیر کانادا، ژاپن و کشورهای اروپایی و همچنین امارات متحده عربی به مذاکره بگذارند؛ طرف های مذاکره آنهایی خواهند بود که به باور ترامپ منافع یکسانی را در استخراج از ماه دنبال می کنند.

جالب آنکه روسیه که از شرکای اصلی ناسا در ایستگاه بین المللی فضایی محسوب می شود در مراحل ابتدایی تدوین این معاهده حضور نخواهد داشت چراکه پنتاگون مسکو را دولت متخاصمی قلمداد می کند که با مانورهای ماهواره ای خود قصد جاسوسی از ماهواره های موجود در مدار زمین را دارد.

ایالات متحده آمریکا از اعضای پیمان فضایی ۱۹۶۷ است و با این اقدام خود یکی از مناقشه برانگیزترین مفاد این پیمان را زیر پا خواهد گذاشت. براساس این معاهده کشورها نمی توانند با استفاده یا اشغال اجرام آسمانی و ماه ادعای مالکیت آنها را مطرح کنند.

اما یکی از منابع آگاه که خواسته نامش فاش نشود در این باره گفته است که این ادعای مالکیت نیست. مناطق امن که ابعاد آنها بسته به عملیاتی که انجام می شود متفاوت خواهد بود امکان هماهنگی میان بازیگران فضایی را میسر می کند بی آنکه کشوری ادعای مالکیت نسبت به آن داشته باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • آریا
    آریا | ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹

    ? ? ?

مطالب پیشنهادی