ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

میهمانی از اعماق فضا؛ عبور دنباله‌دار سوان از نزدیکی زمین

ستاره شناسان ماه گذشته میلادی دنباله دار جدیدی به نام «سوان» (SWAN) کشف کردند. این دنباله دار هم اکنون در فاصله حدوداً ۹۸ میلیون کیلومتری زمین قرار دارد و با سرعت ۱۳۶ هزار کیلومتر بر ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۲۰:۰۰

ستاره شناسان ماه گذشته میلادی دنباله دار جدیدی به نام «سوان» (SWAN) کشف کردند. این دنباله دار هم اکنون در فاصله حدوداً ۹۸ میلیون کیلومتری زمین قرار دارد و با سرعت ۱۳۶ هزار کیلومتر بر ساعت در مدار خود به دور خورشید به همسایگی زمین نزدیک می‌شود.

این دنباله دار در تاریخ ۱۳ مه (۲۴ اردیبهشت) در نزدیک ترین فاصله از زمین (۸۵ میلیون کیلومتر) قرار خواهد گرفت و چند هفته بعد در ۲۷ مه (۷ خرداد) به نزدیک ترین فاصله با خورشید قرار خواهد گرفت.

دنباله دار سوان

دنباله دار سوان در ظاهر سبز رنگ به نظر می‌رسد و با اینکه اندازه کوچکی دارد، دمی بسیار طولانی از خود به جای می‌گذارد. ستاره شناسان طول دم این دنباله دار را دست کم ۱۷ میلیون کیلومتر تخمین زده‌اند. این دنباله دار قدر ظاهری ۵.۱ را دارد؛ یعنی آنقدر درخشنده است که ساکنین نیمکره جنوبی زمین می‌توانند در هوای تمیز و کاملاً تاریک آن را با چشمان غیر مسلح ببینند.

برخی ستاره شناسان پیش بینی کرده‌اند که دنباله دار سوان اواسط ماه جاری میلادی با نزدیک شدن به خورشید درخشنده تر شود و با وضوح بیشتری در آسمان شب پدیدار شود. البته دنباله دارها به غیر قابل پیش بینی بودن معروف هستند و ممکن است این دنباله دار حین نزدیک شدن به خورشید در آسمان محو شده و یا حتی از هم بپاشد.

دنباله دار سوان «C/2020 F8 SWAN» در تاریخ ۱۱ آوریل ۲۰۲۰ توسط رصدخانه سوهو (SOHO) کشف شد. برای دنبال کردن حرکات این دنباله دار به طور لحظه‌ای می‌توانید از این سایت دیدن کنید. جالب است بدانید دنباله دار سوان اکانت توییتر هم دارد.

دسامبر سال گذشته میلادی دنباله دار دیگری به نام اطلس (C-2019-Y4 Atlas) در صورت فلکی خرس بزرگ کشف شد. این دنباله دار تا قبل از کشف دنباله دار سوان، موضوع داغ محافل ستاره شناسان بود و برخی از آن‌ها پیش بینی می‌کردند که اطلس برای بیش از ۲۰ سال به درخشان ترین دنباله دار آسمان زمین تبدیل شود. اما این دنباله دار حین نزدیک شدن به خورشید متلاشی شد و امیدهای ستاره شناسان را نقش بر آب کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Ali ghasemian
    Ali ghasemian | ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹

    یعنی برای ما که در نیم کره شمالی هستیم غیرقابل مشاهده هست؟

مطالب پیشنهادی